Senaste nytt

Amex reseförsäkring

SAS är ju ett drömbolag att kontakta jämfört med andra bolag. Men är detta det nya så försvinner nyttan med Amex och dom kommer att tappa kunder.

• Gilla
Reactions: Gus
Har just nu ett claim på bagageförsening på utresa där jag har all dokumentation inlämnad men Europ Assistance säger att de inte ersätter utan att detta skall tas med SAS och de skall ersätta. Har Amex Elite och detta är andra gången med Europ som jag begär ersättning första la jag ner då summan var så liten och jag inte orkade med dem då. Nu är dock summan lite större och tänker stå på mig. Då de hade AXA var det inga problem med att få ersättning.
Det är det normala egentligen. Flygbolaget först, sedan Amex för mellanskillnaden. Varför sökte du inte ersättning hos SAS först? Eller har du gjort det och fick ett nej? Då bör det vara enkelt att skicka svaret från SAS till Amex så de kan går vidare. Så var det för mig i mars förra året när Amex betalade ut mellanskillnaden inte valuta skillnaden.

Missar jag något?

Men jag håller med att Axa hade mycket enklare online formulär än Europ har.

Det är det normala egentligen. Flygbolaget först, sedan Amex för mellanskillnaden. Varför sökte du inte ersättning hos SAS först? Eller har du gjort det och fick ett nej? Då bör det vara enkelt att skicka svaret från SAS till Amex så de kan går vidare. Så var det för mig i mars förra året när Amex betalade ut mellanskillnaden inte valuta skillnaden.

Missar jag något?

Det nya normala. Har aldrig tidigare på mina +10 tal case behövt kontakta flygbolaget.

• Gilla
Reactions: Gus

Missar jag något?

Tidigare bara lämnat in till försäkringsbolaget och fått utbetalt utan tjafs. Men som sägs så detta med att de lägger mer och mer ifrån sig och gör det krångligare gör ju att de får mindre att betala ut.
En försämring i mitt tycke.

Vi har diskuterat Sejfa lite grann i tråden och tänkte dela med mig av en liten story.

Jag bytte som några andra i tråden till Sejfa under hösten (från IF i mitt fall) då det var billigt som stryk. 1900 för ett år (bostadsrätt 120kvm i Stockholms innerstad + utökad reseförsäkring).

Så kom den 28 februari i år och jag råkade befinna mig med hela familjen i Dubai. Inte bara med missiler flygande över huvudet utan även med en 7-årig dotter som spytt ner vårat hotellrum under hela fredagen och som nu på lördagen hade kraftiga smärtor i magen och 40 grader feber. Jag ville inte åka till sjukhus utan fick plocka in en läkare på hotellets rekommendation. Jag fick höra att läget var allvarligt och att hon måste genomgå tester. Priset för detta: 12 000 AED (30K SEK). Inte jätteglad att langa fram kreditkortet där och då men hade givetvis inget alternativ. Så medan hotellfönstren vibrerade av interceptade raketer förde jag pengar mellan konton för att kunna trolla fram 30 kakor så att dottern kunde få dropp och bajsa i en kopp.

Dagen efter stänger flygplatsen ner helt och vi har ingen aning om hur vi ska komma hem.

Om ni är som jag så är ni också lite oroliga att min 1900-kronorsförsäkring ska täcka detta spektakel. Ringde sejfa och dom sa i princip direkt att dom skulle täcka detta och sa även att jag kunde boka ytterligare en resa hem att ha som backup om original-flighten skulle bli inställd. Jag kom till slut hem med min original-flight och behövde inte använda denna men det var en väldigt stor trygghet för oss ändå. Min dotter fick antibiotika och mår bra. Idag betalades behandling och medicin ut.

Jag jobbar inte på Sejfa och någon kommer säkert säga att dom bara följer villkor / att situationen att hamna i en krigszon är ganska unik etc. Men satan va bra dom var att ha att göra med. Ta det för vad det är. En specifik datapunkt.

Vy från ett luftslott:

IMG_1229.jpeg

Jag har själv inte Sejfa men just nu har de en kampanj via Refunder. 40% rabatt första året plus 250 kr cashback. Priset är bättre än jag har idag hos IF men jag kan inte se vad supersajfa kostar och skulle behöva det för min cykel. IFs billigaste har bra cykelskydd upp till 35000 sek. Många andra bolag har max 10.000 och det räcker inte långt med elcykel

Last edited:
  • Gilla
Reactions: L.S
Toppen