Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

Hur länge behöver man ha SAS Amex Elite kortet, innan uppsägning för att inte riskera att bli av med de 20 000 statuspoängen?
Finns ingen sådan gräns officiellt.
Missbruks det kommer det definitivt komma en gräns framöver som det gjort med allt annat hos Amex där folk satt i system att skaffa kort och säga upp.

När man skaffar Amex eurobonus elite så står det att man ska vara silver medlem, men när kommer medlemskapet uppdateras hos SAS och behöver jag göra något ? Fick kortet i veckan

Om man skaffar ett SAS Amex Elite så får man 20 000 statuspoäng i eurobonus. Det verkar inte glasklart exakt när de 20 000 statuspoängen registreras hos SAS men jag får uppfattningen att det är inom 1 - 2 månader från att man beviljats kortet och betalat första fakturan. Vad händer om man då avslutar sitt SAS Amex Elite efter att man fått de 20 000 statuspoängen? Jag hittar ingen information om detta i villkoren för SAS Amex Elite. Det jag hittar är att månadsavgiften är 400 kr (d.v.s. inte årsdebitering) samt "avsluta när du vill".

Om man skaffar ett SAS Amex Elite så får man 20 000 statuspoäng i eurobonus. Det verkar inte glasklart exakt när de 20 000 statuspoängen registreras hos SAS men jag får uppfattningen att det är inom 1 - 2 månader från att man beviljats kortet och betalat första fakturan. Vad händer om man då avslutar sitt SAS Amex Elite efter att man fått de 20 000 statuspoängen? Jag hittar ingen information om detta i villkoren för SAS Amex Elite. Det jag hittar är att månadsavgiften är 400 kr (d.v.s. inte årsdebitering) samt "avsluta när du vill".

Med största sannolikhet ligger de kvar (kanske inte om du avslutar samma dag som de förs över, men en månad senare), men sätter du det i system kommer AmEx att reagera och du kan räkna med att de kommer dra tillbaka statuspoängen.

Hade ett Amex elite som jag avslutade i okt/nov. När kan jag ansöka om det igen för att få 20000 statuspoäng?

Efter varje 12 månadersperiod kan du få 20 000 statuspoäng. Säger du upp Amex upprepade gånger kommer de att neka kortansökan och/eller dra tillbaka poängen om du inte uppnår 10k SEK under 1 år.

Hade Amex Premium i 7 år innan jag bytte till Elite förra året i maj.
Blev Sliver men jag tror (99.9% säker) att jag har aldrig sett 20k baspoäng. Ringde Amex idag och fick prata med en ung kille som informerade mig att det är ett känt tekniskt fel sen 2-3 månader tillbaka som uppstår när de skickar våra uppgifter till SAS som gör att de helt enkelt studsar. När jag upplyste honom att jag har det felet längre än 3 månader då slog han på bot-mode och upprepade samma mantra 3 ggr till "känd fel och jag lägger dig till ticket som handlar om det" och lät nästan som en robot, chat gpt med ljud :oops:
Är det ngn mer som saknar baspoäng?

Toppen