Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Jag har kortet men inte gått dit än. Hur funkar det? Visar man bara kortet så leder de en rätt eller vad gör man?

Nej, givetvis inte. Vilken god-dag-yxskaft-utläggning. Jag kan ju fortfarande tycka kortet kraftigt försämrats, ungefär motsvarande 2 glas champagne per besök på Pontus? Detta utan att för den skull tycka att något annat kort erbjuder mer eller bättre förmåner.
2 glas champagne blir en rätt stor kostnad. Jag besöker loungen 2-4 ggr i månaden i snitt och det skulle då innebära att i snitt skulle 6 glas champagne delas ut till mig i månaden, totalt 72 glas på ett år.
Nu vet jag inte exakta priser på champagne men säg en 7e-del av priset på en flaska för 300 kronor så blir priset 43 kronor per glas.
43 kronor 72 gånger per år blir ungefär 3000 kronor, dvs halva årsavgiften till amex platinum går åt att täcka min champagne konsumption, det låter inte direkt hållbart och jag kan inte se att kortet har halverats i värde med de små försämringar som gjorts.
Nu är inte jag någon som reser direkt jätteofta, finns ju de som frekventerar loungen betydligt oftare än så och då skulle hela kostnaden för kortet inte ens täcka champagne konsumptionen.

2 glas champagne blir en rätt stor kostnad. Jag besöker loungen 2-4 ggr i månaden i snitt och det skulle då innebära att i snitt skulle 6 glas champagne delas ut till mig i månaden, totalt 72 glas på ett år.
Nu vet jag inte exakta priser på champagne men säg en 7e-del av priset på en flaska för 300 kronor så blir priset 43 kronor per glas.
43 kronor 72 gånger per år blir ungefär 3000 kronor, dvs halva årsavgiften till amex platinum går åt att täcka min champagne konsumption, det låter inte direkt hållbart och jag kan inte se att kortet har halverats i värde med de små försämringar som gjorts.
Nu är inte jag någon som reser direkt jätteofta, finns ju de som frekventerar loungen betydligt oftare än så och då skulle hela kostnaden för kortet inte ens täcka champagne konsumptionen.
Det är nog riktigt. Men ett glas i månaden per kort tycker jag kan vara rimligt. 12 per år :)

Det är nog riktigt. Men ett glas i månaden per kort tycker jag kan vara rimligt. 12 per år :)
Rimligt eller ej, ser inte riktigt kopplingen egentligen varför jag ska få gratis champagne för att jag har ett kreditkort.
Men om det nu skulle vara så, hur ska man då hålla koll på om man har fått ett glas eller inte denna månad.

Jag tror mer på i så fall att det ibland som en trevlig gest kan finnas bubbel i loungen där ett glas ingår under ett besök.

Rimligt eller ej, ser inte riktigt kopplingen egentligen varför jag ska få gratis champagne för att jag har ett kreditkort.
Men om det nu skulle vara så, hur ska man då hålla koll på om man har fått ett glas eller inte denna månad.

Jag tror mer på i så fall att det ibland som en trevlig gest kan finnas bubbel i loungen där ett glas ingår under ett besök.
De hade ju champagne i början... Varför ska AMEX lounge by Pontus finnas alls? Man får ju vin och mat... Jag hade gärna sett att de erbjöd champagne i erbjudandet de har. Ett stämpelkort skulle kunna vara en lösning. En stämpel per glas.

De hade ju champagne i början... Varför ska AMEX lounge by Pontus finnas alls? Man får ju vin och mat... Jag hade gärna sett att de erbjöd champagne i erbjudandet de har. Ett stämpelkort skulle kunna vara en lösning. En stämpel per glas.
Champagne är rätt mycket dyrare än de viner som serveras i pontus loungen. Finns många saker jag önskar de hade där som inte finns i dagsläget, tex en bättre öl. De gånger jag vill ha det så köper jag det från restaurangen, precis på samma sätt som man kan köpa ett glas champagne om man blir sugen på detta.
I början var det väl mer ett "öppningserbjudande" för att locka kunder, det är ju inte helt ovanligt att vid en butiksöppning så säljer man en del varor långt under inköpspris för att locka kunder.
Stämpelkort känns lite old school men fungerar väl säkert för ändamålet, men att springa runt med en papperslapp i plånboken som man en gång i månaden kan få ett glas bubbel för skulle kännas rätt konstigt tycker jag perosnligen. Tänk vilken storm i vattenglaset det kommer bli när någon tappat bort sin lapp...

I slutändan så är det någon som ska betala för allt champagnedrickande också, har svårt att se hur man kan motivera att ett glas champagne i månaden ska ingå i platinum-kortet (kostnad ca 500 kronor i inköpspris).

När jag skaffade kortet visste jag att fri champagne var väck efter att ha läst här, men har inte kunnat läsa någonstans att det var ett öppningserbjudande. Snarare tvärt om, bara läst detta på Pontus instagram:
Skärmavbild 2018-03-08 kl. 17.30.17.png

När jag skaffade kortet visste jag att fri champagne var väck efter att ha läst här, men har inte kunnat läsa någonstans att det var ett öppningserbjudande. Snarare tvärt om, bara läst detta på Pontus instagram: Visa bifogad bild 73893
Det där är vad de erbjöd vid öppning, det har sedan ändrats, är väl inte konstigare än så?
Är som att läsa menyn för en restaurang när de öppnar och sedan 1 år senare bli förvånad att det inte är samma meny även fast deras instagram sa att menyn såg ut så för ett år sedan.

Det verkade dock som att champagne skulle vara ett stående inslag men så blev inte fallet av någon anledning, troligtvis blev det för "dyrt" så man valde att skära ner en del på utbudet. Jag blir inte förvånad om det kommer andra nedskärningar heller, erbjudandet så som det är i dagsläget är väldigt väldigt bra för oss konsumenter, även fast vi inte får champagne gratis.

Toppen