Senaste nytt

Apple Pay

Delayed

Medlem
De hade upptäckt att någon försökt använda kortet och skickade mail+SMS för att få kontakt med mig. Denna transaktion kom aldrig som notifiering.
Hade de lyckats använda kortet eller bara försökt? Är det bara ett försök som avisas blir det väl ingen transaktion att notifiera om, eller?

Har du någon aning om hur de kommit över dina kortuppgifter?
 

agehall

Medlem
Hade de lyckats använda kortet eller bara försökt? Är det bara ett försök som avisas blir det väl ingen transaktion att notifiera om, eller?
När jag pratade med fraudavdelningen var det ett stoppat försök samt ett lyckat som de genast krediterade. Ingetdera notifierades.

Har du någon aning om hur de kommit över dina kortuppgifter?
Troligtvis via BA-läckan, men det är ju omöjligt veta med 100% säkerhet.
 

jumbooze

Medlem
Har läst till slutet i tråden men fattar ändå inte helt. Kan man få notifieringar på alla "köp" med/mot kortet, dvs även sådana där Apple Pay inte är inblandad? Om ja, hur gör man för att få det? Är egentligen inte intresserad av Apple Pay men kan "aktivera" det om det är vad som krävs.
Jag har Appen Amex SE & Apple Pay och Amex i Wallet med svenskt kort, vet ej med mig att jag aktivt valt detta beteende men jag gillar det skarpt...
 

Delayed

Medlem
La in kortet i Wallet och gick på lunch. När jag skulle betala avbröts det första försöket av något tekniskt strul. Det andra gick dock bra. Innan jag hunnit sätta mig vid bordet hade jag två notifieringar om att lunchbeloppet reserverats två gånger. Amex kan bara se att det finns två reservationer men lunchrestaurangen trodde att bara ett belopp skulle komma att debiteras. På kvittot framgår tydligt två betalningsförsök och att det första misslyckades så jag är inte det minsta bekymrad över att behöva betala lunchen två gånger och dessutom handlar det som sagt bara om en lunch. Kan dock tänka mig att notifieringarna kan vara väldigt nyttiga i andra sammanhang.

Man lär sig mycket bra av att hänga här!
 

Delayed

Medlem
Vet någon hur det fungerar med notifieringar och extrakort? Ska man även lägga in extrakortet i sin "Wallet"? Kan extrakortsinnehavaren då lägga in kortet i sin Wallet? Bör man lägga in båda korten i bådas Wallet eller är det dumt?

Min tanke är att fyra ögon ser mer än två och om båda kan få notifieringar om alla köp ökar chansen att man upptäcker något oegentligt. Bägge korten hamnar ju hur som helst på samma faktura så vill man mörka något köp ska man nog använda ett annat kort...
 

agehall

Medlem
Vet någon hur det fungerar med notifieringar och extrakort? Ska man även lägga in extrakortet i sin "Wallet"? Kan extrakortsinnehavaren då lägga in kortet i sin Wallet? Bör man lägga in båda korten i bådas Wallet eller är det dumt?
Det verkar dumt mest av anledningen att du kommer få en massa notifieringar som du inte vet om de är riktiga eller inte. Det leder i förlängningen till att man bryr sig mindre om dem och därmed ökar risken att man missar när det faktiskt kommer en dragning som är felaktig.
 

hallgren

Medlem
I sponsrat fb-inlägg från Amex idag, ang apple pay: "Nu kan du handla något smått och gott på Pressbyrån och 7eleven (gäller ej på Shellbutiker). Snabbt och enkelt.". Visst är väl det nytt?
 
Toppen