Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Det där är vad de erbjöd vid öppning, det har sedan ändrats, är väl inte konstigare än så?
Är som att läsa menyn för en restaurang när de öppnar och sedan 1 år senare bli förvånad att det inte är samma meny även fast deras instagram sa att menyn såg ut så för ett år sedan.

Det verkade dock som att champagne skulle vara ett stående inslag men så blev inte fallet av någon anledning, troligtvis blev det för "dyrt" så man valde att skära ner en del på utbudet. Jag blir inte förvånad om det kommer andra nedskärningar heller, erbjudandet så som det är i dagsläget är väldigt väldigt bra för oss konsumenter, även fast vi inte får champagne gratis.
Det är inget konstigt, det har jag aldrig påstått. Lite synd att slå på stora trumman för att efter 1.5 månader ta bort det. (Om jag minns rätt efter det jag läst tidigare i tråden). Jag tycker också att erbjudandet idag är bra - jag har inte klagat! Sa ju att det hade varit önskvärt... Inte någon rättighet... Skaffade kortet p.g.a erbjudandet 3 fria månader. Hade inte betalat 6000kr.

2 glas champagne blir en rätt stor kostnad. Jag besöker loungen 2-4 ggr i månaden i snitt och det skulle då innebära att i snitt skulle 6 glas champagne delas ut till mig i månaden, totalt 72 glas på ett år.
Nu vet jag inte exakta priser på champagne men säg en 7e-del av priset på en flaska för 300 kronor så blir priset 43 kronor per glas.
43 kronor 72 gånger per år blir ungefär 3000 kronor, dvs halva årsavgiften till amex platinum går åt att täcka min champagne konsumption, det låter inte direkt hållbart och jag kan inte se att kortet har halverats i värde med de små försämringar som gjorts.
Nu är inte jag någon som reser direkt jätteofta, finns ju de som frekventerar loungen betydligt oftare än så och då skulle hela kostnaden för kortet inte ens täcka champagne konsumptionen.
Lång och fin uträkning.

Det var ett väldigt fokus på exakt två glas, vilket var ett sätt att illustrera att det borde finnas utrymme att utöka snarare än försämra förmånerna på kortet. Och att säga att förändringarna senaste två åren varit små är ju rent nonsens. Exempelvis har concierge mer eller mindre helt avvecklats och ersatts av hemsidan och en app. Väldigt mycket premiumkänsla över det.

Dessutom säger du att det finns de som frekventerar loungen betydligt oftare än vad du gör. Så är det säkerligen, men jag kan garantera att 9 av 10 platinuminnehavare frekventerar den betydligt mer sällan än vad du gör.

Nu ska inte det här handla om Platinum som produkt, min poäng var att kortet har försämrats markant samtidigt som årsavgiften är oförändrad. Detta borde således lämna utrymme för andra förmåner. Om det är champagne eller mer räkor på räkmackan struntar jag i.

EDIT: Nu har man dessutom slutat erbjuda gratis Premiumkort för Platinumkunder. 1500 kr i förmåner således försvunna. Din halvering av värdet kryper närmare...

Lång och fin uträkning.

Det var ett väldigt fokus på exakt två glas, vilket var ett sätt att illustrera att det borde finnas utrymme att utöka snarare än försämra förmånerna på kortet. Och att säga att förändringarna senaste två åren varit små är ju rent nonsens. Exempelvis har concierge mer eller mindre helt avvecklats och ersatts av hemsidan och en app. Väldigt mycket premiumkänsla över det.

Dessutom säger du att det finns de som frekventerar loungen betydligt oftare än vad du gör. Så är det säkerligen, men jag kan garantera att 9 av 10 platinuminnehavare frekventerar den betydligt mer sällan än vad du gör.

Nu ska inte det här handla om Platinum som produkt, min poäng var att kortet har försämrats markant samtidigt som årsavgiften är oförändrad. Detta borde således lämna utrymme för andra förmåner. Om det är champagne eller mer räkor på räkmackan struntar jag i.

EDIT: Nu har man dessutom slutat erbjuda gratis Premiumkort för Platinumkunder. 1500 kr i förmåner således försvunna. Din halvering av värdet kryper närmare...
Hear hear.

Men om nu erbjudandet hos just Pontus är så viktigt och du inte besöker dem så ofta, vore det inte då bättre att du sa upp ditt AmEx och istället la pengarna på att bara köpa det du vill ha hos Pontus?

Du har ingen aning om hur viktigt jag tycker erbjudandet hos Pontus är, hur ofta jag besöker Pontus eller någonting annat heller för den delen. Så, vore det inte bättre om du höll dig till sakfrågan?

Du har ingen aning om hur viktigt jag tycker erbjudandet hos Pontus är, hur ofta jag besöker Pontus eller någonting annat heller för den delen. Så, vore det inte bättre om du höll dig till sakfrågan?
Sakfrågan i denna tråd är väl Pontus in the Air, och inte hur mycket sämre Amex Platinum blivit? Finns nog någon tråd som passar bättre för missnöje över det kortet

Sakfrågan i denna tråd är väl Pontus in the Air, och inte hur mycket sämre Amex Platinum blivit? Finns nog någon tråd som passar bättre för missnöje över det kortet

Det är ju exakt det jag skrev i svaret till ditt inlägg, sen tyckte Agehall att det var av värde med ytterligare personliga nonsensrekommendationer.

Varför i den här tråden? Det förstår jag inte.
Det lär du ju fråga Agehall. Läs inläggen så ser du hur det här utvecklade sig. Det enda jag skrev var att det vore önskvärt med champagne på Pontus (loungen), och att det borde finnas utrymme för till och med två glas per person (min uppfattning). Därefter var ju cirkusen igång. Men det här är ju klassiskt för forumet. Direkt något strider mot konsensusåsikten eller att kritik mot någon helig ko framförs, då har man fel och borde säga upp produkter hit och dit.

Nu släpper vi det här. Jag byter härmed åsikt till att champagne absolut inte skall erbjudas gratis hos Pontus (eftersom jag än så länge har kvar mina Platinumkort).

Jag läste det snarare som att Agehall och Palmen tog ned Remingtons ”önsketänkande” och ditt ”det vore rimligt”-tänkande på jorden i att ni inte bör hålla andan tills Pontus återinför fri champagne för oss alla.
Ni får såklart fortsätta hoppas eller tycka det inte är värt avgiften.

Jag provade själv Platinum, men ville inte fortsätta för 500kr/månad. Hade jag rest oftare hade jag nog tänkt annorlunda.

Toppen