Senaste nytt

Apple Pay

Japp. På ett ICA fick jag till och med något meddelande i stil med ”Kortet accepteras inte här”. Kontaktlös funkade däremot.

Det här är katastrofalt skött av AmEx.

Exakt detta fick jag på ICA Mall of Scandinavia. Förstår inte ens hur man kan gå ut med detta så stort som det gjort när det verkligen inte fungerar som tänkt.

Använde Nordea ett tag när de kom med Apple Pay och det fungera precis överallt där NFC och VISA accepterades. Kan inte förstå hur det kan bli fel med Apple Pay och AmEx på ställen som tar AmEx med NFC...

Fast han har helt rätt. Om man anser att det är ett stort problem att en nylanserad funktion inte funkar överallt, och anser att det hade varit bättre om den inte hade lanserats alls innan det fanns bättre täckning, så kan man med enkelhet åstakomma samma resultat genom att helt enkelt vänta ett tag innan man börjar använda den. Om ett år eller så lär alla (de flesta) terminaler vara uppdaterade, nya kortinlösenavtal tecknade, och Apple Pay säkert fungera åtminstone på samma ställen som tar Amex NFC.

Fast han har helt rätt. Om man anser att det är ett stort problem att en nylanserad funktion inte funkar överallt, och anser att det hade varit bättre om den inte hade lanserats alls innan det fanns bättre täckning, så kan man med enkelhet åstakomma samma resultat genom att helt enkelt vänta ett tag innan man börjar använda den. Om ett år eller så lär alla (de flesta) terminaler vara uppdaterade, nya kortinlösenavtal tecknade, och Apple Pay säkert fungera åtminstone på samma ställen som tar Amex NFC.

Tjänsten funkar ju knappt i Sverige. Man måste vara väldigt lojal till American Express om man försvarar detta.

Som någon skrev: Apple vill inte ens erkänna att American Express har infört Apple Pay.

Tjänsten funkar ju knappt i Sverige. Man måste vara väldigt lojal till American Express om man försvarar detta.

Som någon skrev: Apple vill inte ens erkänna att American Express har infört Apple Pay.

Situationen är ju exakt densamma som när Apple Pay släpptes med Rikskortet, då funkade det inte heller på många ställen till att börja med. Nu, ett år senare ungefär, funkar det nästan överallt (där Rikskortet tas överhuvudtaget). Poängen är att om man vill vänta till det funkar överallt, så är det bara att vänta. Vill man testa sig fram, och misslyckas på många ställen, så väljer man det själv.

En sak till som gör att jag tycker det är bättre att tjänsten släpps nu, trots att det inte fungerar överallt i Sverige ännu: det kanske fungerar mycket bättre i andra länder där Apple Pay och NFC har fått mycket större genomslag än i Sverige (jag har inte haft möjlighet att testa ännu). Om jag kan klara mig med ett kort mindre i plånboken när jag är ute och reser, så är det en fördel även om jag fortfarande måste ha med mitt vanliga kort här hemma.

Toppen