Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

Hur funkar det med dessa 20.000 poäng från AMEX Elite - är de endast statusgrundande eller går dessa 20.000 poäng även in som poäng man kan spendera på en resa?

Undrar samma sak med de 12.000 poäng man får från MC Premium (1000p/månad som kortet används). Är de endast statusgrundande eller även poäng man kan resa för?

Hur funkar det med dessa 20.000 poäng från AMEX Elite - är de endast statusgrundande eller går dessa 20.000 poäng även in som poäng man kan spendera på en resa?

Undrar samma sak med de 12.000 poäng man får från MC Premium (1000p/månad som kortet används). Är de endast statusgrundande eller även poäng man kan resa för?

Endast statusgrundande i båda fallen.

Jag fick mina 20k statuspoäng två dagar innan förra året, som var första efter jag skaffade kortet, den 23/1 (förra året 25/1). Betalade hela fakturabeloppet på due date, möjligen någon dag före.

Jag har blivit krediterad 20k statuspoäng 2 ggr av Amex? Jag har ett Elite + Classic och bjöd in min sambo till ett separat Elite och vi har pointsharing. Men pointsharing ska väl inte påverka statuspoängen? Hur kommer det sig att jag blivit krediterad 2 ggr? I början av januari och slutet av Januari

Jag har blivit krediterad 20k statuspoäng 2 ggr av Amex? Jag har ett Elite + Classic och bjöd in min sambo till ett separat Elite och vi har pointsharing. Men pointsharing ska väl inte påverka statuspoängen? Hur kommer det sig att jag blivit krediterad 2 ggr? I början av januari och slutet av Januari
Korrekt att pointsharing inte ska gälla statuspoäng.

I övrigt är det nog typiskt en sådan där sak som man helt enkelt håller tyst om och inte frågar dem :) Men räkna med att de kan upptäcka det själva och ta bort det.

Korrekt att pointsharing inte ska gälla statuspoäng.

I övrigt är det nog typiskt en sådan där sak som man helt enkelt håller tyst om och inte frågar dem :) Men räkna med att de kan upptäcka det själva och ta bort det.

Hehe ja, jag kan ju försöka få in 5000 statuspoäng och ser om jag automagiskt blir EBG och får ett EBG-kort.

När jag tittar på att köpa baspoäng så hittar jag dessutom följande:

upload_2020-2-18_16-50-55.png

upload_2020-2-18_16-51-16.png

Men det är baspoäng från flygningar som jag fått från föregående kvalificeringsår i början av januari 2019. Baspoängen räknas väl per år? Dessutom står det fel (med 100 poängsmarginal visserligen) på 2 olika ställen. Och SAS Amex Elite krediterar väl inte baspoäng utan bara statuspoäng? Då borde jag bara ha 12 000 baspoäng. Lite förvirrad nu.

Toppen