Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Trodde norrsken enbart var non schengen. Annars kanske det kan vara något. Aurora är faktiskt min favorit av alla lounger jag varit på. Och det har varit några genom åren. Men där känner jag mig hemma.
Det finns inte längre några lounger i icke-Schengen-delarna av ARN (det fanns väl tidigare en icke-Schengen-lounge i F-piren som försvann i en ombyggnad för några år sedan?). Den synnerligen mediokra Norrsken ligger bredvid SAS lounge i T5, mitt i Schengen-delen.

Däremot används den som kontraktslounge för flygbolag som flyger icke-Schengen från T5, t.ex. BA till LHR och Finnair longhaul. (Ja även AY till HEL, men det är ju inom Schengen.)

Det finns inte längre några lounger i icke-Schengen-delarna av ARN (det fanns väl tidigare en icke-Schengen-lounge i F-piren som försvann i en ombyggnad för några år sedan?). Den synnerligen mediokra Norrsken ligger bredvid SAS lounge i T5, mitt i Schengen-delen.

Däremot används den som kontraktslounge för flygbolag som flyger icke-Schengen från T5, t.ex. BA till LHR och Finnair longhaul. (Ja även AY till HEL, men det är ju inom Schengen.)
All right!
Ja då är jag fram emot min mysiga vistelse på ARN!

All right!
Ja då är jag fram emot min mysiga vistelse på ARN!
Jag skulle ta sas-loungen om det inte bara rör sig om en halvtimmas vistelse. Risken är stor att bli placerad i restaurangdelen hos Pontus och där vill man inte sitta någon längre stund. Skulle inte kalla den delen för "lounge" i den vanliga bemärkelsen egentligen.
Edit: visserligen är mat och dryck bättre hos Pontus men i en lounge föredrar jag helt klart självservering, dvs när jag vill ha ett glas vin eller något att äta så går jag och hämtar det. Hos Pontus måste man försöka få uppmärksamhet av en servitör vilket de senaste gångerna har tagit alldeles för mycket tid och blir stressande i sig. Jag vill komma ner i varv när jag besöker en lounge och det känner jag inte att jag gör där.

Last edited:
Du fick ju soltorkade tomater och flera sparris.
Senast fick jag detta.
Vill helst inte klaga, men tyvärr, detta var inte bra.

Visa bifogad bild 130055

Idag var pastan bättre.
Helt packat i loungen och restaurangdelen, och servicenivån var bra. Stressigt, men bra.

281E0F42-B042-4BD2-ADA0-9CBF2040B021.jpeg

Får Gold fortfarande ett par fria besök i Pontus per år? Ska ge bort extra Gold till mitt Platinum, men hittade inte information om Pontus fortfarande finns på AMEX sajt. Såg endast Lounge-on-the-go.

Får Gold fortfarande ett par fria besök i Pontus per år? Ska ge bort extra Gold till mitt Platinum, men hittade inte information om Pontus fortfarande finns på AMEX sajt. Såg endast Lounge-on-the-go.
Lounge gäller bara metallkorten, dvs extra Platinum eller Gold metall huvudkort + extrakort. Gold extrakort till Platinum är ett plastkort.

Edit: ser nu i de aktuella villkoren att det inte står något om att extrakorten är guld, bara att de tre extrakorten utöver det som är gratis kostar 525 kr/år. Säkrast är nog att fråga kundtjänst.

Last edited:
Jag har tidigare frågat kundtjänst gällande de Gold som kommer med Platinum i form av extrakort och fått till svar att de inte omfattas av förmåner. Det får gärna, för min del, vara hur fel som helst.

Edit: Jag är helt oförmögen att lyckas citera ett inlägg idag tydligen.

Toppen