Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Gällande denna paragraf vid förseningsskydd:
”Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den försäkrades American Express Card och kan endast göras under en resa. ”

Ska detta tolkas som att eventuella utgifter måste betalas med ett AMEX för att kunna söka ersättning för? På min destination finns det i princip ingen som tar AMEX och har tyvärr inte kunnat få tag på försäkringschatten på hela dagen gällande denna fråga.

För många (10+) år sedan kunde jag skicka in ett bagage eller förseningsclaim difekt som Platinum, senaste åren har jag hagt ett fåtal och svaret är alltid ttt först ditt hemförsäkeingaboöag, swdan kan vi eventuellt täcka upp. det blir ju dubbelt kobb och allt tydligare för. ina behov att produkten urholkas. Reser mindfe nu vilket också spelar roll samt att jag nådde LTG för en tid sedan. Kör Folksam stor reseförsäkeing oxh även eurocrd Plat som ger en ok självriskreducering vid bilhyra

• Gilla
Reactions: Gus
Jag har tidigare tyckt att Platinum försäkringen fungerar bra men senaste ärenden är verkligen inte något för de att vara stolt över. Skada i Polen under en resa, fraktur i handleden. Söker för ersättning för sjukvård i Sverige (osäker om det täckts) och eventuell permanent nedsättning av rörelse/styrka enligt invaliditetsklausulen i försäkring. Allt laddas upp via Europ-Assistance portal. Får tillbaka svar att det ska skickas in till Chubb eftersom de hanterar skador och de bara hanterar "reseförsäkring".

Finns inget om Chubb på Amex Sverige sida om försäkring. Google hjälper mig hitta en Chubb/Amex sida på svenska. Försöker att göra anmälan. Alla frågor och text är på svenska men det går inte att skriva svar med å, ä eller ö! Det tog tid att upptäcka att det var problemet eftersom felmeddelande säger på svenska "endast bokstäver och .,/ får användas"!!! Sedan kan man bara ladda upp 2 filer. Ingenstans att ange belopp på kostnader. Fältet för IBAN är bara 16 siffror (IBAN är längre). Ska vara jävligt intressant att se hur detta fortsätter.

Liknnde erfarenhet från fallskada i Warzava. Gjorde egna utlägg för röntgen, transporter, hjälpmedel, mediciner mm som tog flera månader att få tillbaks då jag blev hänvisad till min hemförsäkrings resemoment. SOS Cph ordnade hemresan (ej Amex), fick skicka in ett äktenskapsbevis från skatteverket på engelska för att få tillbaks mat och dryck utlågg då vi blev försenade, resten fick jag ta på Hemförsäkringen. Allting via dålig hemsida och ingen telefonkontakt, mycket knöligt. Jag lämnade Amex tidigare i år, inte värt pengarna längre då jag har PP via min private banking lösning och LTG.

Liknnde erfarenhet från fallskada i Warzava. Gjorde egna utlägg för röntgen, transporter, hjälpmedel, mediciner mm som tog flera månader att få tillbaks då jag blev hänvisad till min hemförsäkrings resemoment. SOS Cph ordnade hemresan (ej Amex), fick skicka in ett äktenskapsbevis från skatteverket på engelska för att få tillbaks mat och dryck utlågg då vi blev försenade, resten fick jag ta på Hemförsäkringen. Allting via dålig hemsida och ingen telefonkontakt, mycket knöligt. Jag lämnade Amex tidigare i år, inte värt pengarna längre då jag har PP via min private banking lösning och LTG.
fick du aldrig någon försäkring från AMEX för fallskadan? Täckte din hemförsäkring alla kostnader istället? Jag förstår att man ska ta hemförsäkring först, det står så i villkoren, men vi har ingenting i vår hemförsäkring som täcker personskador i utlandet.

Nej, det tog hemförsäkringen och Folksam, amex betalade lite mat och dryck, tror de flesta svenska bolagen har likartade villkor - fick hela tiden info från amex bolag att det är en kompletterande försäkring som tar vid där den egna inte räcker. smex har högre ersättning för bagage och mat t.ex än folksam. set var också meckigt att redovisa till amex vad jag redan fått från folksam osv dessutom tog det lång tid.

Jag har tidigare tyckt att Platinum försäkringen fungerar bra men senaste ärenden är verkligen inte något för de att vara stolt över. Skada i Polen under en resa, fraktur i handleden. Söker för ersättning för sjukvård i Sverige (osäker om det täckts) och eventuell permanent nedsättning av rörelse/styrka enligt invaliditetsklausulen i försäkring. Allt laddas upp via Europ-Assistance portal. Får tillbaka svar att det ska skickas in till Chubb eftersom de hanterar skador och de bara hanterar "reseförsäkring".

Finns inget om Chubb på Amex Sverige sida om försäkring. Google hjälper mig hitta en Chubb/Amex sida på svenska. Försöker att göra anmälan. Alla frågor och text är på svenska men det går inte att skriva svar med å, ä eller ö! Det tog tid att upptäcka att det var problemet eftersom felmeddelande säger på svenska "endast bokstäver och .,/ får användas"!!! Sedan kan man bara ladda upp 2 filer. Ingenstans att ange belopp på kostnader. Fältet för IBAN är bara 16 siffror (IBAN är längre). Ska vara jävligt intressant att se hur detta fortsätter.
Fortsättning. Chubb svarade via epost. "Det finns ingen gällande försäkring för det inträffade hos Chubb vid tidpunkten för skadan." inget mer.

Samtal till Europ Assistance. Landar i England förstås. Han säger att han vet bara hur AMEX i England fungerar. Noll koll, noll hjälp.

Samtal till Chubb i Sverige. Kundtjänst noll koll, men tillslut får numret till handläggaren som svarade "Det finns ingen gällande försäkring för det inträffade hos Chubb vid tidpunkten för skadan." Trevlig dam. Hon visste om problemen med online formulären. Visste inte att Amex hade noll information om Chubb på sina sidor. Förklarade att de trodde man hade väl hemförsäkring som täcker invaliditet. Lite dumt att de bara tar för givit att man har det. Öppnade upp ärendet igen och bad om mer dokumentation. Får se vad resultatet blir om ett år. Bästa case är inga livslång men.

Lesson learned. Tar inte nej för ett svar i första runda om det ser ut som om det vara bara ett copy/paste svar utan någon förklaring och gedigen undersökning av ärendet.

Intressant, ingen storkund på claims men för typ 10 år sedan var det aldrig tal om ”kompletterande försäkring”, amex reglerade skadan direkt och då hade jag Plat classic, är det fler som fått samma besked att reglera först via dem och sedan ev resternde del med Europe ?

Toppen