Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Jag har avbokat när barnen blivit sjuka och vi inte kunnat resa som planerat.
Vid varje tillfälle har det fungerat smidigt och snabbt med AMEX/AXA.

Läkarintyg på att barnet inte är i stånd att resa är dock ett krav.

EDIT; Precis som @Stryparn skriver är kravet att 75% resan [flyg, hotell, ev. hyrbil, ev. utflykter, ev. entrébiljetter etc.] är betalt med ditt eller din partner boendes på samma adress AMEX.
Är det någon som vet praxis kring sjuka barn och avbokning av "icke-avbokningsbart" hotell?
Är det bara läkares subjektiva bedömning av barns resbarhet? Räcker exempelvis 39 graders feber om en läkare bedömer att det inte är bra för barnet att resa eller finns någon praxis kring vilka sjukdomar som godtas?

Att resa med hög feber om febernedsättande inte fungerar är ju horribelt.

Är det någon som vet praxis kring sjuka barn och avbokning av "icke-avbokningsbart" hotell?
Är det bara läkares subjektiva bedömning av barns resbarhet? Räcker exempelvis 39 graders feber om en läkare bedömer att det inte är bra för barnet att resa eller finns någon praxis kring vilka sjukdomar som godtas?

Själva poängen är väl att läkares bedömning tas som objektiv snarare än subjektiv. Intyget är själva nyckeln som låser upp hårda avbokningsrestriktioner.

Kry. Eller liknande online -läkare. Eller kanske till och med den sjukvårdstjänst som ingår i kortet men det har jag inte provat.

Men Kry fixade intyg åt hela familjen när vi låg matförgiftade i New York när planet gick.

Vet ni om det finns något som man bör tänka på försäkringsmässigt att resa med gravid fru? Hon kommer vara gravid i vecka 30 vid avresa och jag har förstått att man bör kolla med flygbolagens villkor där vissa flygbolag kanske vill ha läkarintyg. Men täcker amex reseförsäkring eventuell läkarbesök eller vård? Kanske faller in under vanliga vården som täcks.

Någon som vet om försäkringen gäller för samtliga i ressällskapet (när betalning sker med Amex), även om inte kortinnehavaren själv är med på resan?

Någon som vet om försäkringen gäller för samtliga i ressällskapet (när betalning sker med Amex), även om inte kortinnehavaren själv är med på resan?

Så länge det är barn som bor hemma eller make/maka/sambo, så tror jag att det täcker om betalning sker med Amex, baserat på det jag läser i Amex Experience appen.
555170d654f815f63117a110c08aed61.jpg

• Gilla
Reactions: L.S
Toppen