Senaste nytt

Amex reseförsäkringssida fungerar inte - akut hjälp?

Molde

Medlem
upload_2022-7-8_21-59-35.png


upload_2022-7-8_22-0-24.png


Biz på long-haul, eco i europa.
 

Maja

Medlem
Amex ersatte alla krav vi hade. Mat, taxi osv. Hemförsäkringen tog flygbiljetterna med en självrisk (trygg hansa)

Vi får ta det senare, viktigaste är att få SOS International att arrangerar resan för min pappa. Vet att de nu försöker få mig listad som medicinsk ledsagare. Återstår att se om det blir så eller ej.

Finns tyvärr inget i villkoren hos AXA när en nära anhörig insjuknar och du måste stanna kvar på på plats. :(

Måste invänta besked om när min pappa eventuellt kan vara "ready/fit for flight" och får agera därefter. Tack för input i ärendet!

@Molde Tack för dina förslag. Tyvärr verkar de redan vara borta och går ej att boka vad jag kan se när jag söker från USA. Som det ser ut så måste vi sikta in oss på utresa den 11 juli tidigast. Jag letar vidare och hittar massa olika förslag, men fastnar i Europa och kommer sedan inte sista biten hem oavsett vilken bokningsklass jag söker på. Anslutningsflygen går helt enkelt innan jag landar från USA/Canada som jag har sökt via. :eek:

Måste försöka få tag i AXA i nästa ärenden som handlar om vår bokade resa 2-4-1- med avfärd från GOT den 13/7 som det inte just nu känns realistiskt att vi kommer hinna med.

2. Försäkrad kan få ersättning med upp till 50 000 kronor för faktiska kostnader om han eller hon avbokar, skjuter upp eller ändrar sin resa på grund av att:

b) En nära släkting till den försäkrade, en nära släkting till den försäkrades medresenär eller en nära släkting till den person som den försäkrade har som huvudsyfte med sin resa att besöka råkar ut för en olycka eller blir sjuk innan resan påbörjats.

Vilket är fallet då vi är fast i USA och troligen inte hinner hem i tid för vår nästa resa. Får jaga dem och se vad de säger på måndag om vi inte har kommit med ett flyg till Sverige innan dess.

Det blir en jäkla soppa när man reser med äldre föräldrar och något inträffar helt klart. Akut sjukdom kan komma när som helst, men man blir lite chokad när en kärnfrisk person blir så akut dålig och de inte hittar vad som är fel och man dessutom befinner sig utomlands. :(
 

Molde

Medlem
@Molde Tack för dina förslag. Tyvärr verkar de redan vara borta och går ej att boka vad jag kan se när jag söker från USA. Som det ser ut så måste vi sikta in oss på utresa den 11 juli tidigast. Jag letar vidare och hittar massa olika förslag, men fastnar i Europa och kommer sedan inte sista biten hem oavsett vilken bokningsklass jag söker på. Anslutningsflygen går helt enkelt innan jag landar från USA/Canada som jag har sökt via. :eek:

MIA-YUL-ZRH er married segment, du må søke på MIA-ZRH for å finne de. MIA-FRA-VIE 10.juli har også 2xbiz tilgjengelig, igjen et married segment som du finner ved å søke på MIA-VIE. Jeg fant veldig få connections videre til GOT, kun ZRH-MUC-GOT. Ingenting fra VIE som ikke overstiger grensen på 4 legs.
 

Big Birger

Medlem
Beklagar situationen.

Bara dubbelkoll: Har du frågat Swiss på flygplatsen face-2-face om det finns någon möjlighet att de låter er flyga hem ändå med något annat plan om de får reda på vilka omständigheterna var?

Inga garantier så klart, men ibland kan man ha tur och hitta en person som kan trolla.
 

Valley

Medlem
Tips på hur jag ska tänka. Amex säger att de tittar på ärendet i efterhand, men då det är min far som insjuknat så finns det inget som kan förlänga resan då vi missat vår avgång hem.

Han insjuknade när vi kom till flygplatsen och det fanns ingen chans att vi kunde komma med planet 3h40 min senare då han fick åka med ambulans till sjukhuset och är inlagd ännu.

Vad är ert råd till mig? Och finns det möjlighet att få biljettkostnaden hem betald? Eller får jag sätta det på shit happens kontot?

Frågan är om jag ska boka en enkelresa med poäng hem för mig och dottern då SOS International kommer få fixa hemresan för mina föräldrar. Eller ska jag boka betalda biljetter i ekonomi och hoppas få ersättning i efterhand från AXA eller min reseförsäkring via Folksam? Varken Folksam eller AXA går att nå innan måndag och jag skulle verkligen behöva åka hem senast söndag om sjukhuset tillåter att min pappa blir utskriven innan dess.
Så tips och råd mottages tacksamt i denna svåra situation. Viktigast är självklart min pappas hälsa och allt annat är sekundärt, men tar gärna emot råd om någon varit med om något liknande och vet vad jag bör tänka på för att göra så rätt jag kan i denna situation.

Tack på förhand!
Du har en punkt som heter ”Förkorta resan” i Platinumvillkoren. Den kan jag tolka som den gäller i detta fall.
 

Maja

Medlem
@Big Birger Swiss låter oss omboka biljetten och får betala ca 8000 SEK p/p för Business. Ett fynd i detta sammanhang. Ska ringa idag igen för först sa personen EUR och då är det en helt annan femma. Ska testa flygplatsen annars.
@Valley Har Amex Elite, men har hittat något liknande där.

Frågan är vad som gäller vid Awardbokningar. Om det måste finnas I/X-klass så är vi körda. 3 personer till San Francisco från Göteborg känns svettigt att få till. Utgångna vouchers dessutom.

Tips innan jag ringer AXA?
 

Maja

Medlem
Nästa bekymmer är min bokade 2-4-1 poängbokning som startar onsdagen den 13 juli.

Följande är bokat idag:

13 JUL 2022

Göteborg GOT – Zürich ZRH

12:55-13:55 GOT-ARN (denna vet vi med största sannolikt blir inställd om strejken fortsätter...)
  • SK162 | Flygplan Airbus A320neo
  • Trafikeras av Scandinavian Airlines
  • Bokningsklass I
  • SAS Plus Bonus
15:50-18:15 ARN-ZRH
  • LX1251 | Flygplan Airbus A320neo
  • Trafikeras av Swiss International Air Lines
  • Bokningsklass I
  • Business
LAYOVER Zürich ZRH (Hotell är ombokat så jag kan avboka det den 12/7).

14 JUL 2022

Zürich ZRH – Toronto YYZ

09:40 - 12:05
  • AC881 | Flygplan Boeing 787-9
  • Trafikeras av Air Canada
  • Bokningsklass I
  • SAS Business Bonus

LAYOVER YYZ - Toronto (hotellet måste avbokas senast 13/7)

15 JUL 2022

Toronto YYZ – San Francisco SFO (hotellet måste avbokas senast 12/7)

08:00 - 10:25
  • AC737 | Flygplan Airbus A330-300
  • Trafikeras av Air Canada
  • Bokningsklass I
  • SAS Business Bonus

Har American Express Elite och enligt villkoren kan jag läsa följande;

AVBOKA, SKJUTA UPP OCH AVBRYTA RESA FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER
1. Den här förmånen avser kostnaderna för försäkrads outnyttjade resa, logi, utflykter och fritidsaktiviteter som har betalats med ett SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card eller är bokade innan avresan, och för vilka återbetalning inte kan ske eller då den försäkrade måste betala en avgift för att ändra dem.
2. Försäkrad kan få ersättning med upp till 50 000 kronor för faktiska kostnader om han eller hon avbokar, skjuter upp eller ändrar sin resa på grund av att: a) Försäkrad eller medresenär eller en person den försäkrade har som huvudsyfte med sin resa att besöka råkar ut för en olycka eller blir sjuk innan resan påbörjats. b) En nära släkting till den försäkrade, en nära släkting till den försäkrades medresenär eller en nära släkting till den person som den försäkrade har som huvudsyfte med sin resa att besöka råkar ut för en olycka eller blir sjuk innan resan påbörjats.

alternativt
FÖRKORTA RESAN
1. Om försäkrad måste förkorta sin resa, utgår ersättning för skäliga resekostnader för att återresa och för att återuppta resan med upp till 50 000 kronor för de obrukade kostnaderna för den försäkrades resa, logi, utflykter och fritidsaktiviteter som är betalda eller förbokade och inte kan återbetalas på grund av att:
a) Den försäkrade eller den försäkrades medresenär eller person som den försäkrade har som huvudsyfte med sin resa att besöka råkar ut för en olycka eller blir sjuk,
b) Nära släkting till den försäkrade, den försäkrades medresenär eller person de försäkrade har som huvudsyfte med sin resa att besöka råkar ut för en olycka eller blir sjuk,

Det kommer handla om att skjuta upp vår resa p.g.a. att en nära släkting blir sjuk (i detta fall min pappa). Om jag bara läser texten så tolkar jag att jag kan få upp till 50.000 SEK för de faktiska kostnaderna jag då kommer få, i detta fall att köpa nya flygbiljetter för att ta oss till Toronto eller San Francisco beroende på vad vi hinner.

Någon biljett i Business för 3 personer till Toronto eller San Francisco hittar jag absolut inte, så det får i så fall bli en nedgradering bara för att se till att vi kommer iväg.

Ponera att första SAS-flighten blir inställd, jag gissar att jag inte kommer kunna driva igenom en senare utresa till säg den 14 eller 15 juli istället?

Som planen verkar just nu så lär vi nämligen landa i Sverige igen den 13 juli runt kl 18. Det ska till ett smärre mirakel för att vi istället ska kunna landa tisdagen den 12/7 och skulle då kunna genomföra vår resa enligt bokningen.

En vanlig poängbokning så är väl regeln att den får avbokas senast 24h innan avresa = tisdag 12/7 kl 12:55 och då är frågan om SAS har meddelat mig hur de tänker hantera vår första flygning GOT-ARN som har statusen Likely to be canceled if strike continues innan dess eller ej.

Blir det en inställd flight så vet jag att jag har rätt till ombokning/avbokning. Har dock läst att det krävs nya flyg i X/I-klass vilket vi alla vet är rätt kört att hitta nu och särskilt för 3....

Kan jag på något sätt få avboka utresan men få behålla min hemresa utan att nya vouchers måste appliceras? De nuvarande har gått ut, men ej poängen.

Någon som har erfarenhet att via AXA och fått hjälp att återansluta till ordinarie resa så snart som möjligt och hur har den bokningen i så fall gått till då ordinarie bokning var en poängbokning?

Tar tacksamt emot tips och råd!

Trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle bli två olika försäkringsärenden som ska hanteras samtidigt från USA där vi fastnat. Har bara förberett mig för strejken och hittat alternativa lösningar för att ta oss GOT-ARN i händelse av att vårt första anslutningsflyg inte skulle gå. Där hade vi lösning B/C/D så kände mig rimligen trygg och säker där. Nu kan jag skrota alla dessa för vi hinner inte ens hem som det ser ut idag tills dess att den resan ska starta.
 
Last edited:

Rasmus_1

Medlem
En fundering som kanske är helt off, men måste ni hem och vända? Annars, kanske en inrikesbiljett till SFO och få SAS att avboka/återbetala utresan, i vanliga fall skulle det såklart inte gå men i ljuset av pilotstrejken och er situation borde det väl vara enklare? Eller är ni olika personer som gör de olika resorna?
 

Maja

Medlem
En fundering som kanske är helt off, men måste ni hem och vända? Annars, kanske en inrikesbiljett till SFO och få SAS att avboka/återbetala utresan, i vanliga fall skulle det såklart inte gå men i ljuset av pilotstrejken och er situation borde det väl vara enklare? Eller är ni olika personer som gör de olika resorna?
För att krångla till det så är min man hemma i Sverige som ska med på resan till San Francisco så att dela upp bokning på två olika alternativ känns som en omöjlighet.
Dessutom blir jag med största sannolikhet tilldelad rollen som medicinsk ledsagare och får till uppgift att flyga hem tillsammans med mina föräldrar för att assistera dem.
 
Toppen