palmen
Moderator
Vad folk säger på bc.se kan vi väl knappast beskylla amex/sas för?Fast folk säger ju här hela tiden att SAS säger "från 10.000 poäng" och att poäng+cash då räknas in i det, men så är ju inte fallet med en voucher, det gäller bara ena typen av biljetter som man kan köpa för poäng.
SAS och Amex skriver också att det är begränsad tillgång och reservation för tillgänglighet.När de har varor som så, så skriver de också begränsat utbud etc, eftersom de blivit fällda otaliga gånger för felaktig marknadsföring. De blir ju anmälda varje julhandel fortfarande, då de hela tiden rör sig på gränsen.
Hur hon fått reda på detta har jag ingen aning om men jag utgår ifrån att hon försökt boka sådana biljetter förut och då märkt att de inte finns tillgängliga, gjort sin hemläxa för att ta reda på när biljetter släpps och sedan anpassat sig efter situationen.Jag håller med om att konsumenten har ett ansvar, men det är inte det vi diskuterar. Jag är imponerad av din morsa som visste allt detta innan hon ens har bokat en enda biljett. Eller kan det vara så att hon lärde sig den hårda vägen? För här är ju stötestenen, att marknadsföringslagen säger inte att man ska skydda konsumenter som redan har bränt sig en gång, utan att man ska skydda konsumenter från att bränna sig helt och hållet.
Om man alltid skulle kunna boka bonusbiljetter till billigaste bonuspriset så länge det fanns biljetter tillgängliga skulle SAS förlora sjukt mycket pengar i och med att alla skulle nyttja detta i högsäsong. USA under sommaren, runt påsk och jul inom Sverige osv. Det var väl även någon som tycket att man kunde sälja alla platser ombord på ett plan som bonusbiljetter.
Det finns väl intressanta aspekter att pröva utifrån en marknadsföringslag eller liknande. Men då får man också påvisa en marknadsföring från SAS där de inte säger att det är begränsad tillgänglighet eller liknande. Jag har ännu inte fått något sådant presenterat i denna tråd men man påstår att det finns i alla fall.