Senaste nytt

Amex Points Plus - värt pengarna?

Ja, Danmark och kreditkort är lite som vatten och olja.
Länge kunde man inte ens handla med kreditkort eftersom nästan alla handlare bara tog Dankort. Det var väl först med EU-reglering att man inte fick diskriminera utländska kort med högre avgift som en liten ändring kom till stånd, men många danskar har väl fortsatt ett kort med både Dankort och Visa/MC och handlar över betalkortsfunktionen inrikes?

Får man nåt meddelande när Plus Points är aktiverat? Tyckte det stod 5-10 dagar, men fick inget mail om det. Vill handla NU :)
IMG_5920.jpeg

Detta hanteras manuellt. Jag var också stressad när det kom då jag ville utnyttja det direkt en månad utomlands den gången. Det tog några dagar då vill jag minnas. Som tips ser du numera i appen i texten över kortet när det är aktiverat. Fantastiskt med alla poäng som kommer in, speciellt med spend i numera dyra USA.

– Om jag tolkar detta rätt får man alltså 8 p per kr utomlands, och 100 kr spend ger alltså 800 p
– Amex själva räknar att 1,5 milj poäng är värt 4200 kr i sin senaste kampanj, och således är 357 p värda 1 kr
– 800 p blir då alltså 2,2 kr
– Dock har American Express också ett valutapåslag på just 2-3%, vilket innebär 2-3 kr påslag per 100 kr (https://www.americanexpress.com/en-se/company/legal/fx-ecb-comparison/)

Det betyder att Points Plus enbart neutraliserar den dyra växlingsavgiften, och att eventuellt mervärde kräver någon form av kampanj vid utnyttjandet av points som gör att de är värda mer än 0,28 öre styck.

Har jag räknat rätt?

– Om jag tolkar detta rätt får man alltså 8 p per kr utomlands, och 100 kr spend ger alltså 800 p
– Amex själva räknar att 1,5 milj poäng är värt 4200 kr i sin senaste kampanj, och således är 357 p värda 1 kr
– 800 p blir då alltså 2,2 kr
– Dock har American Express också ett valutapåslag på just 2-3%, vilket innebär 2-3 kr påslag per 100 kr (https://www.americanexpress.com/en-se/company/legal/fx-ecb-comparison/)

Det betyder att Points Plus enbart neutraliserar den dyra växlingsavgiften, och att eventuellt mervärde kräver någon form av kampanj vid utnyttjandet av points som gör att de är värda mer än 0,28 öre styck.

Har jag räknat rätt?
Ja du räknar rätt om du använder Amex MR poängen på absolut sämsta sätt (dvs betala faktura med dom). Du får ut mycket bättre värde av att flytta poängen till sas, klm/AF, BA eller Hotellprogram.

Senast nyttjade 500k MR för att köpa en flygbiljett med Flying Blue poäng. Var tvungen att flyga en viss flight som hade kostat över 5000 sek att köpa.
1MR = 1 öre i detta exempel, dvs 4x bättre värde än det du räknade på.

De flesta kort har något vslutapåslag. Är jag i USA så blir dollaren oftast billigare med amex än med sas mc.

100% enig med @palmen . Jag har redan spendat 20k dennna månad i USD till till bra kurs, under 2% påslag och ska snart dit några veckor igen i SAS C-underbart! De tar dessutom Amex överallt då jag handlar där.

Tack för svar. Då betyder det att sign-upbonusen med Platinum á 1,5 milj MR är värd mer än deras annonserade 4200 kr också, så länge man hanterar dem lite smart?

Nu har jag inte räknat på varje liten detalj, men pluskortet känns helt ärligt som en no-brainer för mig. Kanske är jag lite partisk i frågan, eftersom jag jobbar mycket utomlands – men trots det ser jag att det finns väldigt många saker man kan köpa i Sverige och ändå betala i utländsk valuta.

Själv handlar jag väldigt mycket online – allt från kläder (både privat och till mina anställda), till hälsoprodukter, flygbiljetter , och hotell som ofta betalas i NOK via exempelvis Hotels.com. Även sådant jag brukar kalla ”vuxenleksaker” ingår – och då menar jag såklart inte sexleksaker, utan garageprylar, specialutrustning, verktyg och allt möjligt som hör till olika fritidsintressen. Kort sagt: det mesta jag behöver köper jag online – och det betalas alltid i annan valuta än SEK

Om man bara tänker efter lite finns det många vardagsköp man redan gör – som lika gärna kan göras online med rätt kort och rätt valuta. Då får man inte bara tillgång till lägre priser utan x8 i Amex poäng.

Och skulle man själv inte nå upp till nivån för att maxa kortets fördelar – skaffa ett tvillingkort och låt någon närstående som handlar mycket använda det. Och om inte ens det räcker? ”Ge ” då de fysiska korten till ytterligare två personer i din närhet som handlar på dem och ni i er familj har lagt in korten i telefonerna.
Alla känner väl en företagare som tex tankar en hel del på sin firma..

Lycka till

Toppen