Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Att Arlanda ska byta namn till Alfred Nobel är, som redan påpekats i denna tråd, ett återkommande förslag i riksdagen från enskilda ledamöter. Varje gång har det blivit avslag på förslaget och det kommer inte att bli annorlunda den här gången. När det gäller riksdagsmotioner från enskilda riksdagsledmöter som ges in under den s.k. allmänna motionstiden i riksdagen är avslagsprocenten över 99% - senast var det över ca 3 200 sådana motioner som gavs in om mängder av olika frågor, allt från monarkins avskaffande till den skånska flaggans status, ett införande av blåljuspersonalens dag eller att sänka inköpsåldern på Systembolaget, och ca 3 200 av dessa enskilda riksdagsledamöters egna förslag kommer att avslås.

Många svenska flygplatser bytte namn för ett antal år sedan. Sturups flygplats blev "Malmö Airport", Kallax flygplats blev "Luleå Airport" osv. Det gjorde Swedavia på helt eget bevåg utan att riksdagen tog ställning till det.

Last edited:
Undrar om Pajala har upplevt ett uppsving sen ”namnbytet” :)

1745085568566.jpeg

Jag sitter här och planerar semestern. Funderar just nu på vart vi ska flyga. Är det någon här på forumet som har något bra namn på en flygplats som man borde flyga till? Förklara gärna varför namnet gör flygplatsen attraktiv. :D;) (ironi)

Allvarligt talat, kanske det tramsigaste jag hört. Ännu värre att förslaget dessutom har majoritetsstöd i lekskolan "Riksdagshuset".
Jag flyger inte till New York pga att flygplatsen heter JFK. Inte heller flyger jag till Jakarta för att flygplatsen heter Soekarno-Hatta. Det finns andra anledningar.

Jag flyger dessutom väldigt gärna till Changi Airport i Singapore. Jag har hittills inte träffat någon som kunnat berätta vad det namnet betyder ens, men jag flyger dit ändå.

Nej, det är nog inte namnet på Stockholm Arlanda Airport som är fel. Man måste nog snarare satsa på att göra regionen mer attraktiv.

Till sist vill jag betona att jag har ingenting emot Alfred Nobel, jag samlar på medaljer med honom. Han får gärna hedras genom att man uppkallar en flygplats efter honom, men om man tror att det gör flygplatsen mer attraktiv, då är man nog ute och cyklar.

Jag ser en möjlighet att något positivt kommer ur detta, och det är om Nobel-stiftelsen, för att ge sin välsignelse till att låna ut namnet, samtidigt ger Swedavia ett 100-punktprogram med förbättringar som de måste implementera först.

Fredspris för bättre städade toaletter?

Min poäng är dock att det nog inte enbart hänger på Swedavia. Jag tror att våra politiker bör fatta lite andra beslut än just namnändring av flygplatsen.
Swedavia har absolut saker de kan behöva jobba med, men jag tror också att politikerna ihop med näringslivet, turistorganisationer mfl. måste slå sina kloka huvuden ihop och göra Stockholmsregionen och kanske t o m hela Sverige mer attraktivt.

De måste kunna svara på frågan varför vill man åka till Sverige och specifikt Stockholmsregionen? Det är väldigt få som har specialintresset att bocka av flygplatser. För det stora flertalet resenärer är inte flygplatsen anledningen till att man hamnar där utan att man är på väg till eller från något annat.

Bra förbindelser till och från flygplatsen är viktigt, men det är lika viktig vart dessa förbindelser går eller kommer ifrån. Varför går de dit? Om det finns fantastiska förbindelser från Arlanda till Märsta med nya lyxiga tåg, nästan helt gratis och oerhört hög frekvens spelar ju ingen roll om man inte vet att man borde åka till Märsta och varför.

Stockholm är så klart mer känt i världen än Märsta, men jag tror nog ändå att det behövs lite draghjälp. Vasaskeppet kanske inte räcker för att attrahera folk längre. Man kanske måste marknadsföra regionen på ett annat sätt. Eller kanske hela Sverige. Stockholm kanske måste lyftas fram som den sammanhållande länken för access till alla möjliga fina saker som Sverige kan erbjuda.

Borde inte Arlanda bli ett resecentrum dit både lokaltåg och snabbtåg passerar eller t o m har som slut-/startpunkt? Då skulle man kunna knyta ihop hela Sverige både för oss boendes i Sverige men också för besökare. Man kan lätt nå både sina affärspartners, norrskenet och Vasaskeppet genom samma knutpunkt.

Jag kanske mest flummar men jag har passerat Arlanda idag för första gången på ett tag, och jag tycker seriöst att det är en flygplats med potential men det kräver ju att man jobbar aktivt på att få saker att hända. Då kan det reta mig att politikerna fokuserar på flygplatsnamn istället för på sådant som gör skillnad på riktigt.

Min poäng är dock att det nog inte enbart hänger på Swedavia. Jag tror att våra politiker bör fatta lite andra beslut än just namnändring av flygplatsen.
Swedavia har absolut saker de kan behöva jobba med, men jag tror också att politikerna ihop med näringslivet, turistorganisationer mfl. måste slå sina kloka huvuden ihop och göra Stockholmsregionen och kanske t o m hela Sverige mer attraktivt.

De måste kunna svara på frågan varför vill man åka till Sverige och specifikt Stockholmsregionen? Det är väldigt få som har specialintresset att bocka av flygplatser. För det stora flertalet resenärer är inte flygplatsen anledningen till att man hamnar där utan att man är på väg till eller från något annat.

Bra förbindelser till och från flygplatsen är viktigt, men det är lika viktig vart dessa förbindelser går eller kommer ifrån. Varför går de dit? Om det finns fantastiska förbindelser från Arlanda till Märsta med nya lyxiga tåg, nästan helt gratis och oerhört hög frekvens spelar ju ingen roll om man inte vet att man borde åka till Märsta och varför.

Stockholm är så klart mer känt i världen än Märsta, men jag tror nog ändå att det behövs lite draghjälp. Vasaskeppet kanske inte räcker för att attrahera folk längre. Man kanske måste marknadsföra regionen på ett annat sätt. Eller kanske hela Sverige. Stockholm kanske måste lyftas fram som den sammanhållande länken för access till alla möjliga fina saker som Sverige kan erbjuda.

Borde inte Arlanda bli ett resecentrum dit både lokaltåg och snabbtåg passerar eller t o m har som slut-/startpunkt? Då skulle man kunna knyta ihop hela Sverige både för oss boendes i Sverige men också för besökare. Man kan lätt nå både sina affärspartners, norrskenet och Vasaskeppet genom samma knutpunkt.

Jag kanske mest flummar men jag har passerat Arlanda idag för första gången på ett tag, och jag tycker seriöst att det är en flygplats med potential men det kräver ju att man jobbar aktivt på att få saker att hända. Då kan det reta mig att politikerna fokuserar på flygplatsnamn istället för på sådant som gör skillnad på riktigt.

Arlandas problem är ett Stockholmsproblem, inte ett Sverigeproblem. Om man ska vara krass. Det handlar om så mycket mer än att man ska bli bättre på att marknadsföra Vasaskeppet.

Arlandas problem är ett Stockholmsproblem, inte ett Sverigeproblem. Om man ska vara krass. Det handlar om så mycket mer än att man ska bli bättre på att marknadsföra Vasaskeppet.
Och det var exakt det jag skrev, att det handlar om betydligt mer än Vasaskeppet.

Jag skrev inte heller att Arlanda är ett Sverigeproblem, utan snarare tvärtom. Men om Arlanda ska sluta vara ett Stockholmsproblem så måste man göra mycket mer.

Eftersom du inte kommenterar mina synpunkter kring namnbytesdiskussionen så verkar du i alla fall ha förstått den, samt verkar hålla med. Och det är ju kul.

Ja men också nej.

Att göra Stockholm attraktivt som destination är inte Swedavias ansvar. Det handlar om att locka turister, locka affärsresenärer, locka inflyttare, etc. Det är det som du beskriver i din text ovan, och som är viktigt för Stockholmsregionen. Men om folk tar sig till staden med flyg, tåg, bil eller båt är egentligen oväsentligt.

Att knyta ihop transportsystemet och göra Arlanda till en hubb för flyg och tåg är en uppgift för politiken, men blickar man ut i världen så är de flesta storflygplatser inte anslutna till spår- och vägnätet på det sättet, givetvis med en del undantag (exv. AMS, CPH).

Många av de problem som Arlanda dras med är dock sådana som antingen ligger inom Swedavias ansvarsområde att lösa, eller som Swedavia har skapat helt själva. Jag tycker att man ska fokusera på att lösa de små problemen först, så kan man ta tag i de stora problemen eftersom.

Jag var helt seriös med mitt 100-punktsprogram, och en diskussion kring ett namnbyte kan kanske vara den tändande gnistan för att faktiskt starta ett förbättringsarbete? Annars kanske man kan kombinera Nobels främsta uppfinning med Arlanda och en tändande gnista, och så att säga lösa problemet den vägen. Det är kanske det snabbaste och enklaste sättet faktiskt?

Annars kanske man kan kombinera Nobels främsta uppfinning med Arlanda och en tändande gnista, och så att säga lösa problemet den vägen. Det är kanske det snabbaste och enklaste sättet faktiskt?
Kanske lite farligt att skriva så på ett publikt forum, men du är ju anonym så det ska nog gå bra.

Får bara hoppas att inget av det du typ inte säger händer. Det hade varit en konstig slump. ;)

Toppen