Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Jag hade 25min idag mellan min ankomst och mina föräldrar som var på väg från BGO via OSL. Ett vänligt "tyvärr, men nya regler från AMEX sedan några veckor tillbaka är att det bara gäller för avresa".

Jag tror att det alltid var intentionen, och vid uppstart har man räknat på detta. Sen uppstår det ett "missbruk" (i deras ögon) där man använder lounge för att käka middag på vägen hem. Det var aldrig intentionen och vad som passade innanför kostnadsramen för detta.

Om min teori stämmer, kan jag tycka det är ganska förståligt och har inga problem med den ändring.

Precis, det är ytterst rimligt (det är ju trots allt rent generellt endast i undantagsfall som man har tillgång till lounger vid ankomst) och hade det varit regeln som gällde redan från start så hade nog de flesta köpt det rakt av, men det svider ju alltid litegrann att "förlora" en förmån som man haft ett tag och hunnit vänja sig vid, även om det logiskt är rimligt.

För mig är det inte riktigt ekonomiskt försvarbart att ha Platinum, men ankomstloungen har gjort det lite lättare att göra en bluffkalkyl som stillar mitt sinne och låtit mig intala mig själv att det är OK att ha kvar kortet. Kombinationen av borttagen ankomstlounge och den kommande avgiftshöjningen gör att jag nu kommer att "äntligen" säga upp kortet inom kort.

Precis, det är ytterst rimligt (det är ju trots allt rent generellt endast i undantagsfall som man har tillgång till lounger vid ankomst) och hade det varit regeln som gällde redan från start så hade nog de flesta köpt det rakt av, men det svider ju alltid litegrann att "förlora" en förmån som man haft ett tag och hunnit vänja sig vid, även om det logiskt är rimligt.

För mig är det inte riktigt ekonomiskt försvarbart att ha Platinum, men ankomstloungen har gjort det lite lättare att göra en bluffkalkyl som stillar mitt sinne och låtit mig intala mig själv att det är OK att ha kvar kortet. Kombinationen av borttagen ankomstlounge och den kommande avgiftshöjningen gör att jag nu kommer att "äntligen" säga upp kortet inom kort.
Ska ha kvar kortet, dock håller jag med dig i det du skriver!

Jag köper det delvis, men som sagt jag tror faktisk vi skapade detta själv när vi började plocka med mat hem. Hade det varit en publicerad förmån hela vägen, hade jag hållit med dig lite mer :)

Jag tycker begreppet "bluffkalkyl" är rätt intressant, och har njutit av ping-pong matchen mellan @Canadien och @NotRyan men det finns en intressant punkt här. Min observation är att vi lägger väldigt mycket mental tid på att berättiga vårt eget beteende både för oss själva, men också vår omgivning. Det har jag gjort i snart två decennier. Jag har varit lika intresserad som de flesta andra att "optimera" loungebesök. Men för snart två år sedan började jag fundera på varför jag åt och drack grejer som jag aldrig skulle köpa? Var det snåltarmen i mig? Var det för att jag inte hade tid med annat? Var det för att erbjudande ombord är sämre? Eller var det för att jag alltid hade gjort så? Jag tror att det var en kombination: det började kanske med att spara traktamente, sen blev ibland en nödvändighet på grund av tid. Jag är inte så kräsen av mig, men till slut insåg jag att nästan allt som fanns skulle jag aldrig betala en spänn för med några undantag.

Så nu gör jag inte det. Jag lägger hellre inte så mycket tid på loungebesök med väldigt få undantag, men som oftast när dessa styrs av tidtabellen. Och jag äter väsentligt mindre i loungen, och vid ett antal tillfällen senare år har vänt i dörren och satt mig i en bar i stället.

Bekräftat på Fredrik Sauters Instagram att nya avdelningen är avsedd endast för Centurions.

494BA9A8-D358-42D6-941A-B876B262A6C3.jpeg

Ursäkta OT men vilken höjning? Vad har jag missat när jag varit borta p.g.a sjukdom en längre tid (för övrigt skönt och skoj att vara tillbaka).

American Express® Platinum Card

6 000 kr/år eller 500 kr/månad.
Fr o m 1 juli 2019 kommer medlemsavgiften ändras till 6 600kr/år eller 550kr/mån

En viktig punkt i allt prat om huruvida kortet är försvarbart eller inte ur en ekonomisk synvinkel tycker jag är vad det ger en personligen.

Jag är fullt medveten om att jag hade sparat pengar på att fixa ett annat kort med priority pass, äta i guld loungen och att jag inte haft en tanke på att äta räkmacka varje gång på Arlanda tidigare.

Vad det ger mig är dock en förmån som jag uppskattar. Resorna blir lite roligare när jag ska iväg för tionde gången på samma resa och jag äter något som jag tycker är riktigt riktigt gott.

Den dagen alla går plus på förmånerna som erbjuds läggs korten ner

Toppen