Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Thornado

Medlem
Som sagt, det skrevs här på forumet om att man av säkerhetsskäl inte kommer tillåta bussar vid terminal 5.

Angavs det vilken typ av säkerhetsrisker man såg med bussar?
Busstrafiken sköts ju trots allt av ett fåtal operatörer (SL/UL/Flygbussarna/några till) så borde ändå gå att ha rätt så bra koll på dem. Borde vara betydligt lättare att ställa till med något elände (om vi nu pratar om säkerhetsrisker i form av medvetna attacker) med en personbil.
 

Jannes

Medlem
1705918042238.png


Saxat från Swedavia från en annan nyhet. Verkar vara utformningen av den nya handelsplatsen, när den blir klar.
Ser dåligt ut vad gäller "genväg" från security check så man inte är tvungen att gå labyrinten nere till höger i bild. Visst, det verkar finnas en rak korridor men tillsvidare verkar det bara vara någon typ av nödutgång när jag tittat runt live.
Rejäl försämring, speciellt jämfört med security i andra änden av terminalen, men även den gamla securityn här. Tiden som vi sparar på nya maskiner vill de att man ska använda på att traska ett halvt midnattslopp...
 

Fredrik

Medlem
Jag tycker det är övertydligt att för att det här ska bli "bättre" så måste all utbyggnad ske bortom F, dvs en lösning med Pir G.

Avstånden är fortfarande (för) långa. Jag hoppas verkligen AF och KL stannar på T2 men det är nog osannolikt.
 

maswan

Medlem
Ja, med pir G till höger blir det ju lite mer balanserat. Och vänster om E finns det rullband som snabbar på. Det är ju egentligen inte så långt inne i terminalen, men det känns riktigt ovärt att behöva gå så långt åt fel håll bara för att gå tillbaka.
 

maswan

Medlem
Som en stor förvaltare av lokaler för allmänheten kan man bara hoppas att Swedavia har någon liten sympati för doftöverkänsliga. En parfym fri gång brukar betyda en kortare väg som även "taxfree"-överkänsliga kan använda
Jag har inte sett några sådana tecken än så länge, och parfymavdelningen är väl direkt efter säkerhetskontrollen (eller blandar jag ihop det med Oslo nu?). Tror det behövs snyfthistorier i media för det. Eller direktkontakt från drabbade.
 

SK989

Medlem
Jag tycker det är väldigt märkligt - och väldigt dåligt - att flygbussarna inte kan stanna vid T5. Tidigare körde ankommande flygbussar upp vid avgångshallen och därefter ned till hållplatser vid ankomsthallen D.v.s. det fanns plats för flygbussarna att släppa av passagerare på det våningsplan som de flesta skulle till och ta emot påstigande från det våningsplan som de flesta reser ifrån. Från att ha plats för flygbussar vid två olika våningsplan på T5 har man inte plats för bussarna vid något av våningsplanen längre?! Helt obegripligt.
 

Hachans

Medlem
Angavs det vilken typ av säkerhetsrisker man såg med bussar?
Busstrafiken sköts ju trots allt av ett fåtal operatörer (SL/UL/Flygbussarna/några till) så borde ändå gå att ha rätt så bra koll på dem. Borde vara betydligt lättare att ställa till med något elände (om vi nu pratar om säkerhetsrisker i form av medvetna attacker) med en personbil.
Med hänsyn till det nya säkerhetsläget sa de vill jag minnas. Vad det nu betyder i praktiken.

Jag tror mest de trivs med att ha bussarna vid T4.
 

palmen

Moderator
Skulle ju vara perfekt om alla bussar kunde lämna vid "kiss & fly" stationen som nu är bakom p-huset vid T5. Sällan mycket bilar där och skulle kunna ha 1 rad för bussar och en för bilar, och bara avlämning. Då kommer man till orangea gången och sen hiss direkt upp vid nya säkerhetskontrollen.

Redan nu patrullerar pvakter där så folk inte nyttjar den för att vänta enbart.
 
Toppen