Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Man kunde dock lösa en hel del av det med bättre skyltning på plats (utanför security direkt vid ingångarna).

Och för övrigt tycker jag det är förvirrande även på Kastrup. Har blivit fel för mig där i relativ närtid, och jag är ändå där rätt ofta :)
Blir nyfiken på vad det är du finner förvirrande på Kastrup. Säkert bara att cph är min "hemmaflygplats", och flyger otroligt sällan på ARN.

Terminal används rätt ofta landside för navigering till rätt incheckningsdiskar, även där det sitter ihop på andra sidan (precis som på Kastrup t ex). Och det är det som flygbolagen vet hur de skriver in på biljetterna, så det är inte bara att skylta om till "incheckningsområde" på byggnaderna och hoppas på att besökare kan hitta till rätt busshållplats, tågplattform, eller taxi-dropoff.
Fast flygbolagen klarar bara en terminal så de som avgår från T4 på ARN och T2 på CPH skriver alltid fel ankomst-terminal (sen blir det ju sällan nåt problem av det i praktiken).

Terminal 4 existerar fortsatt innan säkerhetskontroll, men så fort du gått igenom den är du på T5 och vid C gates.

Oftast är det LCC bolagen som avgår där borta men händer då och då att SAS hamnat där med.

Arlanda T5 har nu C, D, E, F gater. Gamla gate 1-10 är E, 11-20 är D och gamla T4 är C.
Var uppmärksam på att samma gatenummer finns både i C och F. Blir väldigt långt om man går till fel bokstav.

Hört i utrop på Arlanda nyss:
”Personligt meddelande. NN, vänligen kontakta taxfreebutiken i terminal 4.”

Hört i utrop på Arlanda nyss:
”Personligt meddelande. NN, vänligen kontakta taxfreebutiken i terminal 4.”
Swedavia försöker få Arlanda att bli mer poppis med taxfree land-side? Jag tror på idén, men det hade underlättat med billigare kollektivtrafik. Kommer det att räknas som gårdsförsäljning så att efter att ha fått en guidad tur av taxfree-logistiken så får man köpa några flaskor med sig hem?

Läste idag en artikel om att det finns en motion i riksdagen om att byta namn på Arlanda till Alfred Nobel Airport. Enligt artikeln stöds motionen av en majoritet av riksdagens ledamöter. Anledningen är att främja besöksnäringen. Även om Arlanda är ett namn som för mig är förknippat med flygplatsen, har jag nog inga större känslor kring eventuellt namnbyte.

Edit: nu har jag tänkt lite mer på det och nu tycker jag förslaget är dåligt. Viktigast är väl att ha med ”Stockholm” i namnet och det funkar bättre med Stockholm Arlanda än Stockholm Alfred Nobel. Dessutom lär det ju kosta en massa pengar att byta skyltar osv osv, pengar som kan läggas på att göra flygplatsen bättre (pengar åt toalettstädning?)

Läste idag en artikel om att det finns en motion i riksdagen om att byta namn på Arlanda till Alfred Nobel Airport. Enligt artikeln stöds motionen av en majoritet av riksdagens ledamöter. Anledningen är att främja besöksnäringen. Även om Arlanda är ett namn som för mig är förknippat med flygplatsen, har jag nog inga större känslor kring eventuellt namnbyte.

Edit: nu har jag tänkt lite mer på det och nu tycker jag förslaget är dåligt. Viktigast är väl att ha med ”Stockholm” i namnet och det funkar bättre med Stockholm Arlanda än Stockholm Alfred Nobel. Dessutom lär det ju kosta en massa pengar att byta skyltar osv osv, pengar som kan läggas på att göra flygplatsen bättre (pengar åt toalettstädning?)
Funkar Paris Charles de Gaulle så varför inte Stockholm Alfred Nobel .

Kanske, men å andra sidan tror jag Paris hade fått precis lika många turister om det hette Paris Airport eller egentligen vilken person som helst. Osäker på om bytet till Alfred Nobel leder till något uppsving för besöksnäringen.
Måste nog instämma här, detta är inget annat än politikerfluff, en ”photo-op” och ett pinsamt försök att få sitt namn i historieböckerna.

Tyvärr också nåt som är svårt att som politiker motsätta sig, då svaret blir ”vadå hatar du Nobel?”.

Spännande, finns tydligen flera historiska motioner kring just detta namnbyte. Började sammanställa men slutade när jag kommit upp i sex stycken (varan två på samma datum!).

Namnbyte från Arlanda till Alfred Nobel Airport
Motion inlämnad 2024-10-03 av Kristina Axén Olin (M)

Byte av namn på Arlanda flygplats
Motion inlämnad 2008-09-17 Rolf Gunnarsson (M)

Alfred Nobel, Nobel Prize Center och Sverige i världen
Inlämnad 2012-10-05 av Gunnar Andrén (FP)

Nytt namn på Arlanda
Motion inlämnad 2004-10-05 av Carl-Axel Roslund (M)

Stockholm - stad och region i världen
Motion inlämnad Inlämnad 2004-10-05 av Martin Andreasson m.fl. (FP)

Toppen