Senaste nytt

Anmäla Eurobonus till ARN (Allmänna reklamationsnämnden)

Fast folk säger ju här hela tiden att SAS säger "från 10.000 poäng" och att poäng+cash då räknas in i det, men så är ju inte fallet med en voucher, det gäller bara ena typen av biljetter som man kan köpa för poäng.
Vad folk säger på bc.se kan vi väl knappast beskylla amex/sas för?

När de har varor som så, så skriver de också begränsat utbud etc, eftersom de blivit fällda otaliga gånger för felaktig marknadsföring. De blir ju anmälda varje julhandel fortfarande, då de hela tiden rör sig på gränsen.
SAS och Amex skriver också att det är begränsad tillgång och reservation för tillgänglighet.

Jag håller med om att konsumenten har ett ansvar, men det är inte det vi diskuterar. Jag är imponerad av din morsa som visste allt detta innan hon ens har bokat en enda biljett. Eller kan det vara så att hon lärde sig den hårda vägen? För här är ju stötestenen, att marknadsföringslagen säger inte att man ska skydda konsumenter som redan har bränt sig en gång, utan att man ska skydda konsumenter från att bränna sig helt och hållet.
Hur hon fått reda på detta har jag ingen aning om men jag utgår ifrån att hon försökt boka sådana biljetter förut och då märkt att de inte finns tillgängliga, gjort sin hemläxa för att ta reda på när biljetter släpps och sedan anpassat sig efter situationen.


Om man alltid skulle kunna boka bonusbiljetter till billigaste bonuspriset så länge det fanns biljetter tillgängliga skulle SAS förlora sjukt mycket pengar i och med att alla skulle nyttja detta i högsäsong. USA under sommaren, runt påsk och jul inom Sverige osv. Det var väl även någon som tycket att man kunde sälja alla platser ombord på ett plan som bonusbiljetter.
Det finns väl intressanta aspekter att pröva utifrån en marknadsföringslag eller liknande. Men då får man också påvisa en marknadsföring från SAS där de inte säger att det är begränsad tillgänglighet eller liknande. Jag har ännu inte fått något sådant presenterat i denna tråd men man påstår att det finns i alla fall.
 
Vad folk säger på bc.se kan vi väl knappast beskylla amex/sas för?

SAS och Amex skriver också att det är begränsad tillgång och reservation för tillgänglighet.

Hur hon fått reda på detta har jag ingen aning om men jag utgår ifrån att hon försökt boka sådana biljetter förut och då märkt att de inte finns tillgängliga, gjort sin hemläxa för att ta reda på när biljetter släpps och sedan anpassat sig efter situationen.

Om man alltid skulle kunna boka bonusbiljetter till billigaste bonuspriset så länge det fanns biljetter tillgängliga skulle SAS förlora sjukt mycket pengar i och med att alla skulle nyttja detta i högsäsong. USA under sommaren, runt påsk och jul inom Sverige osv. Det var väl även någon som tycket att man kunde sälja alla platser ombord på ett plan som bonusbiljetter.
Det finns väl intressanta aspekter att pröva utifrån en marknadsföringslag eller liknande. Men då får man också påvisa en marknadsföring från SAS där de inte säger att det är begränsad tillgänglighet eller liknande. Jag har ännu inte fått något sådant presenterat i denna tråd men man påstår att det finns i alla fall.
Att jag tog upp vad folk säger här var ju efter att jag postade vad SAS säger. Jag postade utdrag från senaste Scanorama. Man säger inget om begränsad tillgänglighet alls. Då var ju svaret att det behövs inte för poängen kan köpa vanliga resor. Men man kan inte använda sin voucher då. Så, jag har presenterat att de inte säger att det finns begränsningar. Därav argumentet att en omedveten resenär säkert tycker det är konstigt att de inte kan utnyttja erbjudandet när det finns platser på planet.

Att SAS skulle förlora pengar på att man alltid fick boka är lite ointressant. Du antar att jag tycker SAS ska ändra på systemet. Jag har aldrig påpekat det, jag bara har en tes att de väljer att inte informera allt, för det skulle få EB att se sämre ut för en omedveten resenär.
 
Att jag tog upp vad folk säger här var ju efter att jag postade vad SAS säger. Jag postade utdrag från senaste Scanorama. Man säger inget om begränsad tillgänglighet alls. Då var ju svaret att det behövs inte för poängen kan köpa vanliga resor. Men man kan inte använda sin voucher då. Så, jag har presenterat att de inte säger att det finns begränsningar. Därav argumentet att en omedveten resenär säkert tycker det är konstigt att de inte kan utnyttja erbjudandet när det finns platser på planet.

Att SAS skulle förlora pengar på att man alltid fick boka är lite ointressant. Du antar att jag tycker SAS ska ändra på systemet. Jag har aldrig påpekat det, jag bara har en tes att de väljer att inte informera allt, för det skulle få EB att se sämre ut för en omedveten resenär.

Den där sista delen var inte menat mot dig utan mot trådskaparen som skrev följande
Egentligen borde de faktiskt inte behöva sälja ordinarie resor utan borde kunna fylla ett helt plan med bara bonusresenärer och ändå vara glada.

Fyller man ett helt plan med enbart bonusresenärer på longhaul så kommer SAS snart vara i KK. Nog för att SAS tagit många felaktiga beslut men att inte sälja en enda revenue biljett ombord på en flight till SFO mitt i sommaren är detsamma som självmord, och så dumma är dom trots allt inte på SAS.
 
nej, för bara de två första kostar en kupong och resterande kostar fler kuponger. Plus, min amex voucher som ger mig 2 pepparkakor för en kan jag bara använda på de första två som troligen är slut. :)
Jag blev sugen på pepparkakor!
Jag förstår nu att vi pratar om olika saker. Jag pratar om bonusresor generellt, men du diskuterar också 2-4-1. Bästa tillgänglighet löser ju situationen med enskild resa, den blir dyrare men du kan få tag på den. 2-4-1 tordes väl lösas med att man får boka på hela Star Alliance?
 
Jag blev sugen på pepparkakor!
Jag förstår nu att vi pratar om olika saker. Jag pratar om bonusresor generellt, men du diskuterar också 2-4-1. Bästa tillgänglighet löser ju situationen med enskild resa, den blir dyrare men du kan få tag på den. 2-4-1 tordes väl lösas med att man får boka på hela Star Alliance?
Jag kan förtydliga det ännu mer. Jag pratar om hur de marknadsför programet, inte bara hur det fungerar eller hur de skriver i sina avtalstexter etc, utan i sin vanliga marknadsföring.
 
Fyller man ett helt plan med enbart bonusresenärer på longhaul så kommer SAS snart vara i KK. Nog för att SAS tagit många felaktiga beslut men att inte sälja en enda revenue biljett ombord på en flight till SFO mitt i sommaren är detsamma som självmord, och så dumma är dom trots allt inte på SAS.
Detta skulle vara en intressant tråd i sig. Det är ju inte säkert att det skulle vara dåligt. Flighten i sig skulle ju vara dålig ur cash-flow synvinkel, men balansrökningen skulle ju bli bättre, då deras EB-skuld minskar. Tror jag iaf, men jag har ingen aning. :)
 
Fyller man ett helt plan med enbart bonusresenärer på longhaul så kommer SAS snart vara i KK. Nog för att SAS tagit många felaktiga beslut men att inte sälja en enda revenue biljett ombord på en flight till SFO mitt i sommaren är detsamma som självmord, och så dumma är dom trots allt inte på SAS.
Detta skulle vara en intressant tråd i sig. Det är ju inte säkert att det skulle vara dåligt. Flighten i sig skulle ju vara dålig ur cash-flow synvinkel, men balansrökningen skulle ju bli bättre, då deras EB-skuld minskar. Tror jag iaf, men jag har ingen aning. :)
Det var ju ett eventförslag för något år sedan. @Martin Björnström ville försöka få SAS att öppna upp en hel Business kabin åt oss medlemmar, så att alla kunde bränna sina AMEX vouchers på en och samma flygning. Vet inte hur det gick, men det skulle vara ett grymt event ifall det någonsin blir av :)
 
Jag kan förtydliga det ännu mer. Jag pratar om hur de marknadsför programet, inte bara hur det fungerar eller hur de skriver i sina avtalstexter etc, utan i sin vanliga marknadsföring.
Japp, det förstår jag. Men EB i sig tordes ju vara ok. Det finns billiga biljetter (bäst pris), sen finns det dyrare (bäst tillgänglighet). Lite som min jämförelse med ett sportevenemang, vill man ha en billig biljett får man vara ute i god tid. Å andra sidan finns det dyrare biljetter kvar längre.

En intressant aspekt är ju vad du tidigare har tagit upp, marknadsföringen. För det är väl officiellt att på vissa sträckor släpper man inga awards-biljetter. Frågan är ju vad sas säger i sin marknadsföring, säger de till alla sina destinationer, eller bara vad från priset är? Om de inte säger det, skall man som kund förstå att det finns begränsningar eller skall SAS uttryckligen säga att se billiga biljetterna är begränsade till vissa destinationer.
 
Japp, det förstår jag. Men EB i sig tordes ju vara ok. Det finns billiga biljetter (bäst pris), sen finns det dyrare (bäst tillgänglighet). Lite som min jämförelse med ett sportevenemang, vill man ha en billig biljett får man vara ute i god tid. Å andra sidan finns det dyrare biljetter kvar längre.
Men det finns en skillnad anser jag. Man vet när försäljningen startar till evenemang. Men vilken omedveten resenär vet att han måste ligga på låset 330 dagar innan han ska åka, eller vad det nu kan vara. Inte ens vi här vet ju exakt vad som gäller.
 
Men det finns en skillnad anser jag. Man vet när försäljningen startar till evenemang. Men vilken omedveten resenär vet att han måste ligga på låset 330 dagar innan han ska åka, eller vad det nu kan vara. Inte ens vi här vet ju exakt vad som gäller.
Sant, men är man total sport-novis, skall man då veta att man måste gå in på typ fifa.com för att se när biljetterna till svenskar släpps? Jag skall vara ärlig, jag har ingen aning om när biljetterna till VM släpps. Jag skulle säkert missa de billiga biljetterna pga det.
 
Toppen