Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Fredrik

Medlem
Med hänsyn till det nya säkerhetsläget sa de vill jag minnas. Vad det nu betyder i praktiken.

Jag tror mest de trivs med att ha bussarna vid T4.
Jag tror säkert du har rätt men det är anmärkningsvärt att staten inte talar med en röst. Å ena sidan ska vi tänka på klimatavtrycket och så vidare och å andra sidan så hamnar kollektivtrafiken på T4. Likaså är tågterminalen helt fel i förhållande till resandeströmmarna. Där är iofs Arlanda Express bättre positionernade. Nåja...
 

NotRyan

Medlem
Mera kul jag hittade på Swedavia:

Remoteterminal ska byggas på platta D/E​

Finns en egen tråd...

 

intuition

Medlem
Alltså, inget nytt under solen, men uj vad dåligt det är. Inte bara flygplatsen utan också SAS set-up och uppenbara noll-inflytande över hur saker organiseras.
Jag försöker snabba mig, tar arlanda express ut. Hissen upp till plan 3 och kommer till avgångshallen i höjd med pir E, typ. Så så ska gå till bortersta änden för "fast-track" ingången, som sedan leder en tillbaka till vanliga banor, dvs man går halvvägs tillbaka till ihöjd med E-piren. Ingen kö, men väska går på manuell scanning. Där har man inte så bråttom, men när man trycker upp skrämen så säger agenten
"ja, den där väskan är ju OK" och gör ingen manuell koll alls.
Sedan börjar vandringen hela vägen till F-piren, där man får vända och gå lika långt tillbaka till e-piren för att komma till loungen. Och då har de lagt avgången till CPH från F35 så man ska vandra en gång till hela vägen.

Dvs trots "fast-track" tillgång och noll kö i något system tar vandringen fram ochh tillbaka inne på arlanda längre tid än tåget från centralen och hit.

SAS har ju uppenbart mycket större inflytande på CPH där hiss till avgångsplanet leder en direkt till en riktigt fast-track som alltid är effektiva och trevliga, därefter direkt in i loungen. Och även om man där åker på B-gater som betyder en viss vandring från loungen är hela upplägget så mycket bättre.
För inrikes/nordiska resor är ARN så dåligt att jag trots jag är diamond inser att jag borde börja använda BRA och flyga på bromma.

Jaja, jag vet. Alla vet redan detta. Jag bara störde mig extra mycket på det idag.
 

Jannes

Medlem
Jag undertecknar nåt så fruktansvärt.
Lägg på att bussarna stannar vid T4, och att det kan ta åratal (har hört 2030) innan den nya trafikapparaten, som ska föra dem närmare (läs: inte framför) Terminal 5, är klar.

Se på detta fanskap: Röd sträcka är person som tar buss till Arlanda, besöker SAS lounge och flyger från F-pir. 24 minuter plus hur än länge det tar att gå till rätt F-gate. Plus bag drop, plus security. 30 minuter att gå.
Gul sträcka är person som anländer med buss, checkar väska och flyger från C-gates. Sen kanske C-gates aldrig har flygbolag där du inte kan checka väskan i T4, men redan D-pir är en otrolig omväg.

1717101945302.jpeg


Den nya terminalutbyggnaden borde ha byggts mitt på, dvs mellan D och E-gates, för att få mest effektiva pax-flöde. Buss/taxi platserna hade kunnat byggas där nya security är nu, med insläpp rakt framför SAS.

Flög från CPH igen en vecka sedan, och blir ju så glad av att gå igenom deras exklusiva SAS Fast Track som för in en direkt brevid lounge. Då går man gärna 6 min till B-gates.
 

Hachans

Medlem
Alltså, inget nytt under solen, men uj vad dåligt det är. Inte bara flygplatsen utan också SAS set-up och uppenbara noll-inflytande över hur saker organiseras.
Jag försöker snabba mig, tar arlanda express ut. Hissen upp till plan 3 och kommer till avgångshallen i höjd med pir E, typ. Så så ska gå till bortersta änden för "fast-track" ingången, som sedan leder en tillbaka till vanliga banor, dvs man går halvvägs tillbaka till ihöjd med E-piren. Ingen kö, men väska går på manuell scanning. Där har man inte så bråttom, men när man trycker upp skrämen så säger agenten
"ja, den där väskan är ju OK" och gör ingen manuell koll alls.
Sedan börjar vandringen hela vägen till F-piren, där man får vända och gå lika långt tillbaka till e-piren för att komma till loungen. Och då har de lagt avgången till CPH från F35 så man ska vandra en gång till hela vägen.

Dvs trots "fast-track" tillgång och noll kö i något system tar vandringen fram ochh tillbaka inne på arlanda längre tid än tåget från centralen och hit.

SAS har ju uppenbart mycket större inflytande på CPH där hiss till avgångsplanet leder en direkt till en riktigt fast-track som alltid är effektiva och trevliga, därefter direkt in i loungen. Och även om man där åker på B-gater som betyder en viss vandring från loungen är hela upplägget så mycket bättre.
För inrikes/nordiska resor är ARN så dåligt att jag trots jag är diamond inser att jag borde börja använda BRA och flyga på bromma.

Jaja, jag vet. Alla vet redan detta. Jag bara störde mig extra mycket på det idag.

Det är sjukt irriterande. I CPH är ju fast track typ i mitten. Det är sugigt när flygen går från A eller B. Men de kan ju gå från C, D och E också. Så det är typ lika långt till allt.

Arlanda blir ju så sjukt konstigt för det känns som att de bara byggt hälften av grejerna som de tänkt. Igår kom jag till C-Gates med SAS (hur ofta händer ens det?) och så får man knalla hela vägen bort till bagaget. Och trots att man gått en kvart, så får man ändå vänta på bagaget. Sen får man knalla hela vägen tillbaka där man just varit för att ta bussen.

Och nu då har man bestämt sig för att bussarna inte ska få vara utanför terminal 5 pga säkerhetsskäl vilket bara är så korkat. Utanför terminal 2 går det alldeles utmärkt.
 

Rickard_O

Medlem
Jag undertecknar nåt så fruktansvärt.
Lägg på att bussarna stannar vid T4, och att det kan ta åratal (har hört 2030) innan den nya trafikapparaten, som ska föra dem närmare (läs: inte framför) Terminal 5, är klar.

Se på detta fanskap: Röd sträcka är person som tar buss till Arlanda, besöker SAS lounge och flyger från F-pir. 24 minuter plus hur än länge det tar att gå till rätt F-gate. Plus bag drop, plus security. 30 minuter att gå.
Gul sträcka är person som anländer med buss, checkar väska och flyger från C-gates. Sen kanske C-gates aldrig har flygbolag där du inte kan checka väskan i T4, men redan D-pir är en otrolig omväg.

Visa bifogad bild 153345

Den nya terminalutbyggnaden borde ha byggts mitt på, dvs mellan D och E-gates, för att få mest effektiva pax-flöde. Buss/taxi platserna hade kunnat byggas där nya security är nu, med insläpp rakt framför SAS.

Flög från CPH igen en vecka sedan, och blir ju så glad av att gå igenom deras exklusiva SAS Fast Track som för in en direkt brevid lounge. Då går man gärna 6 min till B-gates.
Man klagar inte på Arlanda efter att man behövt traska till A30+ på CPH från loungen...
Dom 21 minutrarna hade man kunnat göra att kul, tex traska från flygbussen på ARN till loungen :)
1717110751797.png
 

HCas

Medlem
Jag undertecknar nåt så fruktansvärt.
Lägg på att bussarna stannar vid T4, och att det kan ta åratal (har hört 2030) innan den nya trafikapparaten, som ska föra dem närmare (läs: inte framför) Terminal 5, är klar.
Väldigt pedagogisk illustration av haveriet.

Sjukast av allt är ju att man hade ett helt OK system innan man började bygga om, med två säkerhetskontroller och en bra lösning för bussarna vid T5.

Det skrotade man och ersatte med något som är betydligt sämre för de allra flesta och som verkar ha som enda syfte att öka pax-flödet genom taxfreen.
 

intuition

Medlem
Man klagar inte på Arlanda efter att man behövt traska till A30+ på CPH från loungen...
Dom 21 minutrarna hade man kunnat göra att kul, tex traska från flygbussen på ARN till loungen



CPH A30 är såklart lååångt borta. Men - det är inte ofta du åker SAS därifrån. Till och med AAR flighterna verkar gå från E-gate numera. De sista A-gaterna är tarmac boarding och oftast med obskyra bolag. T.o.m. Finnair (en HPLCC High Price Low Cost Carrier ;) ) brukar hålla sig till A17 typ, även om jag någon gång åkt deras E90 från A30 typ. Resenärsflödet för en SAS-passagerare är i de flesta fall mycket enkelt (grön linje)

Dessutom - bolagen som använder A-gate mest har också Terminal 2 som check-in. Security har en T2-sida. Som också släpper ut passagerarna när B-piren. Deras lounger är i T2-delen.
Hade det varit Swedavai som styrt Kastrup hade röd linje gällt för "priority" passagerare.
1717110751797.png
 
Toppen