Senaste nytt

Anko van der Werff VD hos SAS säger ingen mer Asien trafik

AABack2ARN

Medlem
Märkligt att Finnair och JAL flyger HND-HEL 12gånger per vecka medans SAS inte ser ekonomi att flyga till Japan och skyller på Ryskt luftrum, uttalandet från Anko är lite märkligt. :confused:
Håller helt med, men till skillnad från SAS tror jag Finnair har ett etablerat varumärke i Japan vilket gör att de kan fylla planen i alla fall. SAS får kämpa hårdare.
 

Tomas E

Medlem
Märkligt att Finnair och JAL flyger HND-HEL 12gånger per vecka medans SAS inte ser ekonomi att flyga till Japan och skyller på Ryskt luftrum, uttalandet från Anko är lite märkligt. :confused:
Det är väl inte alldeles säkert att linjen är (tillräckligt) lönsam för AY och JL heller, bara för att de faktiskt flyger den? AY är ju traditionellt mycket mer Asien-fokuserade än SAS, så om de vill kunna komma tillbaka till "fornstora dar" har de väl ett större behov av att hålla igång ett rimligt asiatiskt nätverk för att inte kunderna ska flytta till andra bolag?
 

Ricci

Medlem
Det är väl inte alldeles säkert att linjen är (tillräckligt) lönsam för AY och JL heller, bara för att de faktiskt flyger den? AY är ju traditionellt mycket mer Asien-fokuserade än SAS, så om de vill kunna komma tillbaka till "fornstora dar" har de väl ett större behov av att hålla igång ett rimligt asiatiskt nätverk för att inte kunderna ska flytta till andra bolag?
Absolut kan det vara så att man vill hålla igång trafiken, men de flyger 12gg per vecka vilket inte är direkt att bara hålla igång trafiken.
Dock har jag ingen aning om deras beläggning hur hur mycket cargo som de har med sig.
 

Robert flysas

Moderator
Ok, tack, detta kände inte jag till. Så hoppet är inte ute om att SAS får dessa A350. Fast vilken koppling har denna leasing isf till kriget, det låter ju mer som traditionell förhandlingstaktik?

Om minskningen av flottan enbart berodde på *trafiken* till Asien skulle man ju nästan kunna dra slutsatsen att SAS tycker de inte kan expandera mer (lönsamt) i Nordamerika? Annars vore det ju bara att bygga ut ännu mer västerut om trafiken österut inte funkar. Men jag antar att det inte finns underlag för det *om* det nu är trafiken österut som är problemet.
Allt detta förutsatt att allt som står i Check in-artikeln är sant..
Jag tänkte på att Anko nämner att Asien är orsaken till att de slutar, dvs ev p.g.a det Kinesiska företaget som inte går ner i pris (gissning). Flera leasingbolag har gått SAS till mötes, men inte Kina. Får hoppas på det då A350 är betydligt billigare att ha i drift etc. och om SAS slutar flyga på Asien så tycker jag som dig - satsa på fler Amerikanska destinationer & T.ex Vancouver i Kanada. Blir intressant att följa detta.
 

Kimmen00

Medlem
Det är ju tur att Sverige är billigt för amerikanerna när de reser hit, för jag tror en hel del (vanliga) svenska resenärer kommer tänka sig för både en och två gånger för att boka en andra resa till USA efter det upplevt priserna vid deras första.
Ja verkligen. Är i Californien nu och det är verkligen riktigt dyrt. Visserligen är CA en dyr delstat men 9-10 dollar för en öl (plus dricks) är ju ett skämt. Bensin 5.5 dollar per gallon o hotell för 200-300 dollar natten..
 

NyfikenGrau

Medlem
Tycker också Japan är prisvärt sett till vad man får, jämför servicen där med 0,00 i dricks med vad man får i USA om man ger 15 %..
Just LAX ligger ju nära Mexiko dessutom så om man vill kan man ha en riktigt prisvärd semester i närheten.

Angående prisvärdhet och lite on-topic skulle det inte skada om SAS började flyga till Texas (igen), allt summerat tror jag det är billigaste delstaten att semestra i och inte alls tokig.
 
Toppen