Nu jämför jag med hur det var innan när det inte fanns några restriktioner. Då kunde man få all signup och säga upp kortet efter en månad.
Det är ingen bindningstid nu heller, det är fritt att säga upp innan, men man kan bli betslskykdig gör förmåner man fått/nyttjat i förtid.
Amex Platinum kostar 650 per månad, inte 750. De 1,5M MR du får motsvarar 4200 sek cash i avdrag på faktura.
Om du istället tar dealen nu med points plus och nästan 2M MR så blir kickbacken i ren cash nästan 5600 sek till en kostnad av 9000 kronor för 12 månader. Dvs hittar du förmåner under 1 år värda 3400 kronor går du plus minus noll, och så räknar jag inte ens spend som ger MR.
Nedan förmåner värderar jag högre än 3400 tillsammans:
Pontus loungen
Dining by Amex
Priority Pass
Reseförsäkring
Hyrbilsförsäkring
Personligen nyttjade jag 500k MR till Flying Blue till en flygbiljett jag behövde köpa som hade kostat 5000 sek i ekonomi, nu fick jag Business istället. Dvs värdet på MR poängen är betydligt högre vid rätt nyttjande, dra av på fakturan är oftast sämsta tänkbara värde.
Om du inte ser värdet i detta så står det dig fritt att tycka så. Men för många av oss är värdet mer än månadskostnaden och då blir det en no brainer att ha kortet även fast vissa förmåner försvunnit.