Senaste nytt

Anmäla Eurobonus till ARN (Allmänna reklamationsnämnden)

@NotRyan Om det varit så tycker jag att det vore ok men informationen jag fått är att AMEX 2-4-1 bara gäller när det finns biljetter till det lägsta poängpriset.

Ja, när det gäller Amex 2-4-1 är det ju så, men står det inte på vouchern att det är begränsad tillgång (jag vet inte så därför frågar jag)?

Jag tror nog som många andra här att ARN är en dead end som alternativ i detta fall, men kanske vore det bättre att skapa diskussion med SAS om att i framtiden på något sätt utöka antalet award platser. Kunde ju vara en bra morot i och med alla försämringar av bonusprogrammet tex., ge de trognaste lite större möjligheter.

Ja, när det gäller Amex 2-4-1 är det ju så, men står det inte på vouchern att det är begränsad tillgång (jag vet inte så därför frågar jag)?

Så här står det på den voucher jag fått hemskickad.
"Du har nu handlat för 150.000 kronor med ditt Kort och är därmed berättigad till 50% poängrabatt på en SAS EuroBonus-resa. Rabatten gäller en valfri EuroBonus-resa med SAS från Skandinavien för upp till två personer, med reservation för tillgänglighet"

Jag fick min voucher innan det var möjlitg att välja star alliance flyg så jag utgår ifrån att texten är lite annorlunda formulerad på den biten just nu.

Well, det är precis så Marknadsdomstolen kräver i enlighet med marknadsföringslagen. Lockvaror är inte tillåtna, utan är det mycket begränsad tillgång måste det tydligt annonseras.

Fel pris i annonsen - Konsumentverket
"Att sälja slut på en vara, eller en resa som annonseras till lågt pris, är fullt tillåtet. Däremot krävs det att butiken eller resebyrån har haft ett visst antal varor eller platser till det låga pris som man har annonserat om. Antalet varierar beroende på vilken vara det gäller. Är tillgången till en vara mycket begränsad ska det tydligt markeras i annonsen. Om detta inte görs och varorna är för få kan annonsen bedömas som vilseledande enligt marknadsföringslagen. Sådan marknadsföring kan förbjudas av domstol."
Fast två platser i business per avgång är ju inte jättelite. Att flyga med poäng inom Europa är också ganska lätt. Det är ju inte så att SAS annonserar att man kan flyga just i business till SF.

Intressant tråd!

Har drivit och vunnit ett fall kring missvisande marknadsföring i marknadsdomstolen. En konkurrent till en tidigare arbetsgivare uppgav tveksam information i en kampanj vilket påverkade slutkund med snedvriden information - rena osanningar, eller töjning på verkligheten. Vi initierade, drev och vann fallet. Mycket kul och lärorikt.

Grunden i vårt konsumentskydd i Sverige bygger på att kunder inte ska luras. Informations- eller kunskapskravet hos kunden är därför relativt lågt, motsvarar typ en halv-engagerad medelkund, ingen som är påläst eller extra informerad om detaljer. Dvs känner någon sig lurad av någon affär, kampanj eller ett erbjudande, skulle jag lätt kontakta ARN eller konsumentombudsmannen för att saken vidare.

Det är just i utsatta konkurrenssituationer och i lägen där kampen om kunderna är hård (där SAS nu befinner sig) då regelverket testas och företagen går kommer närmare gränserna.

Om det finns tillräckligt utbud av reward-resor, det kan diskuteras i oändlighet.

Lycka till!

Fast två platser i business per avgång är ju inte jättelite. Att flyga med poäng inom Europa är också ganska lätt. Det är ju inte så att SAS annonserar att man kan flyga just i business till SF.
Kan du hänvisa till där SAS uppger att de har två platser i Business på varje flight som tilldelas award? För mig veterligen finns det ingen offentlig info ang award-platser, men det vore kul att läsa den.

@Marc
Har tittat lite på vad som Amex skriver om sitt kort vad det gäller utnyttja 2-4-1 förmånen som du är irriterad över.

"Förmånen innebär 50 % poängrabatt för upp till två personer på en valfri EuroBonus-resa med SAS "Bästa pris" eller Star Alliance. När du som SAS EuroBonus American Express® Premium Card-medlem handlat för 150 000 kronor med ditt Kort inom ett kalenderår erhålls ett brev som bekräftar att du är berättigad till förmånen. Förmånen är giltig innevarande år samt nästkommande kalenderår från brevets utskriftsdatum. Bokning av resa samt utresa och hemresa måste ske inom förmånens giltighetstid. Denna period kan inte förlängas. Erbjudandet kan endast nyttjas vid inväxling av EuroBonus-poäng. Skatter och avgifter tillkommer och omfattas inte av förmånen. Erbjudandet gäller ej för ordinarie resor som betalas med pengar och/eller poäng. Med reservation för tillgänglighet. Förmånen kan endast erhållas en gång per kalenderår. Endast en förmån kan användas per bokningstillfälle. Nästa intjäningsperiod påbörjas i januari påföljande år. Poängrabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. "

Tittar man även på SAS hemsida vad de skriver om möjligheten att köpa en bonusresa så hittar jag följande.
BÄSTA PRIS
  • Betala enbart med poäng
  • Pris från 10 000 poäng t/r
  • Flyg med SAS, Widerøe eller Estonian Air
  • Inget bränsletillägg
  • 50% barnrabatt
  • Begränsad tillgång
  • Ingen poängintjäning på resan
  • Normala EuroBonus regler gäller

Jag kan på inget sätt se hur det skulle vara felaktig marknadsföring. Alla destinationer förutom San Francisco är relativt lätta att hitta lediga platser till 8 månader i förväg om man inte har krav på att man måste åka specifika dagar.
I oktober när jag bokade en resa till New York för 2 personer i juli/augusti fanns det hur mycket som helst att välja att välja på, både i Go och i Business. Mer eller mindre varje dag fanns det platser att boka mitt under högsäsongen då "alla" har semester som du själv skriver.

Några av SAS absolut mest populära resmål är USA under sommar-månaderna, då kan man inte förutsätta att man 8 månader i förväg ska ha möjlighet att boka en resa för poäng dit när biljetterna funnits på marknaden i nästan 3 månader.
Säg att det hade funnits 10 platser per flight som erbjöds för poäng under peak season så är jag relativt säker på att alla dessa mer eller mindre hade gått åt nu när det är december och de funnits ute sedan i augusti. Det finns så pass många som har en massa Eurbonus-poäng i dagsläget att man måste vara ute i väldigt god tid.

Och jag fortsätter med mitt mantra... Återigen så vet vi att det är så här eftersom vi hålla på med detta väldigt mycket. Jag tror ändå att en person utan kunskap om Eurobonus, bonusresor eller flygande på vår nivå har en susning om nånting. De läser Scanorama och den info som är där. Alla här verkar förutsätta att alla är lika insatta och/eller intresserade som vi. Påstår ni att alla era vänner och bekanta känner till allt detta utan att ni gett dem någon info?

Genom åren har jag haft massvis med kollegor som tänkt använda sina poäng för resor eller uppgraderingar som blivit förbannade för att de inte kunnat flyga den dag de tänkt eller inte haft en bokningsklass som tillåter uppgradering.

Jag säger inte att SAS gör fel, för jag vet inte, men jag tycker absolut inte att de tillhandahåller matnyttig information direkt. Denna sajt och många av dess trådar visar ju på den direkta motsatsen...

Jag kan lugnt säga att större delen av min kunskap om hur man tar sig runt i denna djungeln kom EFTER jag blev aktiv här, inte innan.

Även om man inte har kunskapen så ser jag inte hur man skulle kunna dra detta till ARN. Det står klart och tydligt att det är begränsad tillgång samt med reservation för tillgänglighet.
Jag kan förstå om man blir irriterad och förbannad över att man kanske inte kan boka den resan som man hade trott att man skulle kunna boka. Men går man tillbaka till de regler och den information som finns så lovar faktiskt inte SAS/Amex att man ska kunna boka dessa biljetter vid något specifikt tillfälle. De lovar inte heller att det ska finnas tillgänglighet på alla dagar hela året, eller att det specifikt ska gå att boka under sommaren när det är högsäsong.
Personligen så tycker jag att man får dra lärdom av sina misstag (och antagande), och sedan inte göra om dom.

Jag kommer bli grymt besviken om jag inte kommer kunna boka LH F i mellandagarna, jag har poängen och en 2-4-1 voucher och är beredd att åka vart som helst i världen för att det ska bli möjligt. Om det nu visar sig att det inte blir någon tillgänglighet eller att jag bara kan åka LH F åt ena hållet så kommer jag knappast att fundera på att dra Lufthansa till ARN. Sometimes you win, sometimes you lose.

Även om man inte har kunskapen så ser jag inte hur man skulle kunna dra detta till ARN. Det står klart och tydligt att det är begränsad tillgång samt med reservation för tillgänglighet.
Jag kan förstå om man blir irriterad och förbannad över att man kanske inte kan boka den resan som man hade trott att man skulle kunna boka. Men går man tillbaka till de regler och den information som finns så lovar faktiskt inte SAS/Amex att man ska kunna boka dessa biljetter vid något specifikt tillfälle. De lovar inte heller att det ska finnas tillgänglighet på alla dagar hela året, eller att det specifikt ska gå att boka under sommaren när det är högsäsong.
Personligen så tycker jag att man får dra lärdom av sina misstag (och antagande), och sedan inte göra om dom.

Jag kommer bli grymt besviken om jag inte kommer kunna boka LH F i mellandagarna, jag har poängen och en 2-4-1 voucher och är beredd att åka vart som helst i världen för att det ska bli möjligt. Om det nu visar sig att det inte blir någon tillgänglighet eller att jag bara kan åka LH F åt ena hållet så kommer jag knappast att fundera på att dra Lufthansa till ARN. Sometimes you win, sometimes you lose.

Helt rätt palmen, och detta sammanfattar det hela mycket bra....

Toppen