Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

spritfet

Medlem
Igår kom jag till C-Gates med SAS (hur ofta händer ens det?) och så får man knalla hela vägen bort till bagaget. Och trots att man gått en kvart, så får man ändå vänta på bagaget. Sen får man knalla hela vägen tillbaka där man just varit för att ta bussen.
Flög med LOT som har incheckning vid C-gates (vilket iofs var smidigt) - men sedan på återresan är vandringen till ankomstbandet och tillbaka helt absurd.

Jannes

Medlem
Någonting som SAS kanske kunde göra för att underlätta för resenärer som anländer med buss är att ha en eller två bag drops i T4. Då kan man antingen droppa väskan där och slippa släpa den genom SkyCity och T5, alternativt gå igenom T4 Security. Båda skulle underlätta massor, och jag hade haft nytta av båda alternativen nu på måndag.

Konstigt att Swedavia så tydligt gör det smidigare för resenärer som anländer med bil/taxi än med buss.

FF#1

Medlem
Det är sjukt irriterande. I CPH är ju fast track typ i mitten. Det är sugigt när flygen går från A eller B. Men de kan ju gå från C, D och E också. Så det är typ lika långt till allt.

Arlanda blir ju så sjukt konstigt för det känns som att de bara byggt hälften av grejerna som de tänkt. Igår kom jag till C-Gates med SAS (hur ofta händer ens det?) och så får man knalla hela vägen bort till bagaget. Och trots att man gått en kvart, så får man ändå vänta på bagaget. Sen får man knalla hela vägen tillbaka där man just varit för att ta bussen.

Och nu då har man bestämt sig för att bussarna inte ska få vara utanför terminal 5 pga säkerhetsskäl vilket bara är så korkat. Utanför terminal 2 går det alldeles utmärkt.

Kommer inte bussarna tillbaka till T5, helt sjukt..? Har inga jätteproblem att gå, men många äldre klagar nått fruktansvärt över traskandet..

• Gilla
Reactions: hco

Jannes

Medlem
Det ska enligt rykte byggas en ny, större ”central” som uppfyller någon typ av säkerhetskrav att större fordon som bussar inte får köra för nära inpå nya terminalbyggnader (därav skillnaden till T2/T4, gäller inte retroaktivt) utan måste stanna längre bort.
Måste ha bestämts av någon som tog filmen Speed lite för allvarligt…

• Gilla
Reactions: hco

Fredrik

Medlem
Jag tvivlar inte på att ryktet går men borde det inte finnas i den stora planen för Arlandas om-/utbyggnad?

FF#1

Medlem
Det ska enligt rykte byggas en ny, större ”central” som uppfyller någon typ av säkerhetskrav att större fordon som bussar inte får köra för nära inpå nya terminalbyggnader (därav skillnaden till T2/T4, gäller inte retroaktivt) utan måste stanna längre bort.
Måste ha bestämts av någon som tog filmen Speed lite för allvarligt…
Suck... men stora taxibussar går bra...

Hachans

Medlem
Kommer inte bussarna tillbaka till T5, helt sjukt..? Har inga jätteproblem att gå, men många äldre klagar nått fruktansvärt över traskandet..

Jag tvivlar inte på att ryktet går men borde det inte finnas i den stora planen för Arlandas om-/utbyggnad?

Bussarna skulle tillbaka utanför terminalen fem som de varit tidigare, först när G-piren var klar och sen när inte den blev så när säkerhetskontrollen var klar. Det var planen hela tiden och om man tittar hur det är byggt när man kommer från parkeringarna så ser man att det bara står tomt och väntar.

Sen var det någon som tyckte att detta plötsligt var en säkerhetsrisk och därför får bussarna inte komma tillbaka.

Jag kan inte riktigt se hur bussarna skulle vara större risk än bilar som ju får komma nära. Men så är jag inte byråkrat heller.

maswan

Medlem
CPH A30 är såklart lååångt borta. Men - det är inte ofta du åker SAS därifrån. Till och med AAR flighterna verkar gå från E-gate numera. De sista A-gaterna är tarmac boarding och oftast med obskyra bolag. T.o.m. Finnair (en HPLCC High Price Low Cost Carrier ;) ) brukar hålla sig till A17 typ, även om jag någon gång åkt deras E90 från A30 typ. Resenärsflödet för en SAS-passagerare är i de flesta fall mycket enkelt (grön linje)

Geneve-flyget hamnar ofta på A-gate, och jag tycker att vandringen därifrån till lounge eller D/E-gate är minst lika illa som till/från C-gate på Arlanda (som också är ovanlig för SAS-flyg, men händer). Den gången Arlanda sticker ut som obekväm i jämförselse är när jag för ovanlighetens skull behöver gå ut och in igen, speciellt med anslutning till buss. Uppgången från Arlanda Express är däremot rätt lämpligt placerad vid nya säkerhetskontrollen.

Spekulation: Den nya platsen för säkerhetskontrollen skulle kännas mer balanserad om G-prien hade byggts också, då hade nästan hälften av gaterna legat åt vardera hållet.

Hachans

Medlem
Geneve-flyget hamnar ofta på A-gate, och jag tycker att vandringen därifrån till lounge eller D/E-gate är minst lika illa som till/från C-gate på Arlanda (som också är ovanlig för SAS-flyg, men händer). Den gången Arlanda sticker ut som obekväm i jämförselse är när jag för ovanlighetens skull behöver gå ut och in igen, speciellt med anslutning till buss. Uppgången från Arlanda Express är däremot rätt lämpligt placerad vid nya säkerhetskontrollen.

Spekulation: Den nya platsen för säkerhetskontrollen skulle kännas mer balanserad om G-prien hade byggts också, då hade nästan hälften av gaterna legat åt vardera hållet.

Jo men det är just det. När du kommer ut från CPH så har du dessutom allt där. Nedgång till tåget, taxi och bussarna. Du behöver liksom inte gå tillbaka hela vägen till A-piren på utsidan för att ta bussen.

Toppen