Senaste nytt

Anmäla Eurobonus till ARN (Allmänna reklamationsnämnden)

Man kan ju också tolka det som att Coop inte vill ge bort pepparkakorna under julsäsongen då de förväntas sälja dem för rena pengar. Men efter julen är det fritt fram att använda sin kupong, då de vill få ur pepparkakorna från sitt lager. Ungefär samma princip som flygbolagen använder…
Lite OT: Hur funkar det på SJ? Är det lika bökigt att boka en bonusresa i deras lojalitetsprogram? Släpps det två eller liknande platser per avgång?
På SJ kan man boka en resa så länge det finns plats på tåget. Däremot baseras priset på när man bokar, då poängpriset högre senare inpå avgång.

Återigen, jag vet hur systemet funkar. Jag kan de olika sätten att betala. Jag pratar om hur det är för en omedveten resenär. När man läser det som står om Eurobonus eller vad AMEX säger så finns ingen information om att endast två peppakaksburkar är till för mig. Alla andra som står på hyllan måste jag betala på ett annat sätt för och min amex voucher funkar inte. Det de säger är att voucher gäller inte om jag köper en resa för pengar. Jag förstår varför de gör som de gör. Det intressanta är ju dock om det är rätt eller inte. Det är vad som intresserar mig.

edit: när jag säger ingen information menar jag i den normala kommunikationen till kunderna via reklam etc. Inte om jag som konsument sätter igång och gör egna efterforskningar.

Vad gäller pepparkakorna så hade de ju inte tagit slut, bara de två burkarna som var tilldelade cooperbjudandet. Alla andra som kunde köpas för pengar står kvar i hyllan.
Nu har jag aldrig använt "bästa tillgänglighet", men gäller inte det på alla biljetter? Så tills pepparkakorna tar slut kan du använda din kupong.

Nu har jag aldrig använt "bästa tillgänglighet", men gäller inte det på alla biljetter? Så tills pepparkakorna tar slut kan du använda din kupong.
nej, för bara de två första kostar en kupong och resterande kostar fler kuponger. Plus, min amex voucher som ger mig 2 pepparkakor för en kan jag bara använda på de första två som troligen är slut. :)

Återigen, jag vet hur systemet funkar. Jag kan de olika sätten att betala. Jag pratar om hur det är för en omedveten resenär. När man läser det som står om Eurobonus eller vad AMEX säger så finns ingen information om att endast två peppakaksburkar är till för mig. Alla andra som står på hyllan måste jag betala på ett annat sätt för och min amex voucher funkar inte. Det de säger är att voucher gäller inte om jag köper en resa för pengar. Jag förstår varför de gör som de gör. Det intressanta är ju dock om det är rätt eller inte. Det är vad som intresserar mig.

edit: när jag säger ingen information menar jag i den normala kommunikationen till kunderna via reklam etc. Inte om jag som konsument sätter igång och gör egna efterforskningar.

Jag förstår din tanke gång, men samtidigt om vi tänker oss denna omedvetna resenär så är det antagligen lika konstigt att Kalle kan köpa en resa för 3999 kronor två månader innan avresa men Anders måste betala 16000 kronor för samma resa när han köper den två dagar innan och sitter i stolen bredvid Kalle?
Är då annonserna om från 3999 kronor felaktiga? För det står sällan i de annonserna att det endast gäller x antal platser och sedan går priset upp.

Är då annonserna om från 3999 kronor felaktiga? För det står sällan i de annonserna att det endast gäller x antal platser och sedan går priset upp.
Nej, men det blir lite rörigt här, vilket jag själv är orsak till också. Det finns två saker vi diskuterar: poängresa samt amex 2-4-1. Poängresa kan jag köpa från 10.000. Där tror jag deras friskrivning är samma som när bolag skriver från 3999kr osv. Sen har vi att man kan kan köpa 2 resor för en, men dessa har ett väldigt begränsat utbud. Vad gäller utbudet så talar man aldrig om att det är ett annat utbud. Som omedveten resenär kan det ju uppfattas som konstigt att de inte kan köpa och använda sina poäng, för tydligen finns det två olika typer av poängresor. Det är min tes. :)

Sen kan jag personligen tycka att det är väldigt stökigt att få till en resa ibland när man har specifika krav på datum och tider. Hela denna sajten är ju till för att hjälpa oss som vill lära sig detta men vi är ju ganska speciella. :)

Som @MegaFlyer sa, marknadsföringslagen är till för att skydda halvintresserade konsumenter så att de inte blir lurade.

Iaf, personligen är det till min fördel idag att så få kan utnyttja detta lika bra som vi här. Om man tvingades ändra på det så skulle det nog bli svårare. Men, om de tvingades ändra hur de marknadsför och informerar så tror jag det bara är oss till gagn. Jag tror inte mer korrekt information gör halvintresserade mer intresserade, men vi skulle kunna lära oss mer. :)

Vad gäller utbudet så talar man aldrig om att det är ett annat utbud.

Fel!

Så här står det på AMEX....

När du handlar för 150 000 kronor under ett kalenderår får du 50 % poängrabatt på en valfri EuroBonus-resa med SAS eller Star Alliance. Rabatten gäller för en EuroBonus-resa med SAS eller Star Alliance för upp till två personer.

Fortsätt handla med ditt Kort för att få mer EuroBonus Extrapoäng som tar dig ut i världen. Du har nu handlat med ditt Kort till en summa av xxxxx kronor

Förmånen innebär 50 % poängrabatt för upp till två personer på en valfri EuroBonus-resa med SAS eller Star Alliance. När du som SAS EuroBonus American Express Premium Card-medlem handlat för 150 000 kronor med ditt Kort inom ett kalenderår erhålls ett brev som bekräftar att du är berättigad till förmånen. Förmånen är giltig innevarande år samt nästkommande kalenderår från brevets utskriftsdatum. Bokning av resa samt utresa och hemresa måste ske inom förmånens giltighetstid. Denna period kan inte förlängas. Erbjudandet kan endast nyttjas vid inväxling av EuroBonus-poäng. Skatter och avgifter tillkommer. Erbjudandet gäller ej för ordinarie resor som betalas med pengar och/eller poäng. Med reservation för tillgänglighet. Förmånen kan endast erhållas en gång per kalenderår. Nästa intjäningsperiod påbörjas i januari påföljande år. Poängrabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Kontantuttag, köp av resecheckar och valuta, årsavgift för Kortet samt avgifter och kostnader vid försenad betalning ger ej EuroBonus Extrapoäng.

För fullständiga EuroBonus medlemsvillkor besök:
Medlemsvillkor i EuroBonus - SAS

ico_minus.gif
Se aktuella regler och villkor

Kontantuttag, köp av resecheckar och valuta, årsavgift för Kortet samt avgifter och kostnader vid försenad betalning ger ej EuroBonus Extrapoäng.

Villkor för EuroBonus Poängrabatt
Förmånen innebär 50 % poängrabatt för upp till två personer på en valfri EuroBonus-resa med SAS från Skandinavien. När du som SAS EuroBonus American Express Card-medlem handlat för 150 000 kronor med ditt Kort inom ett kalenderår erhålls ett brev som bekräftar att du är berättigad till förmånen. Förmånen är giltig i 12 månader från brevets utskriftsdatum. Bokning av resa samt utresa och hemresa måste ske inom förmånens giltighetstid. Denna period kan inte förlängas. Erbjudandet gäller för en tur-och-retur EuroBonus-resa där utresa och hemresa sker i samma klass, och kan endast nyttjas vid inväxling av EuroBonus-poäng. Skatter och avgifter tillkommer. Erbjudandet gäller ej för enkelresor eller ordinarie resor som betalas med pengar och/eller poäng. Med reservation för tillgänglighet. Förmånen kan endast erhållas en gång per kalenderår. Nästa intjäningsperiod påbörjas i januari påföljande år. Poängrabatten kan ej kombineras med andra erbjudanden.

För fullständiga EuroBonus medlemsvillkor besök:
Medlemsvillkor i EuroBonus - SAS

Iaf, personligen är det till min fördel idag att så få kan utnyttja detta lika bra som vi här. Om man tvingades ändra på det så skulle det nog bli svårare. Men, om de tvingades ändra hur de marknadsför och informerar så tror jag det bara är oss till gagn. Jag tror inte mer korrekt information gör halvintresserade mer intresserade, men vi skulle kunna lära oss mer. :)
Om jag drar paralell med mina deals, ska jag vara skyldig för falsk marknadsföring (även om det inte jag som säljer biljetterna) för att jag inte skriver all information på rubriken? Det är bara rubriken som syns t ex på Dagens inlägg.
Andra detaljerad information finns om man läser hela deals inlägget men ska jag skriva disclaimer "antal tillgängliga platser för denna deal är begränsade", varje gång?

Det finns begränsning i alla form av reklam och beställare av reklamen kan inte skriva all information i reklamen heller.
Några snackar om oskäliga villkor i Terms & Conditions är ogiltig men frågan är, om begränsning av antal tillgängliga bonusresaplatser räknas som oskäligt eller inte.

Nej, men det blir lite rörigt här, vilket jag själv är orsak till också. Det finns två saker vi diskuterar: poängresa samt amex 2-4-1. Poängresa kan jag köpa från 10.000. Där tror jag deras friskrivning är samma som när bolag skriver från 3999kr osv. Sen har vi att man kan kan köpa 2 resor för en, men dessa har ett väldigt begränsat utbud. Vad gäller utbudet så talar man aldrig om att det är ett annat utbud. Som omedveten resenär kan det ju uppfattas som konstigt att de inte kan köpa och använda sina poäng, för tydligen finns det två olika typer av poängresor. Det är min tes. :)

Nu är ju faktiskt inte voucher 2-4-1 egentligen utan 50% rabatt för upp till två personer. Det är lika lätt att nyttja denna voucher för en person som om man skulle boka bonusbiljett utan voucher. Där är det ingen skillnad på tillgänglighet. Det finns dessutom massor av tillgänglighet till 90% av SAS linjenät, det är bara långlinjerna som man verkligen måste planera i förväg.

Det är ungefär som elgiganten som har ett stort reklamblad med 100 annonser i, på framsidan har man sina mest eftertraktade erbjudanden (i SAS fall longhaul). Det på förstasidan kommer gå åt först medan man hela veckan kommer att kunna köpa sådant som finns på någon sida mitt i pga lägre efterfrågan (i SAS fall en resa inom norden).
Vill man specifikt ha en TV som annonseras om på förstasidan så får man anpassa sig. Finns det bara 50 exemplar får man köa utanför butiken i några timmar innan öppning (tänk mellandagsrea). Det är samma sak med SAS bonusbiljetter på longhaul, vill man komma åt dessa under högsäsong så får man planera i väldigt god tid och hänga på låset när de släpps.
Min morsa gör precis detta och hon har aldrig varit inne på bc.se (vad jag vet). När vi ska köpa biljetter för att åka upp till Kiruna över påsk så hänger hon på låset för när bonusbiljetterna släpps (vilket hon själv tagit reda på är 11 månader innan). Hon är fullt medveten om att åka till Kiruna över påsk är en av de tider på året då det är som högst tryck och vill man få tag på några bonsubiljetter gäller det att hänga på låset, annars får man betala för biljetterna. Det finns fortfarande biljetter att köpa på dessa plan mer eller mindre fram till avgång om man så önskar. Morsan har gjort detta i flera år, innan ens bc.se fanns som idé i någons huvud. Konsumenten har också ett eget ansvar att ta reda på vad som gäller och vilka möjligheter som finns.

SAS kan säkert vara mer tydliga i kommunikationen vad det gäller bonusresor. Men det skulle inte direkt vara fördelaktigt att skriva "vill ni ha störst chans att åka på en bonusresa, boka 330 dagar innan, men inte ens då kan vi garrantera att det finns platser när du vill åka". Likväl som man "borde" förstå att man inte kommer kunna boka en resa till SFO 3 månader efter att biljetter släpps, så "borde" man förstå att vill man köpa en 50" LCD TV för 1999 kronor då måste man hägna på låset och vara där förberedd lång tid i förväg.

Om jag drar paralell med mina deals, ska jag vara skyldig för falsk marknadsföring (även om det inte jag som säljer biljetterna) för att jag inte skriver all information på rubriken? Det är bara rubriken som syns t ex på Dagens inlägg.
Andra detaljerad information finns om man läser hela deals inlägget men ska jag skriva disclaimer "antal tillgängliga platser för denna deal är begränsade", varje gång?

Jag tror inte information av tredjepart faller under marknadsföringslagen, så jag tror inte det är relevant. Men jag har ingen aning. Personligen skulle jag inte tro det. :)

Nu är ju faktiskt inte voucher 2-4-1 egentligen utan 50% rabatt för upp till två personer. Det är lika lätt att nyttja denna voucher för en person som om man skulle boka bonusbiljett utan voucher. Där är det ingen skillnad på tillgänglighet. Det finns dessutom massor av tillgänglighet till 90% av SAS linjenät, det är bara långlinjerna som man verkligen måste planera i förväg.
Fast folk säger ju här hela tiden att SAS säger "från 10.000 poäng" och att poäng+cash då räknas in i det, men så är ju inte fallet med en voucher, det gäller bara ena typen av biljetter som man kan köpa för poäng.

Det är ungefär som elgiganten som har ett stort reklamblad med 100 annonser i, på framsidan har man sina mest eftertraktade erbjudanden (i SAS fall longhaul). Det på förstasidan kommer gå åt först medan man hela veckan kommer att kunna köpa sådant som finns på någon sida mitt i pga lägre efterfrågan (i SAS fall en resa inom norden).
Vill man specifikt ha en TV som annonseras om på förstasidan så får man anpassa sig. Finns det bara 50 exemplar får man köa utanför butiken i några timmar innan öppning (tänk mellandagsrea). Det är samma sak med SAS bonusbiljetter på longhaul, vill man komma åt dessa under högsäsong så får man planera i väldigt god tid och hänga på låset när de släpps.
När de har varor som så, så skriver de också begränsat utbud etc, eftersom de blivit fällda otaliga gånger för felaktig marknadsföring. De blir ju anmälda varje julhandel fortfarande, då de hela tiden rör sig på gränsen.

Min morsa gör precis detta och hon har aldrig varit inne på bc.se (vad jag vet). När vi ska köpa biljetter för att åka upp till Kiruna över påsk så hänger hon på låset för när bonusbiljetterna släpps (vilket hon själv tagit reda på är 11 månader innan). Hon är fullt medveten om att åka till Kiruna över påsk är en av de tider på året då det är som högst tryck och vill man få tag på några bonsubiljetter gäller det att hänga på låset, annars får man betala för biljetterna. Det finns fortfarande biljetter att köpa på dessa plan mer eller mindre fram till avgång om man så önskar. Morsan har gjort detta i flera år, innan ens bc.se fanns som idé i någons huvud. Konsumenten har också ett eget ansvar att ta reda på vad som gäller och vilka möjligheter som finns.
Jag håller med om att konsumenten har ett ansvar, men det är inte det vi diskuterar. Jag är imponerad av din morsa som visste allt detta innan hon ens har bokat en enda biljett. Eller kan det vara så att hon lärde sig den hårda vägen? För här är ju stötestenen, att marknadsföringslagen säger inte att man ska skydda konsumenter som redan har bränt sig en gång, utan att man ska skydda konsumenter från att bränna sig helt och hållet.

SAS kan säkert vara mer tydliga i kommunikationen vad det gäller bonusresor. Men det skulle inte direkt vara fördelaktigt att skriva "vill ni ha störst chans att åka på en bonusresa, boka 330 dagar innan, men inte ens då kan vi garrantera att det finns platser när du vill åka". Likväl som man "borde" förstå att man inte kommer kunna boka en resa till SFO 3 månader efter att biljetter släpps, så "borde" man förstå att vill man köpa en 50" LCD TV för 1999 kronor då måste man hägna på låset och vara där förberedd lång tid i förväg.
Men SAS talar ju inte ens om när låset öppnar på butiken. Jag måste ju som en omedveten resenär sitta och testa och ringa hundra ggr om jag vill till San Francisco. :) Sen om det är fördelaktigt för SAS eller inte är ju också ointressant. Jag diskuterar inte vad som är bäst för SAS, jag tycker bara frågan är intressant utifrån perspektivet om de faktiskt gör det de kan för att underlätta för oss konsumenter och där är min personliga åsikt nej, det gör de inte. Jag förstår också varför det är som det är och som jag sa ovan, så länge det är så, så tror jag att det gynnar oss.

Toppen