@Marc
Har tittat lite på vad som Amex skriver om sitt kort vad det gäller utnyttja 2-4-1 förmånen som du är irriterad över.
"Förmånen innebär 50 % poängrabatt för upp till två personer på en valfri EuroBonus-resa med SAS "Bästa pris" eller Star Alliance. När du som SAS EuroBonus American Express® Premium Card-medlem handlat för 150 000 kronor med ditt Kort inom ett kalenderår erhålls ett brev som bekräftar att du är berättigad till förmånen. Förmånen är giltig innevarande år samt nästkommande kalenderår från brevets utskriftsdatum. Bokning av resa samt utresa och hemresa måste ske inom förmånens giltighetstid. Denna period kan inte förlängas. Erbjudandet kan endast nyttjas vid inväxling av EuroBonus-poäng.
Skatter och avgifter tillkommer och omfattas inte av förmånen. Erbjudandet gäller ej för ordinarie resor som betalas med pengar och/eller poäng.
Med reservation för tillgänglighet. Förmånen kan endast erhållas en gång per kalenderår. Endast en förmån kan användas per bokningstillfälle. Nästa intjäningsperiod påbörjas i januari påföljande år. Poängrabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. "
Tittar man även på SAS hemsida vad de skriver om möjligheten att köpa en bonusresa så hittar jag följande.
BÄSTA PRIS
- Betala enbart med poäng
- Pris från 10 000 poäng t/r
- Flyg med SAS, Widerøe eller Estonian Air
- Inget bränsletillägg
- 50% barnrabatt
- Begränsad tillgång
- Ingen poängintjäning på resan
- Normala EuroBonus regler gäller
Jag kan på inget sätt se hur det skulle vara felaktig marknadsföring. Alla destinationer förutom San Francisco är relativt lätta att hitta lediga platser till 8 månader i förväg om man inte har krav på att man måste åka specifika dagar.
I oktober när jag bokade en resa till New York för 2 personer i juli/augusti fanns det hur mycket som helst att välja att välja på, både i Go och i Business. Mer eller mindre varje dag fanns det platser att boka mitt under högsäsongen då "alla" har semester som du själv skriver.
Några av SAS absolut mest populära resmål är USA under sommar-månaderna, då kan man inte förutsätta att man 8 månader i förväg ska ha möjlighet att boka en resa för poäng dit när biljetterna funnits på marknaden i nästan 3 månader.
Säg att det hade funnits 10 platser per flight som erbjöds för poäng under peak season så är jag relativt säker på att alla dessa mer eller mindre hade gått åt nu när det är december och de funnits ute sedan i augusti. Det finns så pass många som har en massa Eurbonus-poäng i dagsläget att man måste vara ute i väldigt god tid.