Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

gdaily

Medlem
Ja att man kan gå airside är bra. Att Ängelholmsflyget (det enda jag har riktig erfarenhet av att mer eller mindre pendla med) varannan gång går från F35 och varannan från C42 är mindre bra, speciellt de gånger de byter gate med kort förvarning. Det skulle inte skada med lite konsekvens.
 

gdaily

Medlem
Det måste ju "säger vanligt hederligt bondförnuft" (som såklart varken behöver vara vanligt, hederligt eller förnuftigt) vara bättre för både resenärer och flygbolagen om tex RyanAir höll till i C-pieren (vilket de verkar göra) och SAS kunde husera i F-pieren, för att göra bytena så lätta som möjligt.
 

mha321

Medlem
En vild gissning kan vara att det handlar om att sprida ut lasten på servicen. Tex att inte alla plan slm ska tankas kl 13 står på samma pir. På det sättet får man mer marginaler och mindre förseningar pga sådant kanske - på passagerarna bekostnad. Särskilt sas har ju stora block med flyg för inrikes anslutning osv.
 

maswan

Medlem
En vild gissning kan vara att det handlar om att sprida ut lasten på servicen. Tex att inte alla plan slm ska tankas kl 13 står på samma pir. På det sättet får man mer marginaler och mindre förseningar pga sådant kanske - på passagerarna bekostnad. Särskilt sas har ju stora block med flyg för inrikes anslutning osv.
I schemaläggning blir det möjligt med högre utnyttjande av resurser (gater mm) ju mer dynamik det finns att ta till. Speciellt om det blir förseningar eller andra störningar. Finns det gott om marginaler (t ex sena kvällar efter 22) tycker jag det är nästan alltid som SAS landar på de "bra" pirerna, oftast E (den med loungen) som har närmast ut genom tullen, medans det blir större risk för långpromenad kring middagstid.

Det är här som jag hoppas på att det sker ett långsamt förbättringsarbete på flygplatsen så att de långa sträckorna för byten eller sena gate-ändringar blir ovanligare och ovanligare allt eftersom kompetens och rutiner förbättras så de kan ta hänsyn till de mjukare bitarna och inte bara att en C-gate nu är bättre än att sitta en kvart på taxibana för att föregående plan är sent ut från rätt gate.

Men vi får väl se, Arlanda är ju rätt bra på attityden att något är "bra nog" för att inte flygbolagen ska fly, och inte göra förbättringar utöver det om de riskerar att kosta pengar.
 

Fredrik

Medlem
Ibland är Cervenska mest raljant men här träffar han helt rätt. Det är två saker som är fel och jag vill inte vara så politisk då det dels inte hör hemma på forumet och dels är båda blocken medskyldiga.

Det första är att "vi" nöjer oss med medioker standard. Det är som att vi inte längre har Schweiz välfungerande tåglinjer eller för den delen Kastrup som jämförelse. Man får ibland känslan att det är irakiska järnvägen och Kinshasas flygplats som är jämförelserna utan att veta om de är så dåliga som man lätt tror. Det skälls och har skällts på "luthersk arbetsmoral" och så vidare men det är ju för fan den som byggde vårt välstånd. Det är på samma tema som alla puckon som hittar på egna regler vare sig de jobbar på Lufthansas incheckning, är säkerhetskontrollanter och så vidare. Vad är det för nåt? Det är sånt som det i ett fungerande samhälle är lätt att be om en dubbelkoll varpå en supervisor kommer och rättar till i de fåtaliga fall det skulle hända. Inte i Sverige dock och i synnerhet inte på Arlanda.

Det andra som är en följd av det första är som Cervenka är inne på att vi inte satsar några pengar då budgeten ska gå ihop. Jag är säker på att endera blocket kan komma på saker som kostar för mycket. Kanske är det möjligt att spara där istället för på infrastruktur?

Jag är för egen del förbi stadiet där jag så förbannad längre. Uppgiven absolut, men vad gör man?
 

JAM(1)777

Medlem
Ibland är Cervenska mest raljant men här träffar han helt rätt. Det är två saker som är fel och jag vill inte vara så politisk då det dels inte hör hemma på forumet och dels är båda blocken medskyldiga.

Det första är att "vi" nöjer oss med medioker standard. Det är som att vi inte längre har Schweiz välfungerande tåglinjer eller för den delen Kastrup som jämförelse. Man får ibland känslan att det är irakiska järnvägen och Kinshasas flygplats som är jämförelserna utan att veta om de är så dåliga som man lätt tror. Det skälls och har skällts på "luthersk arbetsmoral" och så vidare men det är ju för fan den som byggde vårt välstånd. Det är på samma tema som alla puckon som hittar på egna regler vare sig de jobbar på Lufthansas incheckning, är säkerhetskontrollanter och så vidare. Vad är det för nåt? Det är sånt som det i ett fungerande samhälle är lätt att be om en dubbelkoll varpå en supervisor kommer och rättar till i de fåtaliga fall det skulle hända. Inte i Sverige dock och i synnerhet inte på Arlanda.

Det andra som är en följd av det första är som Cervenka är inne på att vi inte satsar några pengar då budgeten ska gå ihop. Jag är säker på att endera blocket kan komma på saker som kostar för mycket. Kanske är det möjligt att spara där istället för på infrastruktur?

Jag är för egen del förbi stadiet där jag så förbannad längre. Uppgiven absolut, men vad gör man?
Agree, läste den när jag satt och väntade på flyget hem till CPH :) ARN känns som flygplatsen gud glömde. Åkte blå linje idag på tunnelbanan, tåget kändes som en propagandafilm från Nordkorea
 

Jannes

Medlem
Nu måste jag dock påpeka att de gamla vagnarna är på tunnelbanan är på väg att fasas ut, så snabbt som de nya kan levereras och köras in. Och de nya är riktigt nice.
 

Tveket

Medlem
Nu måste jag dock påpeka att de gamla vagnarna är på tunnelbanan är på väg att fasas ut, så snabbt som de nya kan levereras och köras in. Och de nya är riktigt nice.

Nja, det är bara röd linje som får nya C30 fullt ut och blå får några stycken (16 vagnar/8 tåg). Blå och Grön kan när C30 är i slutlevererad få fler C20 (som kommer uppgraderas till nuvarande C20U/C25) som gör att de kan fasa ut gamla CX-vagnar. Så det är inte så att det kommer blir C30 på alla banor rakt igenom.

Så C20 (en snart 30 år gammal vagn i grunden) kommer kommer fortsatt de närmaste 20 åren vara i majoritet i Stockholms tunnelbana.
 
Toppen