Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

mha321

Medlem
Om Amex plötsligt och utan att meddela drar in en av de huvudsakliga förmånerna för kortet, tycker jag det är ytterst tveksamt agerat. Om inget annat bör man få tillbaka avgiften för det år man inte fått några statuspoäng, men egentligen tycker jag inte det räcker som kompensation.
Det har väl aldrig varit publicerat att man kan få mer än en gång? Snarare ett av de där typiska undantagen där det "råkat fungera" och sedan slutat enligt "you win some, you lose some". Däremot brukar de väl räkna på månadsbasis så man får tillbaka för den del av året som inte gått ännu - och man får ju poängen i början på året så säger man upp direkt så borde man komma undan med att betala för en månad och inte ett år.
 
Det har väl aldrig varit publicerat att man kan få mer än en gång?
Förvisso är det väl kanske en tolkningsfråga - men jag skulle säga att de tydligt har publicerat att statuspoäng är en förmån som följer med kortet, och de har aldrig publicerat något undantag då det inte gäller. Det enda de har publicerat är att man bara kan ha två kreditprodukter (vilket betalkortet inte är), och i så fall gäller att man inte kan ha, och betala för, en tredje kreditprodukt. Att tillåta att man har kortet, betalar för det, men inte får de publicerade förmånerna, utan att det går att läsa sig till i något avtalsvillkor eller liknande - nej, det håller inte för min tolkning åtminstone.
 

palmen

Moderator
Förvisso är det väl kanske en tolkningsfråga - men jag skulle säga att de tydligt har publicerat att statuspoäng är en förmån som följer med kortet, och de har aldrig publicerat något undantag då det inte gäller. Det enda de har publicerat är att man bara kan ha två kreditprodukter (vilket betalkortet inte är), och i så fall gäller att man inte kan ha, och betala för, en tredje kreditprodukt. Att tillåta att man har kortet, betalar för det, men inte får de publicerade förmånerna, utan att det går att läsa sig till i något avtalsvillkor eller liknande - nej, det håller inte för min tolkning åtminstone.
Även om du säkert har rätt i din tolkning så ska man även tänka "be careful what you wish for". Drar man detta till din spets kan vi garanterar räkna med att det blir "förändringar" och de lär absolut inte vara till det positiva.

Som någon sa, sometimes you win, sometimes you lose. Det kan vara bättre att knyta näven i fickan, lägga upp en ny plan, vara glad för de åren man haft det väldigt fördelaktigt.
 

donjugo

Ny medlem
Hej! Min situation:
EB period 1 maj - 30 april
EBG status är klar för denna omgång, EBD är långt borta, jag behöver alltså inga statuspoäng just nu
Då har jag fullbordat 8 av 10 år för liftime EBG. Det viktigaste för mig är statuspoäng för de återstående 2 åren, vilket kan bli knepigt eftersom min arbetsgivare drar ned på resandet.
Borde jag ansöka om Amex Elite i maj 2023 för att få mina 20k då samt i maj 2024? Eller vänta lite? Eller söka nu? Fördelen är att man just nu kan få 60k extrapoäng.
Tacksam för era råd.
 

eddo

Medlem
Hej! Min situation:
EB period 1 maj - 30 april
EBG status är klar för denna omgång, EBD är långt borta, jag behöver alltså inga statuspoäng just nu
Då har jag fullbordat 8 av 10 år för liftime EBG. Det viktigaste för mig är statuspoäng för de återstående 2 åren, vilket kan bli knepigt eftersom min arbetsgivare drar ned på resandet.
Borde jag ansöka om Amex Elite i maj 2023 för att få mina 20k då samt i maj 2024? Eller vänta lite? Eller söka nu? Fördelen är att man just nu kan få 60k extrapoäng.
Tacksam för era råd.
Jag hade antingen ansökt nu direkt (iaf under värvningskampanjen som pågår till 28/2) eller väntat lite och ansökt en bit in på nästa kvalificeringsperiod. Finns rapporter om att personer som skaffat Elite nära brytdatumet fått problem med dubbla poäng på en kvalificeringsperiod (och därmed inga stutuspoäng en annan period) eftersom statuspoängen inte kommer samma datum varje år. Löses enklast genom att inte ansöka för nära inpå sitt brytdatum. Själv aldrig haft problem men då har jag sett till att jag alltid har minst en månad mellan då jag skaffade Elite och mitt brytdatum.

Edit: vart får man 60k extrapoäng vid ansökan till Elite? Det enda jag känner till är 45k vid inbjudan eller 20k vid egen ansökan på amex hemsida.
 
Last edited:

donjugo

Ny medlem
Jag hade antingen ansökt nu direkt (iaf under värvningskampanjen som pågår till 28/2) eller väntat lite och ansökt en bit in på nästa kvalificeringsperiod. Finns rapporter om att personer som skaffat Elite nära brytdatumet fått problem med dubbla poäng på en kvalificeringsperiod (och därmed inga stutuspoäng en annan period) eftersom statuspoängen inte kommer samma datum varje år. Löses enklast genom att inte ansöka för nära inpå sitt brytdatum. Själv aldrig haft problem men då har jag sett till att jag alltid har minst en månad mellan då jag skaffade Elite och mitt brytdatum.

Edit: vart får man 60k extrapoäng vid ansökan till Elite? Det enda jag känner till är 45k vid inbjudan eller 20k vid egen ansökan på amex hemsida.
Tack!
Jag hittade detta på Amex hemsida via en länk på SAS hemsida. Man måste dock handla för 45 kSEK inom tre månader. Det finns ett annat erbjudande med 20k extrapoäng innan 28 feb om man går till Amex direkt.
1674025245352.png
 

palmen

Moderator
Edit: vart får man 60k extrapoäng vid ansökan till Elite? Det enda jag känner till är 45k vid inbjudan eller 20k vid egen ansökan på amex hemsida.
Tror den kom igår, pushas från SAS hemsida nu direkt på startsidan. Man får dock inte ha extrakort eller amex för att ta del av den.
 

MrRob

Medlem
Hej! Min situation:
EB period 1 maj - 30 april
EBG status är klar för denna omgång, EBD är långt borta, jag behöver alltså inga statuspoäng just nu
Då har jag fullbordat 8 av 10 år för liftime EBG. Det viktigaste för mig är statuspoäng för de återstående 2 åren, vilket kan bli knepigt eftersom min arbetsgivare drar ned på resandet.
Borde jag ansöka om Amex Elite i maj 2023 för att få mina 20k då samt i maj 2024? Eller vänta lite? Eller söka nu? Fördelen är att man just nu kan få 60k extrapoäng.
Tacksam för era råd.

Jag hade sökt nu för att garantera att statuspoängen inte kommer på fel sida av brytpunkten något av åren. Kan ju bli lite onödigt om du får 2x20k under 2023 års kvalificeringsperiod (maj 2023 och april 2024) och 0 poäng ditt sista år innan LTG.
 

bayindirb

Medlem
Kan man nedgradera Elite kortet till Premium sen andra tillbaka till Elite efter några månader för att kunna andra 20K påoäng datum? Eller hur kan man ändra datum på det?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

MrRob

Medlem
Kan man nedgradera Elite kortet till Premium sen andra tillbaka till Elite efter några månader för att kunna andra 20K påoäng datum? Eller hur kan man ändra datum på det?

Du kommer inte att få statuspoäng två gånger samma år men jag gissar att du ändrar när du får dina poäng år två (och därefter) om du gör så eftersom det nya kortet utfärdats på ett annat datum än det första. Men det är möjligt att de går på datumet av ursprungskortet så ta det hela som en "killgissning".
 
Toppen