Senaste nytt

AMEX PLATINUM- för mig samt frågor.

Misstänkte detta.

Så då är frågan; säg en spend på 400K ( till hälften i utländsk valuta) kanske leder till kasnke 600K MR poäng på året.
Delat på 12, blir då 50000 EB poäng per år eller hos någon av dom andra partner bolagen.
Kan man få ut en biljett T/R till dubai tex eller någonstans i europa för 50000 poäng?

I ärlighetens namn så kommer dom flesta MR poängen konverteras till EB poäng, tänker inte köpa en kaffe kokare eller en kudde på IKEA för poängen direkt.

Du kan också boka resor, hotell, hyrbil m.m. i Amex rese-portal med dina MR-poäng. Ger bättre värde än att t ex använda poängen för att betala av fakturan. Ibland är priserna i deras portal helt superknasiga (dvs. dyrt), och ibland kan man få riktigt bra erbjudanden.

Om du reser 4-6 gånger per månad borde du med rätt strategi klara att uppnå Status i ivartfall antingen KLM eller Sas.

Med så frekvent resande är det väldigt praktiskt med fasttrack, lounge etc. jag hade inte orkat utan det.

Därför hade jag fokuserat på det kort som ger dig mest statuspoäng i första hand för att säkra EBG förslagsvis. Alltså Amex Elite.
Sen använder du poäng strategiskt för att plusgrade-uppgradera till Plus ofta nog för att nå 45000 varje år.

Tänk även på att, även om du får din 2-4-1 kupong, så behöver du ha en massa poäng för att ens kunna utnyttja den.

Och en spend på 400K ger dig 80K Eurobonus poäng med Amex Elite. (en first till Asien kostar 225K poäng i jämförelse)

Så då är frågan; säg en spend på 400K ( till hälften i utländsk valuta)

Baserat på ovan så har du följande spend år 1:
200k - SEK
200k - Utländsk valuta

Varför inte såhär?
Kort 1: Amex Premium (765 SEK år 1)
Kort 2: Amex Platinum (4500 SEK år 1)

Du lägger 200 000 SEK (den spendering du har i SEK) på ditt Premium.
Du lägger 200 000 SEK (den spendering du har i utländsk valuta) på ditt Platinum.

Då skulle din kalkyl se ut såhär när du stänger år 1:

Kostnader:
  • 5265 SEK (Premium + Platinum)
Poängintjäning
  • 30 000 Eurobonuspoäng - Amex Premium
  • 12 000 Eurobonuspoäng - Amex Premium (inbjudan)
  • 50 000 Eurobonuspoäng - Amex Platinum
  • 16 600 Eurobonuspoäng - Amex Platinum (inbjudan)
Annat
  • 1 st Amex 2-4-1 voucher

Summering
För en kostnad om 5265 SEK år 1 så får 108 600 Eurobonuspoäng samt en Amex 2-4-1 voucher, enbart från dina kreditkort.

Detta räcker exempelvis till en resa för två personer till Seychellerna, Zanzibar, eller jag hela "Nord-/Centralafrika och Mellanöstern"-zonen - i Business class :)

Utöver det så får du ju också alla förmåner som kommer med dessa kreditkort - Exempelvis Hilton Honors Gold, Hyrbilsförsäkring, Priority pass för två personer (+ en gäst på varje prioritypass) etc etc.

Om du reser 4-6 gånger per månad borde du med rätt strategi klara att uppnå Status i ivartfall antingen KLM eller Sas.

Med så frekvent resande är det väldigt praktiskt med fasttrack, lounge etc. jag hade inte orkat utan det.

Därför hade jag fokuserat på det kort som ger dig mest statuspoäng i första hand för att säkra EBG förslagsvis. Alltså Amex Elite.
Sen använder du poäng strategiskt för att plusgrade-uppgradera till Plus ofta nog för att nå 45000 varje år.
Ja man kan tro det, men största delen av resorna går från CPH till OSL, sen är det enstaka i månaden från CPH till BHX. Lägg där till lite DUS, CGN och LEJ. Problemet är att företaget blandar och ger, bokar allifrån SAS Plus till england till Ryanair från till tyskland.
Ibland skiter jag i resorna från CPH till OSL och tar bilen upp för att det är ett sånt jäkla tidstapp ( bor i GBG) för 500 usla poäng.

Så jag ser inget ljus i tunneln att jag via resandet ska nå upp till EBG.

Just därför ser jag ett stort värde personligen i priority passet som bara ensamt kostar 4000 per år, det var där mitt äventyr började. Jag var redo att skaffa ett sådant, men kom då på att jag för 2000 mer kan skaffa ett Platinum och få poäng på allt. Idag innehar jag ju ett sketet jäkla Nordea Gold som inte ger något förutom lite försäkringar.

200k - SEK
200k - Utländsk valuta

Varför inte såhär?

Du lägger 200 000 SEK (den spendering du har i utländsk valuta) på ditt Platinum.

Kostnader:
Poängintjäning
Annat

Summering
För en kostnad om 5265 SEK år 1 så får 108 600 Eurobonuspoäng samt en Amex 2-4-1 voucher, enbart från dina kreditkort.

Detta räcker exempelvis till en resa för två personer till Seychellerna, Zanzibar, eller jag hela "Nord-/Centralafrika och Mellanöstern"-zonen - i Business class :)

Utöver det så får du ju också alla förmåner som kommer med dessa kreditkort - Exempelvis Hilton Honors Gold, Hyrbilsförsäkring, Priority pass för två personer (+ en gäst på varje prioritypass) etc etc.

Är i liknande situation och nyttjar ovan set-up med ett SAS MC Premium som tillägg för de ställen som inte tar Amex. Om målet med poängen är resor, vilket det uppenbarligen är för mig, så hittade jag inget alternativ som var uppenbart bättre. Skulle eventuellt vara att gå på Amex Elite istället för Amex Premium för högre poängintjäning men givet att jag behöver Amex Platinum för loungeaccess, hotellstatus o.dyl. så valde jag bort det alternativet (kommer ej spenda över 300 kSEK/år på SAS Amex - om så vore fallet hade valet kanske blivit annorlunda).

Här är ett dokument du kan använda för att prova dig fram och se hur olika alternativ av spend och kort ger olika utfall.

http://www.businessclass.se/forum/jämförelse-av-olika-kort-fördela-spend-på-flera-kort-google-spreadsheet.93387/
Död länk

200k - SEK
200k - Utländsk valuta

Varför inte såhär?

Kostnader:
Poängintjäning
Annat

Summering

Exakt detta jag var ute efter när jag startade tråden!
Kan jag inte som kund på ett av korten bjuda in frugan till det andra, och sen få ett extra kort i mitt namn av henne?
Vilket sen leder till en jäkla massa extra poäng när hon ( läs jag) spenderar över 20.000 första 3 månaderna på det nya kortet?

Om detta funkar vilket kort skaffar man först och vilket kort bjuder man in till så det blir mest lönsamt?

Just därför ser jag ett stort värde personligen i priority passet som bara ensamt kostar 4000 per år, det var där mitt äventyr började. Jag var redo att skaffa ett sådant, men kom då på att jag för 2000 mer kan skaffa ett Platinum och få poäng på allt.
Varför inte skaffa ett Eurocard Platinum (Priority Pass ingår) och komplettera med SAS Amex Premium?

Toppen