En vild gissning kan vara att det handlar om att sprida ut lasten på servicen. Tex att inte alla plan slm ska tankas kl 13 står på samma pir. På det sättet får man mer marginaler och mindre förseningar pga sådant kanske - på passagerarna bekostnad. Särskilt sas har ju stora block med flyg för inrikes anslutning osv.
I schemaläggning blir det möjligt med högre utnyttjande av resurser (gater mm) ju mer dynamik det finns att ta till. Speciellt om det blir förseningar eller andra störningar. Finns det gott om marginaler (t ex sena kvällar efter 22) tycker jag det är nästan alltid som SAS landar på de "bra" pirerna, oftast E (den med loungen) som har närmast ut genom tullen, medans det blir större risk för långpromenad kring middagstid.
Det är här som jag hoppas på att det sker ett långsamt förbättringsarbete på flygplatsen så att de långa sträckorna för byten eller sena gate-ändringar blir ovanligare och ovanligare allt eftersom kompetens och rutiner förbättras så de kan ta hänsyn till de mjukare bitarna och inte bara att en C-gate nu är bättre än att sitta en kvart på taxibana för att föregående plan är sent ut från rätt gate.
Men vi får väl se, Arlanda är ju rätt bra på attityden att något är "bra nog" för att inte flygbolagen ska fly, och inte göra förbättringar utöver det om de riskerar att kosta pengar.