Senaste nytt

Amex värvnings-kampanj Juni 2025

Fjol fick du 1.5M efter 45k spend, motsvarar en månad för de flesta familjer. Trams att de ska kräva 13 månader.
Det kan du tycka, men då det var hundratals varje månad som skaffade kortet och sa upp det direkt så förstår du nog att ekvationen inte går ihop när de ger it poäng värda minst 4200 sek i cash.
Den summan vill de självklart få tillbaka och det får de inte om man har kortet 1 månad.

Det är alla som haft korten och nyttjat de väldigt givmilda reglerna genom åren som till slut fått amex att dra åt snaran runt detta. Som med allt annat kommer det en punkt när det gått för långt och då upphör tidigare regler att gälla.

Ta curve so exempel, funkade bra i typ 5 år tills det skrevs ut i diverse Facebook grupper hur man skulle lura och maxa systemet. När det blev för mycket stängde SEB Kort den möjligheten.

Om du tycker det är trams är det ju bara skaffa ett annat bättre kort som inte håller på med trams. Säg gärna till vilket kort det är, för vi är nog många som är intresserade av ett sådant kort.

De har ju gjort om kortet väldigt mycket och målet ser ut att vara ett bensinkort.
Är väl bara att skaffa ett annat bensinkort i så fall om du är missnöjd?

Det kan du tycka, men då det var hundratals varje månad som skaffade kortet och sa upp det direkt så förstår du nog att ekvationen inte går ihop när de ger it poäng värda minst 4200 sek i cash.
De hade 12 månaders bindningstid ifjol som sagt. 750*12 är mer än 4200.
Är väl bara att skaffa ett annat bensinkort i så fall om du är missnöjd?
Eller så kan jag vara en kapitalistisk som gnäller och säger ifrån när jag ogillar utvecklingen?

De hade 12 månaders bindningstid ifjol som sagt. 750*12 är mer än 4200.
Nu jämför jag med hur det var innan när det inte fanns några restriktioner. Då kunde man få all signup och säga upp kortet efter en månad.
Det är ingen bindningstid nu heller, det är fritt att säga upp innan, men man kan bli betslskykdig gör förmåner man fått/nyttjat i förtid.

Amex Platinum kostar 650 per månad, inte 750. De 1,5M MR du får motsvarar 4200 sek cash i avdrag på faktura.
Om du istället tar dealen nu med points plus och nästan 2M MR så blir kickbacken i ren cash nästan 5600 sek till en kostnad av 9000 kronor för 12 månader. Dvs hittar du förmåner under 1 år värda 3400 kronor går du plus minus noll, och så räknar jag inte ens spend som ger MR.
Nedan förmåner värderar jag högre än 3400 tillsammans:
Pontus loungen
Dining by Amex
Priority Pass
Reseförsäkring
Hyrbilsförsäkring

Personligen nyttjade jag 500k MR till Flying Blue till en flygbiljett jag behövde köpa som hade kostat 5000 sek i ekonomi, nu fick jag Business istället. Dvs värdet på MR poängen är betydligt högre vid rätt nyttjande, dra av på fakturan är oftast sämsta tänkbara värde.

Om du inte ser värdet i detta så står det dig fritt att tycka så. Men för många av oss är värdet mer än månadskostnaden och då blir det en no brainer att ha kortet även fast vissa förmåner försvunnit.

Hur hårda är Amex med att ej vara kund senaste 12 mån? Jag sa upp mitt kort i juli 2024 och betalade alltså sista fakturan i aug. Denna kampanj har deadline sista juni. Kan jag ta del av den?

Eller så kan jag vara en kapitalistisk som gnäller och säger ifrån när jag ogillar utvecklingen?
Att gnälla på dåliga välkomsterbjudanden som befintlig kund är ju lönlöst, det skapar inget värde för någon. Lägg dessa 650kr/månad på något som gör dig rikare eller gladare.

Nu jämför jag med hur det var innan när det inte fanns några restriktioner. Då kunde man få all signup och säga upp kortet efter en månad.
Det är ingen bindningstid nu heller, det är fritt att säga upp innan, men man kan bli betslskykdig gör förmåner man fått/nyttjat i förtid.

Amex Platinum kostar 650 per månad, inte 750. De 1,5M MR du får motsvarar 4200 sek cash i avdrag på faktura.
Om du istället tar dealen nu med points plus och nästan 2M MR så blir kickbacken i ren cash nästan 5600 sek till en kostnad av 9000 kronor för 12 månader. Dvs hittar du förmåner under 1 år värda 3400 kronor går du plus minus noll, och så räknar jag inte ens spend som ger MR.
Pontus loungen
Dining by Amex
Priority Pass
Reseförsäkring
Hyrbilsförsäkring

Personligen nyttjade jag 500k MR till Flying Blue till en flygbiljett jag behövde köpa som hade kostat 5000 sek i ekonomi, nu fick jag Business istället. Dvs värdet på MR poängen är betydligt högre vid rätt nyttjande, dra av på fakturan är oftast sämsta tänkbara värde.

Om du inte ser värdet i detta så står det dig fritt att tycka så. Men för många av oss är värdet mer än månadskostnaden och då blir det en no brainer att ha kortet även fast vissa förmåner försvunnit.
Det var många år sedan det inte fanns några restriktioner och platinum med point plus kostar 750. Utan point plus hade jag avslutat direkt. De bör återgå till poäng och vara ett resekort igen. Reseförsäkringen täcker inte längre en hotellnatt, utan max 2000kr/flyg/person.
Att gnälla på dåliga välkomsterbjudanden som befintlig kund är ju lönlöst, det skapar inget värde för någon. Lägg dessa 650kr/månad på något som gör dig rikare eller gladare.
Det skapar ju faktiskt värde, det synlig gör försämringen. Speciellt för ett kort som lever mycket på sin image och forna glas. Jag vet inte vad tråd med endast till tillrop skulle tillföra.

Pontus loungen
Dining by Amex
Priority Pass
Reseförsäkring
Hyrbilsförsäkring

Ja! Helt rätt @palmen. Det finns liksom inga gratis luncher(iaf inte långvariga). Spela spelet och klaga inte när du ”förlorar” måste vara måttot.

Vilken djungel för en som är ny här, är det värt att nappa på ett platinum points plus med detta erbjudande om man ligger på en spend runt 50k/mån och 1-2 långresor per år?

Har varit inne på att skaffa gold tidigare och väntat på erbjudande.

Vilken djungel för en som är ny här, är det värt att nappa på ett platinum points plus med detta erbjudande om man ligger på en spend runt 50k/mån och 1-2 långresor per år?

Har varit inne på att skaffa gold tidigare och väntat på erbjudande.

Om du ska köra Amex Platinum som ditt primära kort ska du ha points plus, annars inte. Din spend med pointsplus kommer ge dig ungefär en långresa i business class för 2 pers vartannat år.

Skulle säga att din spend är lite för låg kanske och att du mer kanske skulle dra nytta av SAS Amex Elite där du i och med 2-4-1 voucher skulle få lite mer värde även om tillgängligheten inte är lika bra och man behöver vara mer flexibel med datum.

Jag kör både Elite och Platinum, lägger all spend på Elite (ungefär samma spend som dig) och har Platinum enbart för alla förmåner.

Toppen