Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Terminal 4 har inte existerat på ett tag nu utan är del av Terminal 5.

Vad gäller resten är det meningen att du ska åka bil till Arlanda och parkera(eller bli avsläppt) så nära säkerhetskontrollen som möjligt. Det minimerar antalet steg men kan givetvis skapa andra effekter.
Jo, visste att terminalerna är ihopkopplade airside, men inte att hela komplexet nu kallas terminal 5. Det står ju fortfarande terminal 4 på själva byggnaden, det ropas ut på Arlanda Express etc., så logiken är något oklar för mig.
 
Lägg det på listan över saker som inte fungerar med Arlanda. Swedavia själva beskriver Terminal 4 som att det numer heter Gateområde C i Terminal 5. Samtidigt diskuterar man Terminal 4 som om det existerar i deras FAQ för resenärer. Man kan, om man är välvillig, anta att de syftar på själva byggnaden när de pratar om Terminal 4 men det är totalt hål i huvudet.

 
Reste från gamla T4 häromdagen, dock stod det "terminal 5" som avgångsterminal så jag gick in genom nya säkerhetskontrollen och fick en helt absurt lång promenad. Är terminal 4 terminal 5 nu eller vad är grejen? Kanske dum fråga, men första gången det har hänt mig. Finns det skyltning som indikerar hur man ska gå landside för att minska antalet steg som krävs från ingång till gate?
Terminal 4 existerar fortsatt innan säkerhetskontroll, men så fort du gått igenom den är du på T5 och vid C gates.

Oftast är det LCC bolagen som avgår där borta men händer då och då att SAS hamnat där med.

Arlanda T5 har nu C, D, E, F gater. Gamla gate 1-10 är E, 11-20 är D och gamla T4 är C.
Var uppmärksam på att samma gatenummer finns både i C och F. Blir väldigt långt om man går till fel bokstav.
 
Terminal 4 existerar fortsatt innan säkerhetskontroll, men så fort du gått igenom den är du på T5 och vid C gates.

Oftast är det LCC bolagen som avgår där borta men händer då och då att SAS hamnat där med.

Arlanda T5 har nu C, D, E, F gater. Gamla gate 1-10 är E, 11-20 är D och gamla T4 är C.
Var uppmärksam på att samma gatenummer finns både i C och F. Blir väldigt långt om man går till fel bok
Just nu är det många Norwegian avgångar som använder C gater när det har grävt upp platserna vid udda D gaterna
 
Terminal 4 existerar fortsatt innan säkerhetskontroll, men så fort du gått igenom den är du på T5 och vid C gates.

Oftast är det LCC bolagen som avgår där borta men händer då och då att SAS hamnat där med.

Arlanda T5 har nu C, D, E, F gater. Gamla gate 1-10 är E, 11-20 är D och gamla T4 är C.
Var uppmärksam på att samma gatenummer finns både i C och F. Blir väldigt långt om man går till fel bokstav.

Det bästa vore nog egentligen att man slutar prata om terminal 4 och 5 alls annat än på incheckningen, på samma sätt som Kastrup gjort.

Man borde också kunna införliva terminal 2 och 3 i gatenumreringen. Anar det sker så småningom eftersom gateområde A och B inte finns än.
 
Terminal 4 ”existerar” inte längre airside, utan är bara en del av T5’s pirer.
Tanken var väl i nåt skede att security där också skulle stänga, men jag tror det inte kommer eske så länge bagdrop/check-in görs för diverse bolag där.

Det bästa vore nog egentligen att man slutar prata om terminal 4 och 5 alls annat än på incheckningen, på samma sätt som Kastrup gjort.

Man borde också kunna införliva terminal 2 och 3 i gatenumreringen. Anar det sker så småningom eftersom gateområde A och B inte finns än.
Kanske kalla dem inchecknings-område 4 och 5? Men det är svårt att bli av med väldigt inarbetade namn, typ hos Flygbussarna så måste de ju varje gång säga att stiga av vid T4 för att gå till T5.
Men i allmänhet så måste Swedavia fixa detta med bussarna, det är inte rimligt som det är nu.
 
Last edited:
Terminal 4 ”existerar” inte längre airside, utan är bara en del av T5’s pirer.
Tanken var väl i nåt skede att security där också skulle stänga, men jag tror det inte kommer eske så länge bagdrop/check-in görs för diverse bolag där.


Kanske kalla dem inchecknings-område 4 och 5? Men det är svårt att bli av med väldigt inarbetade namn, typ hos Flygbussarna så måste de ju varje gång säga att stiga av vid T4 för att gå till T5.
Men i allmänhet så måste Swedavia fixa detta med bussarna, det är inte rimligt som det är nu.

Det finns någon action plan för när incheckning och security ska vara borta. Tror det var framåt sommaren men minns inte riktigt. Och det kan ju flyttas igen.

Ja, man kan döpa om områdena. Och kanske plocka ner skyltarna med terminal 4 och 5 utvändigt. Vetesjutton!

Håller helt med dig att bussituationen är helt orimlig. Men Swedavia säger vi får vänja oss för tydligen är busstrafiken ett säkerhetshot numera och det går absolut inte att ha den utanför T5.
 
Toppen