Senaste nytt

Amex reseförsäkringssida fungerar inte - akut hjälp?

Maja

Medlem
Det som inte fick hända hände igår och vi missade flyget hem p.g.a. en medicinsk nödsituation där min pappa är inlagd på sjukhus i Miami.

Det går ej att via Online Claims Portal logga in och regga ett ärenden. Blir fel redan vid födelsedatumet när man skriver i med siffror (fyller i dag 24 men det visas 23 och man får sedan klicka på 25 i kalendervyn för att få det till 24). Fyller i kortnumret och sedan går det ej att komma vidare.

Tips på vad jag kan göra?

Vi behöver hjälp med att boka nya biljetter hem bl.a.. Våra revenue biljetter med Swiss i business är ju förbrukade då vi ej hann med planen och min pappa är ännu inlagd på sjukhus och vi har idag inget besked om när han blir utskriven heller.

Fungerar AXA:s sida för er? Vad gör jag istället? Ringer +46 8 51 98 97 60 är enda lösningen jag hittar här och nu, men tänkte jag kollar med er om jag missar något väsentligt här och nu när hjärnan inte riktigt är med en i denna nödsituation.

Tack på förhand!
 

Maja

Medlem
Tips på hur jag ska tänka. Amex säger att de tittar på ärendet i efterhand, men då det är min far som insjuknat så finns det inget som kan förlänga resan då vi missat vår avgång hem.

Han insjuknade när vi kom till flygplatsen och det fanns ingen chans att vi kunde komma med planet 3h40 min senare då han fick åka med ambulans till sjukhuset och är inlagd ännu.

Vad är ert råd till mig? Och finns det möjlighet att få biljettkostnaden hem betald? Eller får jag sätta det på shit happens kontot?

Frågan är om jag ska boka en enkelresa med poäng hem för mig och dottern då SOS International kommer få fixa hemresan för mina föräldrar. Eller ska jag boka betalda biljetter i ekonomi och hoppas få ersättning i efterhand från AXA eller min reseförsäkring via Folksam? Varken Folksam eller AXA går att nå innan måndag och jag skulle verkligen behöva åka hem senast söndag om sjukhuset tillåter att min pappa blir utskriven innan dess.
Så tips och råd mottages tacksamt i denna svåra situation. Viktigast är självklart min pappas hälsa och allt annat är sekundärt, men tar gärna emot råd om någon varit med om något liknande och vet vad jag bör tänka på för att göra så rätt jag kan i denna situation.

Tack på förhand!
 

bvs

Medlem
Du nämner inte vilket kort du har men utgår från Platinum.

Även om du betalat allas resa med Platinum så räknas inte dina föräldrar in som "försäkrad/e" om de inte är extrakortsinnehavare. I villkoren för Platinum så utgår det ersättning med 2k per natt samt hemresa i ekonomiklass vid förlängd resa vid sjuktdom men endast om du stannar med en annan person som räknas som "försäkrad".

Är dina föräldrar inte extrakortsinnehavare så skulle jag kolla upp vad Folksam täcker och vad som möjligtvis kan täckas via dina föräldrars reseförsäkring.

Antingen bokar du resa i ekonomi och hoppas på någon av alla försäkringar ni har tillsammans kommer täcka det eller så bokar du poängresa och "garanterar" att ni bara behöver betala skatter+avgifter men "vaskar" poängen. Svårt att rekommendera vilken av dem som är bäst då det beror lite på er ekonomiska situation och vilken "risk" ni är beredda att ta.

Hoppas att allt går bra med din Pappa
 

Maja

Medlem
Tack, @bvs Det är American Express Elite. De är extrakortsinnehavare och resan är helt betalda med dessa kort!

dock är det Folksams utökade reseförsäkring som täcker min pappa och min mamma då han är 80+ och Amex ej täcker honom.
SOS international får fixa deras hemresa.
Det är min och dotterns hemresa som måste fixas. Den får vi betala själva och se om vi kan tillbaka något sen. De utökade kostnaderna får vi lösa som hotell etc sen.
Letar poängresor men hittar inget.
MIA/FLL-Got 2 personer utresa 10 eller 11 juli är det som vi behöver.
 

Molde

Medlem
upload_2022-7-8_20-35-5.png


Det finnes billetter i eco, men du ønsker kanskje business ?
 

Bryant

Medlem
Hoppas han blir bättre snart!

Var i samma sits för några år sedan. Läste allt genom SOS international. Det var till det Amex (försäkringsdelen) rådde mig till att göra. Vi hade hunnit boarda innan vi var tvungna att lämna för sjukan.

SOS löste allt så vi kunde fokusera på att bli bättre. Dock bokade jag egna biljetter när SOS läkare hade sagt att den som blev sjuk var fit för flight. Bokade PLUS efter att SOS gett tummen upp. Min känsla var att de helst inte bokar business me. Det är inte omöjligt.

Lycka till!
 
Toppen