Senaste nytt

Amex Points Plus - värt pengarna?

Nu har jag inte räknat på varje liten detalj, men pluskortet känns helt ärligt som en no-brainer för mig. Kanske är jag lite partisk i frågan, eftersom jag jobbar mycket utomlands – men trots det ser jag att det finns väldigt många saker man kan köpa i Sverige och ändå betala i utländsk valuta.

Själv handlar jag väldigt mycket online – allt från kläder (både privat och till mina anställda), till hälsoprodukter, flygbiljetter , och hotell som ofta betalas i NOK via exempelvis Hotels.com. Även sådant jag brukar kalla ”vuxenleksaker” ingår – och då menar jag såklart inte sexleksaker, utan garageprylar, specialutrustning, verktyg och allt möjligt som hör till olika fritidsintressen. Kort sagt: det mesta jag behöver köper jag online – och det betalas alltid i annan valuta än SEK

Om man bara tänker efter lite finns det många vardagsköp man redan gör – som lika gärna kan göras online med rätt kort och rätt valuta. Då får man inte bara tillgång till lägre priser utan x8 i Amex poäng.

Och skulle man själv inte nå upp till nivån för att maxa kortets fördelar – skaffa ett tvillingkort och låt någon närstående som handlar mycket använda det. Och om inte ens det räcker? ”Ge ” då de fysiska korten till ytterligare två personer i din närhet som handlar på dem och ni i er familj har lagt in korten i telefonerna.
Alla känner väl en företagare som tex tankar en hel del på sin firma..

Lycka till
Många bra ideer här men jag gissar att det är emot villkoren att låna ut kortet till andra och använda kortet i telefonen själv.

Nu har jag inte räknat på varje liten detalj, men pluskortet känns helt ärligt som en no-brainer för mig. Kanske är jag lite partisk i frågan, eftersom jag jobbar mycket utomlands – men trots det ser jag att det finns väldigt många saker man kan köpa i Sverige och ändå betala i utländsk valuta.

Själv handlar jag väldigt mycket online – allt från kläder (både privat och till mina anställda), till hälsoprodukter, flygbiljetter , och hotell som ofta betalas i NOK via exempelvis Hotels.com. Även sådant jag brukar kalla ”vuxenleksaker” ingår – och då menar jag såklart inte sexleksaker, utan garageprylar, specialutrustning, verktyg och allt möjligt som hör till olika fritidsintressen. Kort sagt: det mesta jag behöver köper jag online – och det betalas alltid i annan valuta än SEK

Om man bara tänker efter lite finns det många vardagsköp man redan gör – som lika gärna kan göras online med rätt kort och rätt valuta. Då får man inte bara tillgång till lägre priser utan x8 i Amex poäng.

Och skulle man själv inte nå upp till nivån för att maxa kortets fördelar – skaffa ett tvillingkort och låt någon närstående som handlar mycket använda det. Och om inte ens det räcker? ”Ge ” då de fysiska korten till ytterligare två personer i din närhet som handlar på dem och ni i er familj har lagt in korten i telefonerna.
Alla känner väl en företagare som tex tankar en hel del på sin firma..

Lycka till
Håller med att det finns en hel del som går att styra om till utländsk valuta. Gällande att tanka, alla stationer som accepterar Amex är väl bara 2x?

@Jonatan Rosdahl Ja bättre bara köra SAS MC där. Alternativ finns dock med Sverigecheck men jag orkar inte med det krånglet för så lite poäng extra. Jag drar in så mycket med USD/EUR/Nok spend ändå, hotels.com med samma gamla bra program som oss i Nok är t ex perfekt :) Fint också vårda spenden med SAS MC, alternativt Elit om du har stor kreditkortsbudget med både Elit/Plat+

Poänginflationen för åtminstone något gott med sig - det är enklare att växla större mängder MR nu. Växlade tidigare i veckan till Avios och då var gränsen 100000 MR. Testade i dag igen och då fanns en ny lösning med Bank-ID och 1000 000 MR gick att växla utan problem.

Nytt åtminstone för mig!
Citerar mig själv - bra tjänst förutom att några poäng inte har förts över trots cirka tre veckors väntan. Någon med bättre tur?

Citerar mig själv - bra tjänst förutom att några poäng inte har förts över trots cirka tre veckors väntan. Någon med bättre tur?

Jag ringde när saker har inte fungerat med self service, då sa dem att det hade inte gott igenom även om jag inte fick nått meddelande om det.
Och BA har precis bytt sitt system, nu finns det allt på avios.com istället på BA sidan. Så det kan vara en kombination av saker på din situation. Så jag skulle ringa!

Märker idag att man får x2 poäng på Apotek hjärtat. Trodde man skulle få x4 som alla andra apotek men antar att det är för att ICA äger dem. Lessons learned

Last edited:
Toppen