Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Efter en månad i utlandet (med betoning på U) så känns det tryggt att komma hem och mötas av en klassisk Swedaviatoalett

20250404_200058.JPG

Jag måste säga att Arlanda verkligen ryckt upp sig, betydligt fräschare (förutom U-lands toaletterna och vilda västern taxiplatsen) Smitvägen till Amex loungen fungerar varje gång dessutom efter kort tid i den moderna fast tracken. Finns ingen anledning for mig att besöka tax-freen längre heller med tre prishöjningar varav dubbla (!!!) prishöjningar på snus efter skattesänkningen i Sverige. Billigare handla som vanligt innan resan och spara tid på Arlanda.

VI har garanterat en ny jumbo i EU, bra jobbat Swedavia!

Last edited:
Ja det är definitivt bättre.

"Arlanda-doften" vid ankomst toalettern är långt under all kritik.

Passkontrollen har fortfarande ofta ett knasigt upplägg med köer som lotsar varandra. Däremot att kapaciteten ofta inte räcker till är nog egentligen inte Swedavias problem, utan snarare en prioritering av passpolisen.

Men det har definitivt ryckt upp sig. Och den här gången verkar det ju faktiskt bara vara meningen med smitvägen, så vi ska väl slippa att de staplar baggage vagnar där den gör gången... (skämt åsido såklart - den är ju dessutom skyltad som nödutgång, så de kan knappast stapla saker ivägen)

Passkontrollen har fortfarande ofta ett knasigt upplägg med köer som lotsar varandra. Däremot att kapaciteten ofta inte räcker till är nog egentligen inte Swedavias problem, utan snarare en prioritering av passpolisen.

Ett ordentligt kösystem vid passkontrollerna hade hjälp så otroligt mycket. Jag köper att kapaciteten inte alltid är den man vill men jag har svårt för att det bara blir en stor massa ibland där alla ska försöka tränga sig före alla andra på samma gång, ge mig en ordentlig kö så jag kan bry mig om något annat medans jag väntar.

Reste från gamla T4 häromdagen, dock stod det "terminal 5" som avgångsterminal så jag gick in genom nya säkerhetskontrollen och fick en helt absurt lång promenad. Är terminal 4 terminal 5 nu eller vad är grejen? Kanske dum fråga, men första gången det har hänt mig. Finns det skyltning som indikerar hur man ska gå landside för att minska antalet steg som krävs från ingång till gate?

Terminal 4 har inte existerat på ett tag nu utan är del av Terminal 5.

Vad gäller resten är det meningen att du ska åka bil till Arlanda och parkera(eller bli avsläppt) så nära säkerhetskontrollen som möjligt. Det minimerar antalet steg men kan givetvis skapa andra effekter.

Toppen