Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Förut var det ok. Men det var ett annat försäkringsbolag. Värt att försöka få ett skriftligt svar i förväg.
Tidigare kunde man ha en epost konversation med dem. Då fick jag skriftligt svar att bonus resor var täckte så länge flygskatt och hotell betalades med Amex. Fick också skriftligt att hyrbilsförsäkring gällde så länge hyran betalades med Amex, även om depositionen på plats var med annat kort för att de tog inte Amex där.

Vet fan inte om det går fortfarande att kontakta via epost.
Jag ringde dem, och de sa att det täcker såvida det står på PayPal utdraget att det står Amex, samt att beloppet och datumet matchar med kvittot från resebyrån. Dvs det står då utom all rimlig tvivel att du betalat med kortet för hela transaktionen.
Skriftligt får man inte men samtalen spelas in sa dem.

Nu skulle jag behöva lite expert hjälp. Vi har en resa till Boston som vi betalt med ett presentkort på SAS som vi fick efter en försening. Altså vi har inte köpt det med Amex utan resan som vi var på var betald med Amex. Hotell etc betalar vi med Amex på den nya resan samt en liten del av flyget. Kommer Amex försäkringen gälla för oss på resan till Boston eller vad gäller? Hotell, hyrbil kommer bli upp emot om inte mer än 75%

Nu skulle jag behöva lite expert hjälp. Vi har en resa till Boston som vi betalt med ett presentkort på SAS som vi fick efter en försening. Altså vi har inte köpt det med Amex utan resan som vi var på var betald med Amex. Hotell etc betalar vi med Amex på den nya resan samt en liten del av flyget. Kommer Amex försäkringen gälla för oss på resan till Boston eller vad gäller? Hotell, hyrbil kommer bli upp emot om inte mer än 75%
Ring. Kanske jimpan343 vet numret? Har tidigare fått skriftligt att det är inget problem om man köpte SAS presentkort med AMEX men nu är det ytterligare ett steg imellan och kanske svårt att bevisa att presentkortet är för försening som du betalade med Amex.

PS Om hotell, hyrbil och andra utgifter (restaurang osv) är betalade med Amex ska det inte vara ett problem. Tips är att betala allt i förskott så du är uppe över 75% innan avresa. Då är du försäkrad om du blir sjuk och kan inte åka. Köp inträde till museet eller biljetter till någon show/idrott som du är intresserad av i förväg för att vara säker att du är över gränsen. Eller uppgradera bilen/hotell redan nu.

Vi har en resa till Boston som vi betalt med ett presentkort på SAS som vi fick efter en försening. Altså vi har inte köpt det med Amex utan resan som vi var på var betald med Amex.
Det grundläggande svar som har gällt sedan väldigt många år över flera olika försäkringsbolag är att så länge betalningen kan härledas bak till Amex, så gäller försäkringen även om det finns mellanliggande led i betalningsflödet. Men det är du som ansvarar för att leda detta i bevis, du måste kunna visa på exakt vad som betalats med vad, vilket presentkort, vilket belopp, vilket datum, i varje steg i processen. Så länge du kan göra det, bör det fungera.

Det grundläggande svar som har gällt sedan väldigt många år över flera olika försäkringsbolag är att så länge betalningen kan härledas bak till Amex, så gäller försäkringen även om det finns mellanliggande led i betalningsflödet. Men det är du som ansvarar för att leda detta i bevis, du måste kunna visa på exakt vad som betalats med vad, vilket presentkort, vilket belopp, vilket datum, i varje steg i processen. Så länge du kan göra det, bör det fungera.
Ja då blir det att plocka fram gammalt och styrka med :) Allt finns ju någonstans i rullarna. Tack för hjälpen

Pratat med Amex och förklarat läget nu. Fick OK på att försäkringen kommer att gälla iom att det var en awardresa i botten som i sin tur renderade i ett presentkort som vi nu betalt resan till Boston med. Dock som sagts innan ska jag styrka att det är så och har rotat fram alla betalningar på resan som gav oss presentkortet och alla andra utlägg med Amex som hotell etc på den resan. På kvittot till denna resan står det betalt med voucher och Amex vilket var viktigt för att nyttja försäkringen OM något skulle hända. Så nu känns det trygt :)

Pratat med Amex och förklarat läget nu. Fick OK på att försäkringen kommer att gälla iom att det var en awardresa i botten som i sin tur renderade i ett presentkort som vi nu betalt resan till Boston med. Dock som sagts innan ska jag styrka att det är så och har rotat fram alla betalningar på resan som gav oss presentkortet och alla andra utlägg med Amex som hotell etc på den resan. På kvittot till denna resan står det betalt med voucher och Amex vilket var viktigt för att nyttja försäkringen OM något skulle hända. Så nu känns det trygt :)
Bra jobbet. Vilket nummer ringde du?

Jag blev försenad nu under julen pga snöovädret och missade en boakad hotellnatt som inte gick att boka av. All dokumentation som krävs har jag inte fått ut från flygbolaget ännu och detsamma gäller hotellet, antar att andra har samma problem som mig. Hos Sejfa fick jag utbetalt illa kvick utan intyg, krävs det att man har alla intyg för att få ut via Amex Reseförsäkring eller har de överseende med detta?
Kan meddela att jag fick ersättning på på detta ärende trots att jag inte hade alla intyg som de krävde :)

Har just nu ett claim på bagageförsening på utresa där jag har all dokumentation inlämnad men Europ Assistance säger att de inte ersätter utan att detta skall tas med SAS och de skall ersätta. Har Amex Elite och detta är andra gången med Europ som jag begär ersättning första la jag ner då summan var så liten och jag inte orkade med dem då. Nu är dock summan lite större och tänker stå på mig. Då de hade AXA var det inga problem med att få ersättning.

Toppen