Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Den här diskussionen urartade lite, jag tar bort min fråga från första början och ska i fortsättningen tänka efter både 1,2 och 3 ggr innan jag ställer en ny fråga.

Jag får nöja mig med guldloungen

Hoppas alla får en trevlig helg,

• Gilla
Reactions: Gus
Fast det är ju där det skiter sig - era kort ger personliga förmåner till dig resp din fru. Därmed är det bedrägeri att försöka låta någon annan använda din frus kort för att komma in.
Det finns inte skuggan av en chans att det skulle anses vara bedrägeri om Tobbee förklarar situationen som han påstår sig ha för avsikt att göra. Ett av rekvisiten för bedrägeribrott är "vilseledande" och kör Tobbee med öppna kort och ärligt förklarar situationen kan jag inte se en tillstymmelse till vilseledande.

Tobbee har heller aldrig skrivit att han har för avsikt att "låta någon annan använda" sin frus kort såvitt jag kan läsa.

Att han sen antagligen/troligen/möjligen får nej är en annan sak.

Är ganska exakt så Jag försöker förklara också, jag tycker att jag gjorde det rätt tydligt men uppenbarligen inte tydligt nog.

Trevlig helg alla

Ett av rekvisiten för bedrägeribrott är "vilseledande" och kör Tobbee med öppna kort och ärligt förklarar situationen kan jag inte se en tillstymmelse till vilseledande.
Inte mot AmEx som är den part som blir skadad...

Är ganska exakt så Jag försöker förklara också, jag tycker att jag gjorde det rätt tydligt men uppenbarligen inte tydligt nog.
Som du beskriver det, kommer du och en vän att försöka komma in i loungen genom att din vän använder din frus kort samtidigt som din fru inte är närvarande. Är det korrekt uppfattat? Annars får du nog förklara situationen lite mer ingående.

Som du beskriver det, kommer du och en vän att försöka komma in i loungen genom att din vän använder din frus kort samtidigt som din fru inte är närvarande. Är det korrekt uppfattat? Annars får du nog förklara situationen lite mer ingående.

Enligt din uppfattning av beskrivningen så håller jag med om att det är (minst sagt) tveksamt beteende. Min tolkning av det Tobbeee undrar över är dock så här:

Bakgrund:
1. Tobbeees fru har ett Amex Platinum
2. De har ansökt om ett extrakort till detta åt Tobbeee. Detta har han dock inte fått än. Hade han fått detta kort så hade han ju haft rätt att gå in i loungen och ta med en vän.

Planerat händelseförlopp som frågas om:
1. Tobbeee lånar sin frus Amex-kort (med hennes tillåtelse kan vi anta)
2. Tobbeee visar upp sin frus kort i receptionen och förklarar punkt 2 i bakgrunden ovan. Frågar om han kan få komma in trots att han inte fått ett fysiskt kort än, och då även ta med sig sin vän (vännen har alltså aldrig tillgång till kortet).
3a. Receptionen nekar och Tobbeee och hans vän får gå till SAS Gold istället.
3b. Receptionen tror på storyn och väljer att göra ett undantag från gällande regler. Tobbeee och hans vän får äta räkmacka.

För att återkomma till den ursprungliga frågan så ser jag inget problem med att fråga, så länge man är helt ärlig med faktan, och accepterar ett nej utan gnäll.
Jag gissar dock att det troligaste är att ni inte får komma in - kanske chansen kan öka något om du har något som visar att du sökt extrakort och fått det godkänt.

Exakt så och jag ser inte heller det konstiga med att ställa frågan. Vi har ett platinum och är flitiga amex användare.

Det är väl denna item;
3b. Receptionen tror på storyn
Som är den springande punkten. Om receptionisten går med på detta begår den troligen tjänstefel eftersom det bara är kortinnehavaren som ska få komma in. Du kunde ju hittat detta kort på marken och försökt lura receptionisten så med det i åtanke hade iallafall jag som receptionist nekat kategoriskt. De ju ingen möjlighet att kolla upp någonting egentligen i loungen, de skriver ju bara upp Amex-numret för hand i en liggare, har inte någon uppkoppling mot AMEX kunddatabas, kollar aldrig legitimation för att säkra upp att det är rätt person som går in e t c.

Men fråga går ju alltid, du kommer inte bli fängslad iallafall :)

Toppen