Vet inte om jag har fått något om bakfoten men det här låter så absurbt! Kan inte låta bli att kommentera även om jag inte har ett Maitres kort - det är så mycket som är kundfientligt med det här.
För det första är man kund hos restaurangen. Det betyder service så som vällagad mat och kanske ett leende från personalen. Som kund ser man till att restaurangen överlever, inga kunder ingen restaurang. Det betyder inte att man som kund kan bete sig hur som helst och jag förstår att vissa restauranger upplever viss ohyfs bland sina kunder men att man ska gå till en restaurang med "mössan i handen" och vara orolig för att själv, som kund, få en dålig rating för att man inte lämnar tillräckligt med dricks? Jag förstår att Uber och AirBnB har rating och omdöme, det är mer en säkerhetsfråga.
Vidare - att lämna dricks på restaurang i Stockholm city vid lunch är inte kotym, snarare tvärtom. Om man inte går till de riktigt fina ställena och har affärslunch men nej, normalt sett inte. 10% är bra dricks för en lunchrestaurang i Stockholm.
Hur skulle det här hjälpa restaurangen? Varför skulle jag som kund ens vilja bli deras "remembered regular" när det finns så många andra restauranger att välja på med sådan attityd från just den här? Och på vilket sätt hjälper kundrating restaurangen att förbättra sig?
Visa bifogad bild 133343
Sist men inte minst - om/när jag går på restaurang gör jag det för att ha en trevlig stund eller för att slippa disken eller något annat men att i efterhand kontakta restaurangen för att jag har fått ett dåligt omdöme? Nej, har tillräckligt att göra än att bestrida dålig rating från en restaurang.
Det finns så många restauranger jag hellre väljer att lägga mina pengar på. Finns massor av bra restauranger som kämpar för sin överlevnad och som jobbar stenhårt samt levererar god mat och hög kundnöjdhet. Gå till dem.