Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Nja, det är bara röd linje som får nya C30 fullt ut och blå får några stycken (16 vagnar/8 tåg). Blå och Grön kan när C30 är i slutlevererad få fler C20 (som kommer uppgraderas till nuvarande C20U/C25) som gör att de kan fasa ut gamla CX-vagnar. Så det är inte så att det kommer blir C30 på alla banor rakt igenom.

Så C20 (en snart 30 år gammal vagn i grunden) kommer kommer fortsatt de närmaste 20 åren vara i majoritet i Stockholms tunnelbana.
Nu måste jag dock påpeka att de gamla vagnarna är på tunnelbanan är på väg att fasas ut, så snabbt som de nya kan levereras och köras in. Och de nya är riktigt nice.


Jag tror att det var C14 man syftade på här, som är närmare 40 år gammal och således understryker poängen.
 
Jag tror att det var C14 man syftade på här, som är närmare 40 år gammal och således understryker poängen.
Ja, jag syftade på hela CX-serien, men hade inte insett att C15 tagits helt ur trafik bara 2 veckor sedan:
Källa: "Den 22 maj 2023 togs det sista C15-paret ur trafik, bestående av 1268-1269."

Och även om de äldsta C20 har 25+ år på nacken, så genomgår de nu en stor uppfräshning och är även innan den på en helt annan nivå av komfort jämfört med CX-vagnarna. Speciellt ljuddämpningen, men även utrymmena i största allmänhet. Inom tågvärlden är 20 år ingenting.
I största allmänhet tycker jag Stockholms tunnelbana är en av de mer fräsha och behagliga att resa vad gäller infrastrukturen och tekniken, bortsett då från CX.
Finns såklart bättre, men min poäng är mer att ifall vi ska klaga på svensk infrastruktur och investeringar i den, så finns det värre fall.
 
Ja, jag syftade på hela CX-serien, men hade inte insett att C15 tagits helt ur trafik bara 2 veckor sedan:
Källa: "Den 22 maj 2023 togs det sista C15-paret ur trafik, bestående av 1268-1269."

Och även om de äldsta C20 har 25+ år på nacken, så genomgår de nu en stor uppfräshning och är även innan den på en helt annan nivå av komfort jämfört med CX-vagnarna. Speciellt ljuddämpningen, men även utrymmena i största allmänhet. Inom tågvärlden är 20 år ingenting.
I största allmänhet tycker jag Stockholms tunnelbana är en av de mer fräsha och behagliga att resa vad gäller infrastrukturen och tekniken, bortsett då från CX.
Finns såklart bättre, men min poäng är mer att ifall vi ska klaga på svensk infrastruktur och investeringar i den, så finns det värre fall.
Framförallt är väl Stockholms tunnelbana den större infrastruktur som fungerar *bäst* i hela Sverige... Även med de gamla vagnarna. Men nog f-n är det skönt att man blir av med dem, de var framförallt inte speciellt roliga på sommaren med dålig ventilation och galna temperaturer imo. Och de nya är fantastiskt mycket bättre där, både med mer plats och riktig ventilation.

(till skillnad från tex de sprillans nya bussarna som rullar, som inte klarar av kombinationen 22 grader och samtidigt solsken när bussen är drygt halvfull. Men å andra sidan får man mer tid att svalka sig medans man väntar eftersom de till skillnad från tunnelbanan i princip aldrig går enligt tidtabell)
 
Ja, jag syftade på hela CX-serien, men hade inte insett att C15 tagits helt ur trafik bara 2 veckor sedan:
Källa: "Den 22 maj 2023 togs det sista C15-paret ur trafik, bestående av 1268-1269."

Och även om de äldsta C20 har 25+ år på nacken, så genomgår de nu en stor uppfräshning och är även innan den på en helt annan nivå av komfort jämfört med CX-vagnarna. Speciellt ljuddämpningen, men även utrymmena i största allmänhet. Inom tågvärlden är 20 år ingenting.
I största allmänhet tycker jag Stockholms tunnelbana är en av de mer fräsha och behagliga att resa vad gäller infrastrukturen och tekniken, bortsett då från CX.
Finns såklart bättre, men min poäng är mer att ifall vi ska klaga på svensk infrastruktur och investeringar i den, så finns det värre fall.

Precis, livscykeln på spårfordon är minst 30 år. Med en midlifeuppgradering pratar vi ofta uppåt 50.
 
Framförallt är väl Stockholms tunnelbana den större infrastruktur som fungerar *bäst* i hela Sverige... Även med de gamla vagnarna. Men nog f-n är det skönt att man blir av med dem, de var framförallt inte speciellt roliga på sommaren med dålig ventilation och galna temperaturer imo. Och de nya är fantastiskt mycket bättre där, både med mer plats och riktig ventilation.

(till skillnad från tex de sprillans nya bussarna som rullar, som inte klarar av kombinationen 22 grader och samtidigt solsken när bussen är drygt halvfull. Men å andra sidan får man mer tid att svalka sig medans man väntar eftersom de till skillnad från tunnelbanan i princip aldrig går enligt tidtabell)

Det ska ju envisas med att köras med batteribussar, då blir det så tyvärr.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Linje 1 och 2 i Köpenhamns tunnelbana togs i drift för ca 20 år sedan. Linje 3 togs i drift för 3-4 år sedan. D.v.s. det är ganska naturligt att vagnarna är nya och inte för tankarna till Spårvägsmuseet som Cervanka får i Stockholms tunnelbana. För de huvudstäder som har haft tunnelbana betydligt längre än Köpenhamn, t.ex. Stockholm, Paris, Berlin och London, så är vagnparken förstås äldre där än i Köpenhamn. Det är ju inte så att Stockholms tunnelbana utmärker sig till med en klart äldre vagnpark om man jämför med andra städer i Europa som haft tunnelbana länge (i t.ex. Paris rullar vagntypen MP73 från 1974 tryggt på linje 6, i London rullar vagnar från 1972 på Bakerloo line och från 1975 på Piccadilly line osv...). Köpenhamn fick ju inte ändan ur vagnen på hela 1900-talet att bygga klart någon tunnelbana och då är inte några vagnar från 1900-talet heller. Men att Arlanda luktar bajs är ju inte särskilt roligt, inte för att jag någonsin känt nån bajslukt där men Cervanka lär knappast ljuga om saken.
 
Last edited:
Linje 1 och 2 i Köpenhamns tunnelbana togs i drift för ca 20 år sedan. Linje 3 togs i drift för 3-4 år sedan. D.v.s. det är ganska naturligt att vagnarna är nya och inte för tankarna till Spårvägsmuseet som Cervanka får i Stockholms tunnelbana. För de huvudstäder som har haft tunnelbana betydligt längre än Köpenhamn, t.ex. Stockholm, Paris, Berlin och London, så är vagnparken förstås äldre där än i Köpenhamn. Det är ju inte så att Stockholms tunnelbana utmärker sig till med en klart äldre vagnpark om man jämför med andra städer i Europa som haft tunnelbana länge (i t.ex. Paris rullar vagntypen MP73 från 1974 tryggt på linje 6, i London rullar vagnar från 1972 på Bakerloo line och från 1975 på Piccadilly line osv...). Köpenhamn fick ju inte ändan ur vagnen på hela 1900-talet att bygga klart någon tunnelbana och då är inte några vagnar från 1900-talet heller. Men att Arlanda luktar bajs är ju inte särskilt roligt, inte för att jag någonsin känt nån bajslukt där men Cervanka lär knappast ljuga om saken.

De håller ju på med en massa byggarbeten på Arlanda med mindre angenäma dofter då och då. Dessutom är ju toaletterna alltid konstant äckliga, ostädade och på tok för få, så att något översvämmat eller läckt är ju inte så osannolikt.
 
Jag har varit med om att bagaget inte har kommit med p g a av en tight anslutning p g a förseningar. Men aldrig varit med om detta när jag har checkat in tre timmar i förväg. Men här om dagen lyckades detta. På en fligt till Doha och vidare till Bangkok, hade man inte lyckats få med väska från Arlanda:mad:
 
Toppen