Hur många poäng du behöver för att flyga med SAS eller Star Alliance har du här Poängtabeller | SAS
Misstänkte detta.
Så då är frågan; säg en spend på 400K ( till hälften i utländsk valuta) kanske leder till kasnke 600K MR poäng på året.
Delat på 12, blir då 50000 EB poäng per år eller hos någon av dom andra partner bolagen.
Kan man få ut en biljett T/R till dubai tex eller någonstans i europa för 50000 poäng?
I ärlighetens namn så kommer dom flesta MR poängen konverteras till EB poäng, tänker inte köpa en kaffe kokare eller en kudde på IKEA för poängen direkt.
Så då är frågan; säg en spend på 400K ( till hälften i utländsk valuta)
1. Är detta kortet för mig? Om inte varför och vad passar min situation bättre?
Ja man kan tro det, men största delen av resorna går från CPH till OSL, sen är det enstaka i månaden från CPH till BHX. Lägg där till lite DUS, CGN och LEJ. Problemet är att företaget blandar och ger, bokar allifrån SAS Plus till england till Ryanair från till tyskland.Om du reser 4-6 gånger per månad borde du med rätt strategi klara att uppnå Status i ivartfall antingen KLM eller Sas.
Med så frekvent resande är det väldigt praktiskt med fasttrack, lounge etc. jag hade inte orkat utan det.
Därför hade jag fokuserat på det kort som ger dig mest statuspoäng i första hand för att säkra EBG förslagsvis. Alltså Amex Elite.
Sen använder du poäng strategiskt för att plusgrade-uppgradera till Plus ofta nog för att nå 45000 varje år.
Baserat på ovan så har du följande spend år 1:
200k - SEK
200k - Utländsk valuta
Varför inte såhär?
Kort 1: Amex Premium (765 SEK år 1)
Kort 2: Amex Platinum (4500 SEK år 1)
Du lägger 200 000 SEK (den spendering du har i SEK) på ditt Premium.
Du lägger 200 000 SEK (den spendering du har i utländsk valuta) på ditt Platinum.
Då skulle din kalkyl se ut såhär när du stänger år 1:
Kostnader:
Poängintjäning
- 5265 SEK (Premium + Platinum)
Annat
- 30 000 Eurobonuspoäng - Amex Premium
- 12 000 Eurobonuspoäng - Amex Premium (inbjudan)
- 50 000 Eurobonuspoäng - Amex Platinum
- 16 600 Eurobonuspoäng - Amex Platinum (inbjudan)
- 1 st Amex 2-4-1 voucher
Summering
För en kostnad om 5265 SEK år 1 så får 108 600 Eurobonuspoäng samt en Amex 2-4-1 voucher, enbart från dina kreditkort.
Detta räcker exempelvis till en resa för två personer till Seychellerna, Zanzibar, eller jag hela "Nord-/Centralafrika och Mellanöstern"-zonen - i Business class
Utöver det så får du ju också alla förmåner som kommer med dessa kreditkort - Exempelvis Hilton Honors Gold, Hyrbilsförsäkring, Priority pass för två personer (+ en gäst på varje prioritypass) etc etc.
Död länkHär är ett dokument du kan använda för att prova dig fram och se hur olika alternativ av spend och kort ger olika utfall.
http://www.businessclass.se/forum/jämförelse-av-olika-kort-fördela-spend-på-flera-kort-google-spreadsheet.93387/
Baserat på ovan så har du följande spend år 1:
200k - SEK
200k - Utländsk valuta
Varför inte såhär?
Kort 1: Amex Premium (765 SEK år 1)
Kort 2: Amex Platinum (4500 SEK år 1)
Du lägger 200 000 SEK (den spendering du har i SEK) på ditt Premium.
Du lägger 200 000 SEK (den spendering du har i utländsk valuta) på ditt Platinum.
Då skulle din kalkyl se ut såhär när du stänger år 1:
Kostnader:
Poängintjäning
- 5265 SEK (Premium + Platinum)
Annat
- 30 000 Eurobonuspoäng - Amex Premium
- 12 000 Eurobonuspoäng - Amex Premium (inbjudan)
- 50 000 Eurobonuspoäng - Amex Platinum
- 16 600 Eurobonuspoäng - Amex Platinum (inbjudan)
- 1 st Amex 2-4-1 voucher
Summering
För en kostnad om 5265 SEK år 1 så får 108 600 Eurobonuspoäng samt en Amex 2-4-1 voucher, enbart från dina kreditkort.
Detta räcker exempelvis till en resa för två personer till Seychellerna, Zanzibar, eller jag hela "Nord-/Centralafrika och Mellanöstern"-zonen - i Business class
Utöver det så får du ju också alla förmåner som kommer med dessa kreditkort - Exempelvis Hilton Honors Gold, Hyrbilsförsäkring, Priority pass för två personer (+ en gäst på varje prioritypass) etc etc.
Varför inte skaffa ett Eurocard Platinum (Priority Pass ingår) och komplettera med SAS Amex Premium?Just därför ser jag ett stort värde personligen i priority passet som bara ensamt kostar 4000 per år, det var där mitt äventyr började. Jag var redo att skaffa ett sådant, men kom då på att jag för 2000 mer kan skaffa ett Platinum och få poäng på allt.