SK989
Medlem
Statens tanke med Swedavias uppdrag är att kostnaden för de statliga flygplatserna ska bäras av flygbolagens kunder och inte av skattebetalarna. Eftersom endast två-tre (Arlanda, Bromma och Landvetter) av tio statliga flygplatser historiskt burit sina egna kostnader genom passagerar- och hyresintäkter kan man säga att intäkterna för Stockholms och Göteborgs flygplaster bidrar till att betala kostnaden för de övriga statliga flygplatserna. Pandemin har påverkat resultatet och Swedavia går back vilket innebär en kostnad för skattebetalarna i förlängningen men sista året före pandemin (2019) gick Swedavia med vinst, d.v.s. uppdraget om att kostnaderna ska bäras av flygbolagens kunder var uppfyllt.
Staten ger direkt stöd till ett antal icke-statliga flygplatser också, mestadels (2/3) till tio orter som har flyg med allmän trafikplikt i Norrlands inland och Värmland. Detta stöd uppgår totalt till ca 100 miljoner kr per år, vilket kan jämföras med omsättningen för de statliga flygplatserna som sammantaget är 6 miljarder kr per år (och ett resultat på minus 87 miljoner kr 2023).
Staten ger direkt stöd till ett antal icke-statliga flygplatser också, mestadels (2/3) till tio orter som har flyg med allmän trafikplikt i Norrlands inland och Värmland. Detta stöd uppgår totalt till ca 100 miljoner kr per år, vilket kan jämföras med omsättningen för de statliga flygplatserna som sammantaget är 6 miljarder kr per år (och ett resultat på minus 87 miljoner kr 2023).
Last edited: