Amex Platinum extrakort, priority pass

palmen skrev:Hur menar du?Jag tog nyligen bort points plus och fanns inget i det förfarandet som har något med byte av kort att göra.Klicka för att utvidga...
Ok hur gjorde du då? Berätta gärna. Jag ser bara på sidan för byte mellan kort att det går att byta mellan Platinum och Platinum points plus.

Uppgradera ditt Amex kort idag - American Express

amex-favicon.ico

www.americanexpress.com

screenshot_20250219_105527_chrome-jpg.162742

Håkan Hansson skrev:Ok hur gjorde du då? Berätta gärna. Jag ser bara på sidan för byte mellan kort att det går att byta mellan Platinum och Platinum points plus.Uppgradera ditt Amex kort idag - American Expresswww.americanexpress.comVisa bifogad bild 162742Klicka för att utvidga...
Ringde supporten och bad dom ta bort Points Plus, inte svårare än så. Går säkert göra via chatten också, men hade andra grejer jag behövde prata med de om så fick bli ett samtal.

Man får ju inget nytt kort eller så, bara en tjänst som aktiveras/inaktiveras på kortet.

palmen skrev:Ringde supporten och bad dom ta bort Points Plus, inte svårare än så. Går säkert göra via chatten också, men hade andra grejer jag behövde prata med de om så fick bli ett samtal.Man får ju inget nytt kort eller så, bara en tjänst som aktiveras/inaktiveras på kortet.Klicka för att utvidga...
Visst det kan man ju göra även vid byte av kort. Det jag menade var att de verkar hantera det på samma sätt som ett kortbyte, dvs man riskerar i praktiken att få godkänna ett nytt avtal (om nu detta också då skulle påverka Priority Pass för extrakortsinnehavaren). Annars hade de lika gärna kunnat lägga den tjänsten som ett val man själv kunde slå på och av, under "kortservice" där man hanterar pinkod mm.

Håkan Hansson skrev:Visst det kan man ju göra även vid byte av kort. Det jag menade var att de verkar hantera det på samma sätt som ett kortbyte, dvs man riskerar i praktiken att få godkänna ett nytt avtal (om nu detta också då skulle påverka Priority Pass för extrakortsinnehavaren). Annars hade de lika gärna kunnat lägga den tjänsten som ett val man själv kunde slå på och av, under "kortservice" där man hanterar pinkod mm.Klicka för att utvidga...
Jag slog av den genom att trycka på "Ta bort Points Plus" knappen. Det var enkelt och det skulle ta några dagar innan det "slog igenom". Inga förändringar, åtminstone inget jag blev underrättad om.

Fixade Priority Pass åt min sambo ikväll.

Hon fick mitt extrakort cirka 4-5v sedan. Ingenting har hänt.

5 min chattandes med Amex nu ikväll så fixades allting - och nu har hon också sitt eget PriorityPass!

mrestes skrev:Var det en svensk kundtjänst eller engelsktalande. Kan det vara så att villkoren för Priority Pass är olika i olika länder och personen på kundtjänst rabblade av villkoren för typ UK inte Sverige?Klicka för att utvidga...
Det var svensk kundtjänst. Hon kopplade ifrån för att kolla datumen då det nyss förändrats, konstaterade att jag ansökt för sent och beklagade så mycket, och satte in 10 000 poäng på mitt konto som kompensation för att de varit "otydliga"....

Normgivaren skrev:Det var svensk kundtjänst. Hon kopplade ifrån för att kolla datumen då det nyss förändrats, konstaterade att jag ansökt för sent och beklagade så mycket, och satte in 10 000 poäng på mitt konto som kompensation för att de varit "otydliga"....Klicka för att utvidga...

Uppgradera ditt Amex kort idag - American Express

amex-favicon.ico

www.americanexpress.com

"Fri tillgång till över 1 600 lounger världen över med American Express Global Lounge Collection®. Gäller för dig som Platinum-medlem och Platinum extrakortmedlem inklusive en gäst vardera, varje gång."

Ring igen och hänvisa till deras egna hemsida

Normgivaren skrev:Det var svensk kundtjänst. Hon kopplade ifrån för att kolla datumen då det nyss förändrats, konstaterade att jag ansökt för sent och beklagade så mycket, och satte in 10 000 poäng på mitt konto som kompensation för att de varit "otydliga"....Klicka för att utvidga...
Skriv i chatten i Amex SE- appen istället. Skriv bara att din Platinum extrakortsinnehavare vill ha Priority Pass, inget annat. Det måste ha skett något missförstånd vid din första kontakt.

Håkan Hansson skrev:Skriv i chatten i Amex SE- appen istället. Skriv bara att din Platinum extrakortsinnehavare vill ha Priority Pass, inget annat. Det måste ha skett något missförstånd vid din första kontakt.Klicka för att utvidga...
Jag har provat både chatten och telefon och fått samma besked. Får prova igen så småningom, men avvaktar lite...

Normgivaren skrev:Det var garenterat inget missförstånd på telefon, beskedet var tydligt. Bara huvudkortet får numer Priority Pass.Klicka för att utvidga...
Jag har en god vän på Amex och fick följande information; ändringen gäller både nya och befintliga medlemmar. Från och med den 13 februari 2025 har extrakortsinnehavare av Amex Platinum-kortet en begränsning på fyra gratisbesök per kalenderår till Priority Pass-lounger, tillsammans med en gäst. Extrakortsinnehavare har dock fortsatt obegränsad tillgång till American Express Lounge på Arlanda, inklusive gäst. De har även fri tillgång till över 1 600 flygplatslounger världen över genom American Express Global Lounge Collection. Redan den 22 januari stod uppenbarligen detta i villkoren.

Badi Nazerian skrev:Jag har en god vän på Amex och fick följande information; ändringen gäller både nya och befintliga medlemmar. Från och med den 13 februari 2025 har extrakortsinnehavare av Amex Platinum-kortet en begränsning på fyra gratisbesök per kalenderår till Priority Pass-lounger, tillsammans med en gäst. Extrakortsinnehavare har dock fortsatt obegränsad tillgång till American Express Lounge på Arlanda, inklusive gäst. De har även fri tillgång till över 1 600 flygplatslounger världen över genom American Express Global Lounge Collection. Redan den 22 januari stod uppenbarligen detta i villkoren.Klicka för att utvidga...
Har ju inte kommit ut någon sån information till oss som redan har kortet. Kan köpa att det gäller för nytecknade kort, men inte gamla.

Badi Nazerian skrev:Jag har en god vän på Amex och fick följande information; ändringen gäller både nya och befintliga medlemmar. Från och med den 13 februari 2025 har extrakortsinnehavare av Amex Platinum-kortet en begränsning på fyra gratisbesök per kalenderår till Priority Pass-lounger, tillsammans med en gäst. Extrakortsinnehavare har dock fortsatt obegränsad tillgång till American Express Lounge på Arlanda, inklusive gäst. De har även fri tillgång till över 1 600 flygplatslounger världen över genom American Express Global Lounge Collection. Redan den 22 januari stod uppenbarligen detta i villkoren.Klicka för att utvidga...
Hur kan man ha fyra gratisbesök till PP lounger men samtidigt fri tillgång till 1600 lounger genom Amex Global Lounge collection? PP är lejonparten av dom loungerna

Om någon hittar detta I villkoren, berätta gärna var. Måste råda stor förvirring när en extrakortsinnehavare inte får PP alls. Kan säga att detta blir en såpass stor nackdel att jag troligen säger upp kortet, om det stämmer.

ekf skrev:Jag har letat i villkoren och inte hittat något alls. Det enda jag hittar är nedan referenser på hemsidan...Huvudkort:Visa bifogad bild 162785Extrakort:Visa bifogad bild 162786Klicka för att utvidga...
Det här är en sak man verkligen inte bara smyger in. Helt fri loungetillgång är en väldigt stor del av förmånen och nu bestämmer de alltså vem av kortinnehavarna som ska få behålla den. Det är fan uselt.

Edit:

Informationen om extrakortet finns bara när man ansöker om det i efterhand, men jag är helt säker på att den inte finns med separat specad när man ansöker om det samtidigt som huvudkortet. Om detta är en sak som skiljer mellan korten så borde det framgå från början, som "gäller endast huvudkortet".

Jag avvaktar bonusen för uppgraderingen. Sedan för jag över alla MR-poäng och säger upp kortet igen. Får bli Swedbank Platinum igen, ett kort jag precis hade sagt upp. Så viktig är inte Amex-loungen på Arlanda, speciellt inte när jag ändå oftast kan komma in i SAS-loungen. Fasttrack på Arlanda ingår dessutom oftast i biljetten. Det är heller inte Arlanda som är problemet utan tillgång till lounge på hemresan.

Nu har jag ställt en direkt fråga om mitt extrakort i chatten och får svar att det har samma PP-förmåner som huvudkortet. Notera att min fråga inte var generell, utan specifikt för mig. Klippt bort lite personliga detaljer så det blev två bilder.

screenshot_20250221_082004_amex-se-jpg.162787

screenshot_20250221_081930_amex-se-jpg.162788

"Hej virablåtira! Tack för din fråga!

För nya kortansökningar är det dessvärre inte möjligt att lägga till Priority Pass för extrakort. Detta betyder att det endast är huvudinnehavaren av kortet som kommer att ha tillgång till Priority Pass-förmånerna. Om du har ytterligare frågor eller behöver mer information, tveka inte att höra av dig!
263a.png
"

Fick det här svaret från deras facebook / messenger

Back