Senaste nytt

Amex Platinum extrakort, priority pass

Jag ansökte om platinum 2/2-25. Min extrakortsmedlem fick ingen inbjudan till Priority Pass. Försökte regga med kortnumret i Priority Pass appen men det funkade inte. Ringde då den engelskspråkiga supporten och hon sa att från 22/1-25 ingår inte Priority Pass för extrakortsmedlemmen. Men efter att ha läst här så fanns det hopp eftersom vissa har lyckats ändå. Några dagar senare testade jag då att chatta med den engelskspråkiga supporten. Hon bad mig regga kortnumret via länken https://iforms.americanexpress.com/iFormsSecure/un/iforms.do?cuid=pp_sv_SE&evtsrc=link&evttype=0 men fick bara ”ogiltigt kortnummer” eller liknande. Jag sa då att det inte funkade och då hjälpte supporten mig att skicka in ansökan istället. Om ansökan lyckades skulle det ta 10 arbetsdagar för att få medlemsnummer och fysiska kortet inom 15 arbetsdagar. Jag chattade fredag 28/2 och på tisdag 4/3 fick min extrakortsmedlem mail att ansökan var beviljad. Gick då att registrera sig i Priority Pass appen med medlemsnummer och valideringskoden erhållen i mailet och allt funkar.

Jag vet inte om jag hade tur men om ni har samma problem så är mitt tips att kontakta supporten. Om det inte funkar då så testa igen. Verkar kanske som att man måste ha tur med vem på supporten man får kontakt med…

Gäller detta bara nyregisteringar måntro?

Mitt PP går ut i september i år, och jag antar att det förnyas per automatik då jag har mitt platinum kvar.
Frågan är hur det blir för extrakortet?

Japp, är också intresserad av det. Jag och min fru har haft kortet i ca 1 år, och det vore tråkigt om hennes PP försvann…

Hej,

Jag har precis ansökt om Amex Platinum, och nu fått extra kort med min fru. Jag har pratat 2 gånger med Amex supporten angående extra kort och PP.
Enligt supporten så gäller:
- Main cardholder har PP
- Extra kort har INTE PP, men access till 100 lounger. Vilka är listade här https://www.americanexpress.com/sv-se/travel/lounges/the-platinum-card

Dock enligt hemsidan, så framgår det inte vilka som är PRiorty Pass eller vilka som man kommer in som extra kort. Väldigt oklart för mig

Mvh
4fun

Är det någon av er som har koll på vad som gäller angående de nordiska loungerna (Oslo, Bergen, mfl.)? Här står det som jag tolkar det att huvud- och extrakortsmedlemmen fortfarande har tillgång var för sig. Detta verkar ju vara ett särvillkor för nordiska innehavare av platinum och skulle vara mycket viktigt för min sambo och mig.

Det verkar som att det enda sättet att se vilka lounger som ingår för extrakortsmedlemmen är att söka upp flygplatserna var för sig på följande länk, och se till att man har det svenska amex platinum valt bland kortalternativen:

Därefter måste man klicka på varje lounge för sig, och sedan klicka på "access". Där står det om det krävs PP, eller om det räcker med att endast visa sitt platinum card.

Är det någon av er som har koll på vad som gäller angående de nordiska loungerna (Oslo, Bergen, mfl.)? Här står det som jag tolkar det att huvud- och extrakortsmedlemmen fortfarande har tillgång var för sig. Detta verkar ju vara ett särvillkor för nordiska innehavare av platinum och skulle vara mycket viktigt för min sambo och mig.

Det verkar som att det enda sättet att se vilka lounger som ingår för extrakortsmedlemmen är att söka upp flygplatserna var för sig på följande länk, och se till att man har det svenska amex platinum valt bland kortalternativen:

Därefter måste man klicka på varje lounge för sig, och sedan klicka på "access". Där står det om det krävs PP, eller om det räcker med att endast visa sitt platinum card.
I Amex experiences appen ser jag följande:

The Amex Access Card gives you access to:
• American Express Lounge by Pontus Frithiof, Arlanda Airport
• Pier Zero Restaurant, Helsinki Airport
• OSL Premium Lounge, Gardermoen Airport
• OSL Domestic Lounge, Gardermoen Airport
• The North Sea Lounge, Stavanger Airport
• Bergen Lounge, Bergen Airport

I övrigt är det väl PP som gäller? Rätta mig om jag har fel

I Amex experiences appen ser jag följande:

The Amex Access Card gives you access to:
• American Express Lounge by Pontus Frithiof, Arlanda Airport
• Pier Zero Restaurant, Helsinki Airport
• OSL Premium Lounge, Gardermoen Airport
• OSL Domestic Lounge, Gardermoen Airport
• The North Sea Lounge, Stavanger Airport
• Bergen Lounge, Bergen Airport

I övrigt är det väl PP som gäller? Rätta mig om jag har fel
Tack! Då låter det åtminstone som att både huvud och extrakortsmedlem har tillgång till dom loungerna var för sig.

De flesta övriga lounger är som du säger via PP. Men trots att extrakortsmedlemmen inte längre får ett eget PP från och med 1/4 2025 så har det fortsatt tillgång till de lounger där det räcker med att visa upp sitt Amex Platinum. Detta inkluderar till exempel de cirka 30 Centurion-loungerna som finns världen över, men också några andra lounger. För att lista ut vilka måste man söka individuellt på varje flygplats via den länk som jag skickade ovan. Det är åtminstone så jag tolkar de nya villkoren för extrakortsmedlemmen.

Amex själva skriver "fler än 100":
Skärmavbild 2025-04-19 kl. 09.46.19.png

Toppen