Som du beskriver det, kommer du och en vän att försöka komma in i loungen genom att din vän använder din frus kort samtidigt som din fru inte är närvarande. Är det korrekt uppfattat? Annars får du nog förklara situationen lite mer ingående.
Enligt din uppfattning av beskrivningen så håller jag med om att det är (minst sagt) tveksamt beteende. Min tolkning av det Tobbeee undrar över är dock så här:
Bakgrund:
1. Tobbeees fru har ett Amex Platinum
2. De har ansökt om ett extrakort till detta åt Tobbeee. Detta har han dock inte fått än. Hade han fått detta kort så hade han ju haft rätt att gå in i loungen och ta med en vän.
Planerat händelseförlopp som frågas om:
1. Tobbeee lånar sin frus Amex-kort (med hennes tillåtelse kan vi anta)
2. Tobbeee visar upp sin frus kort i receptionen och förklarar punkt 2 i bakgrunden ovan. Frågar om han kan få komma in trots att han inte fått ett fysiskt kort än, och då även ta med sig sin vän (vännen har alltså aldrig tillgång till kortet).
3a. Receptionen nekar och Tobbeee och hans vän får gå till SAS Gold istället.
3b. Receptionen tror på storyn och väljer att göra ett undantag från gällande regler. Tobbeee och hans vän får äta räkmacka.
För att återkomma till den ursprungliga frågan så ser jag inget problem med att fråga, så länge man är helt ärlig med faktan, och accepterar ett nej utan gnäll.
Jag gissar dock att det troligaste är att ni inte får komma in - kanske chansen kan öka något om du har något som visar att du sökt extrakort och fått det godkänt.