Nästa bekymmer är min bokade 2-4-1 poängbokning som startar onsdagen den 13 juli.
Följande är bokat idag:
13 JUL 2022
Göteborg GOT – Zürich ZRH
12:55-13:55 GOT-ARN (denna vet vi med största sannolikt blir inställd om strejken fortsätter...)
- SK162 | Flygplan Airbus A320neo
- Trafikeras av Scandinavian Airlines
- Bokningsklass I
- SAS Plus Bonus
15:50-18:15 ARN-ZRH
- LX1251 | Flygplan Airbus A320neo
- Trafikeras av Swiss International Air Lines
- Bokningsklass I
- Business
LAYOVER Zürich ZRH (Hotell är ombokat så jag kan avboka det den 12/7).
14 JUL 2022
Zürich ZRH – Toronto YYZ
09:40 - 12:05
- AC881 | Flygplan Boeing 787-9
- Trafikeras av Air Canada
- Bokningsklass I
- SAS Business Bonus
LAYOVER YYZ - Toronto (hotellet måste avbokas senast 13/7)
15 JUL 2022
Toronto YYZ – San Francisco SFO (hotellet måste avbokas senast 12/7)
08:00 - 10:25
- AC737 | Flygplan Airbus A330-300
- Trafikeras av Air Canada
- Bokningsklass I
- SAS Business Bonus
Har American Express Elite och enligt villkoren kan jag läsa följande;
AVBOKA, SKJUTA UPP OCH AVBRYTA RESA FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER
1. Den här förmånen avser kostnaderna för försäkrads outnyttjade resa, logi, utflykter och fritidsaktiviteter som har betalats med ett SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card eller är bokade innan avresan, och för vilka återbetalning inte kan ske eller då den försäkrade måste betala en avgift för att ändra dem.
2. Försäkrad kan få ersättning med upp till 50 000 kronor för faktiska kostnader om han eller hon avbokar, skjuter upp eller ändrar sin resa på grund av att: a) Försäkrad eller medresenär eller en person den försäkrade har som huvudsyfte med sin resa att besöka råkar ut för en olycka eller blir sjuk innan resan påbörjats. b) En nära släkting till den försäkrade, en nära släkting till den försäkrades medresenär eller en nära släkting till den person som den försäkrade har som huvudsyfte med sin resa att besöka råkar ut för en olycka eller blir sjuk innan resan påbörjats.
alternativt
FÖRKORTA RESAN
1. Om försäkrad måste förkorta sin resa, utgår ersättning för skäliga resekostnader för att återresa och för att återuppta resan med upp till 50 000 kronor för de obrukade kostnaderna för den försäkrades resa, logi, utflykter och fritidsaktiviteter som är betalda eller förbokade och inte kan återbetalas på grund av att:
a) Den försäkrade eller den försäkrades medresenär eller person som den försäkrade har som huvudsyfte med sin resa att besöka råkar ut för en olycka eller blir sjuk,
b) Nära släkting till den försäkrade, den försäkrades medresenär eller person de försäkrade har som huvudsyfte med sin resa att besöka råkar ut för en olycka eller blir sjuk,
Det kommer handla om att skjuta upp vår resa p.g.a. att en nära släkting blir sjuk (i detta fall min pappa). Om jag bara läser texten så tolkar jag att jag kan få upp till 50.000 SEK för de faktiska kostnaderna jag då kommer få, i detta fall att köpa nya flygbiljetter för att ta oss till Toronto eller San Francisco beroende på vad vi hinner.
Någon biljett i Business för 3 personer till Toronto eller San Francisco hittar jag absolut inte, så det får i så fall bli en nedgradering bara för att se till att vi kommer iväg.
Ponera att första SAS-flighten blir inställd, jag gissar att jag inte kommer kunna driva igenom en senare utresa till säg den 14 eller 15 juli istället?
Som planen verkar just nu så lär vi nämligen landa i Sverige igen den 13 juli runt kl 18. Det ska till ett smärre mirakel för att vi istället ska kunna landa tisdagen den 12/7 och skulle då kunna genomföra vår resa enligt bokningen.
En vanlig poängbokning så är väl regeln att den får avbokas senast 24h innan avresa = tisdag 12/7 kl 12:55 och då är frågan om SAS har meddelat mig hur de tänker hantera vår första flygning GOT-ARN som har statusen
Likely to be canceled if strike continues innan dess eller ej.
Blir det en inställd flight så vet jag att jag har rätt till ombokning/avbokning. Har dock läst att det krävs nya flyg i X/I-klass vilket vi alla vet är rätt kört att hitta nu och särskilt för 3....
Kan jag på något sätt få avboka utresan men få behålla min hemresa utan att nya vouchers måste appliceras? De nuvarande har gått ut, men ej poängen.
Någon som har erfarenhet att via AXA och fått hjälp att återansluta till ordinarie resa så snart som möjligt och hur har den bokningen i så fall gått till då ordinarie bokning var en poängbokning?
Tar tacksamt emot tips och råd!
Trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle bli två olika försäkringsärenden som ska hanteras samtidigt från USA där vi fastnat. Har bara förberett mig för strejken och hittat alternativa lösningar för att ta oss GOT-ARN i händelse av att vårt första anslutningsflyg inte skulle gå. Där hade vi lösning B/C/D så kände mig rimligen trygg och säker där. Nu kan jag skrota alla dessa för vi hinner inte ens hem som det ser ut idag tills dess att den resan ska starta.