Senaste nytt

Amex värvnings-kampanj Juni 2025

Om din partner inte har ett extrakort redan (eller haft eget amex de senaste 12 månaderna). Sen är det nog inte alla som värderar poängen till 20 öre men även med 10 öre kan det vara värt det. Ännu mer om ni drar in och har nytta av fyra vouchers samt att partner får nivåpoäng

Hon har inget Amex eller extrakort, så på det sättet skulle det funka.

Det stora problemet verkar väl vara att få till resorna när jag kollar Awards calendar. Vi tre hyfsat små ungar och att få till två (lång)resor på passande datum känns knepigt!

Bara en fundering ang. punkt 8 i villkoren…

”American Express har rätt att ta tillbaka din bonus om din vän inte uppnår en spendering om 10 000 kronor under sitt första år som kortmedlem.”

Visserligen antar jag att man använder sitt kort mer än så, men innebär det i praktiken att Amex skulle kunna ta tillbaka 60K poäng från inbjudarens konto efter 12 månader?

Bara en fundering ang. punkt 8 i villkoren…

”American Express har rätt att ta tillbaka din bonus om din vän inte uppnår en spendering om 10 000 kronor under sitt första år som kortmedlem.”

Visserligen antar jag att man använder sitt kort mer än så, men innebär det i praktiken att Amex skulle kunna ta tillbaka 60K poäng från inbjudarens konto efter 12 månader?
Ja, det har de rätt att göra. Det är precis det som står.

Nu jämför jag med hur det var innan när det inte fanns några restriktioner. Då kunde man få all signup och säga upp kortet efter en månad.
Det är ingen bindningstid nu heller, det är fritt att säga upp innan, men man kan bli betslskykdig gör förmåner man fått/nyttjat i förtid.

Amex Platinum kostar 650 per månad, inte 750. De 1,5M MR du får motsvarar 4200 sek cash i avdrag på faktura.
Om du istället tar dealen nu med points plus och nästan 2M MR så blir kickbacken i ren cash nästan 5600 sek till en kostnad av 9000 kronor för 12 månader. Dvs hittar du förmåner under 1 år värda 3400 kronor går du plus minus noll, och så räknar jag inte ens spend som ger MR.
Nedan förmåner värderar jag högre än 3400 tillsammans:
Pontus loungen
Dining by Amex
Priority Pass
Reseförsäkring
Hyrbilsförsäkring

Personligen nyttjade jag 500k MR till Flying Blue till en flygbiljett jag behövde köpa som hade kostat 5000 sek i ekonomi, nu fick jag Business istället. Dvs värdet på MR poängen är betydligt högre vid rätt nyttjande, dra av på fakturan är oftast sämsta tänkbara värde.

Om du inte ser värdet i detta så står det dig fritt att tycka så. Men för många av oss är värdet mer än månadskostnaden och då blir det en no brainer att ha kortet även fast vissa förmåner försvunnit.
Let not forget that benefits in Sweden are decreasing. Priority Pass is not available anymore for the second card. For a family, it's a big no, IMHO.

Och om det inte finns några poäng på kontot, hur gör de då?
Du hamnar på minus 60k på saldot som ska överföras till Eurobonus, sen är det upp till dig att komma upp till 0 igen innan din spend börjar generera nya poäng att överföra.

Dessutom verkar det som att man inte får nivåpoäng på spenden tills du kommit på plus igen.

Du hamnar på minus 60k på saldot som ska överföras till Eurobonus, sen är det upp till dig att komma upp till 0 igen innan din spend börjar generera nya poäng att överföra.

Dessutom verkar det som att man inte får nivåpoäng på spenden tills du kommit på plus igen.

Aha! Det är alltså Amex eget överföringssaldo som balanseras. Jag tänkte väl att de ändå inte kan ha behörighet att trolla med SAS kunders personliga konton, så det låter som en realistisk förklaring.

• Gilla
Reactions: Gus
Aha! Det är alltså Amex eget överföringssaldo som balanseras. Jag tänkte väl att de ändå inte kan ha behörighet att trolla med SAS kunders personliga konton, så det låter som en realistisk förklaring.
De kan nog få sas att dra tillbaka poängen också, då de kan få sas att sätta in poäng.

Det du funderar på skulle jag starkt avråda från att överväga. Se till att följa reglerna så blir det inga tråkigheter för någon framöver.

Toppen