Senaste nytt

AMEX PLATINUM- för mig samt frågor.

Om jag gör som @Abbs skriver men med ett Platinum och ett Elite funkar det med?

Yes!

ör det någon skillnad ifall jag sätter platinum på mig själv och bjuder in henne och hon tar Elite,
eller om hon beställer Elite och bjuder in mig som då tar ett Platinum?

Nej, inte direkt - sålänge ni är i en SAS poängpool tillsammans.

Antar att extra korten oavsett vilket kort tas ut i familjemedlemmens namn ? Inte så att huvudkortsinnehaverens namn står på samtliga kort?

Nej, det står kortinnehavarens namn på kortet. Fakturan går dock till huvudkortsinnehavaren - men det är tydligt specat från vilket kort kostnaderna kommer.

Funderar lite kring om det funkar för mig att använda vouchern och poängen för att boka en biljett till päronen? Utan att jag åker med?

Absolut, inga problem!

Tack för alla svar det blir som följande iaf år 1.

Platinum ( står på mig ) plus Elite ( står på frugan ).

Har ett stort bilköp mot slutet av året och dom tar AMEX så det blir en jäkla massa poäng via Elite.

En fråga angående vouchers, räknas 150K och 300K gränsen över ett år? är det då ett kalender år eller ett år från att du skaffat kortet och gjort första köpet?

PS
Dessa 2 kort har en kredit gräns på 120ish K, vad kan man höja kreditgränsen till som max? Och hur går man till väga ( går det via appen eller ringer man in till AMEX), finns det några krav på inkomst osv ifall man höjer till max.
Om det inte går att höja till låt oss säga 1.2 m kan man då göra 10 betalningar x 120k på kortare tid än 12 månader?
Alltså kan jag på en måndag betala 120K, betala av det under veckan och köpa för 120K igen så fort dom fått in betalningen?

En fråga angående vouchers, räknas 150K och 300K gränsen över ett år? är det då ett kalender år eller ett år från att du skaffat kortet och gjort första köpet?

Kalenderår.

Dessa 2 kort har en kredit gräns på 120ish K, vad kan man höja kreditgränsen till som max? Och hur går man till väga ( går det via appen eller ringer man in till AMEX), finns det några krav på inkomst osv ifall man höjer till max.

Tror inte det finns en fast gräns. Man får ringa in för att försöka höja kreditgränsen.

Om det inte går att höja till låt oss säga 1.2 m kan man då göra 10 betalningar x 120k på kortare tid än 12 månader?

Alltså kan jag på en måndag betala 120K, betala av det under veckan och köpa för 120K igen så fort dom fått in betalningen?

Absolut! Så om du inte har utgifter som överstiger din nuvarande kreditgräns, utan att du hinner betala in pengar, så finns det inte direkt någon anledning att ha en högre kreditgräns.

såg precis detta, och jag tänkte sätta Elite kortet på frugan, hon har ju inte ens ett SAS EB konto idag, så noll poäng.

• Alltid minst EuroBonus Silver-medlem
    Få 20 000 statusgrundande poäng varje år, vilket ger dig minst Silvernivå i EuroBonus och tillgång till extra förmåner. Har du redan Silvernivå eller högre hjälper poängen dig att nå nästa nivå.4
Frågan är ju då om det är bättre för mig att ha Elite på mig själv och Platinum i hennes namn trotts att vi kör pointsharing sen.

Jag är idag EBS och har 12500 p om jag får 20000 till så är jag uppe i 32500 inte så långt ifrån dom 45000 som behövs för EBG? Förstår jag detta rätt.

Om dessa 20000 statusgrundande poäng går till frugan som idag har 0 så gör dom ju ingen nytta, och man kan inte via pointsharing dela på statusgrundadne poäng ( som jag förstod efter jag läst pointsharing tråden)

Rätta mig om jag har fel.

Kalenderår.

Tror inte det finns en fast gräns. Man får ringa in för att försöka höja kreditgränsen.

Absolut! Så om du inte har utgifter som överstiger din nuvarande kreditgräns, utan att du hinner betala in pengar, så finns det inte direkt någon anledning att ha en högre kreditgräns.
Jo men ponera då att jag ska betala en bil för 1.2 mil och har en kreditgräns på 1.2 det är ju ett svep och så är det färdigt.
med 120K i gräns hur lång tid tar det , då jag måste dra kortet hem och betala in 120K till amex åka å dra kortet igen gånger 10.
Bilhandlaren kanske får nog om jag ska börja betala bilen 2 månader innan leverans och springer där som en dåre varannan dag?

Så det kanske är ett plus att höja gränsen, så länge det inte leder till massa komplikationer, det är så enkelt som att bara ringa in och fråga hur hög gräns man kan få, eller ska dom börja rota i ens ekonomi dvs att man måste skicka in underlag på förmögenhet och inkomst?

såg precis detta, och jag tänkte sätta Elite kortet på frugan, hon har ju inte ens ett SAS EuroBonus konto idag, så noll poäng.

Frågan är ju då om det är bättre för mig att ha Elite på mig själv och Platinum i hennes namn trotts att vi kör pointsharing sen.

Rätta mig om jag har fel.

Spendera 30 sekunder och skapa ett Eurobonuskonto åt henne nu? På så sätt är detta inget problem. Såklart det behövs ett eurobonuskonto för att kunna tjäna eurobonuspoäng.

Jag är idag EBS och har 12500 p om jag får 20000 till så är jag uppe i 32500 inte så långt ifrån dom 45000 som behövs för EBG? Förstår jag detta rätt.

Stämmer. En klar fördel om det är du som står för Elitekortet.

Om dessa 20000 statusgrundande poäng går till frugan som idag har 0 så gör dom ju ingen nytta, och man kan inte via pointsharing dela på statusgrundadne poäng ( som jag förstod efter jag läst pointsharing tråden)

Din fru blir direkt silvermedlem, men det är ju i princip "ingen nytta" - så du har rätt :). Tar du elitekortet och blir EBG så kan du alltid ge bort ett EBS till din fru sedan - om ni vill att hon ska nå det.

Ta det lugnt och vänta in och se vad du får för gräns. Amex har varit väldigt frikostiga med den initiala gränsen jmf med flera andra kortutgivare...

Spendera 30 sekunder och skapa ett Eurobonuskonto åt henne nu? På så sätt är detta inget problem. Såklart det behövs ett eurobonuskonto för att kunna tjäna eurobonuspoäng.

Stämmer. En klar fördel om det är du som står för Elitekortet.

Din fru blir direkt silvermedlem, men det är ju i princip "ingen nytta" - så du har rätt :). Tar du elitekortet och blir EBG så kan du alltid ge bort ett EBS till din fru sedan - om ni vill att hon ska nå det.
Hhah ja absolut ska regga ett konto till henne nu, den biten förstod jag. Super då förstår jag då kör vi Elite på mig och Platinum på henne.

Du är en pärla med all denna hjälp ska du veta , tack !

Dessa 2 kort har en kredit gräns på 120ish K, vad kan man höja kreditgränsen till som max?

Värt att notera är att kreditgränsen på Amex är lite "flytande". Även om man har en gräns på t.ex. 120K, så kan Amex tillåta att man går över den vid enstaka tillfällen (t.ex. om man vill handla en bil...). Man kan ringa in och föravisera detta, vilket förmodligen är det bästa alternativet om det är en mycket stor transaktion, men numera finns det till och med en tjänst på deras sida (när man är inloggad) där man i förväg kan testa ifall en viss betalning kommer att godkännas av automatiken.

Värt att notera är att kreditgränsen på Amex är lite "flytande". Även om man har en gräns på t.ex. 120K, så kan Amex tillåta att man går över den vid enstaka tillfällen (t.ex. om man vill handla en bil...). Man kan ringa in och föravisera detta, vilket förmodligen är det bästa alternativet om det är en mycket stor transaktion, men numera finns det till och med en tjänst på deras sida (när man är inloggad) där man i förväg kan testa ifall en viss betalning kommer att godkännas av automatiken.
Tycker den är mer än lite.
Jag hade med mitt förra premium kort alltid i princip en utnyttjad kredit på nästan 50% över beviljad. Det krävdes bara någon månad att de såg att man betalade som man skulle (vad jag märkte)

Toppen