Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

eddo

Medlem
Någon som har ansökt om SAS Elite och sagt upp det innan 12 mån. Isåfall har statuspoängen dragits tillbaka eller har de legat kvar?
Jag har nyss bytt ned mig till Premium igen efter att ha haft Elite sedan mars 2021. Inget har dragits tillbaka. Kan inte minnas att det skulle finnas något krav om att ha kortet minst ett år för statuspoängen så jag skulle bli väldigt förvånad om de dras tillbaka.
 
Kunde idag konstatera att min partner (som har ett extrakort till mitt Platinum) kan känna sig blåst på den signup-bonus på 45000 extrapoäng som erbjuds just nu. Tog en skärmdump när ansökan skickades för drygt en vecka sedan och en idag. Från att erbjudandet bara gäller nya medlemmar (som betytt tidigare att man inte varit medlem senaste 6 månaderna eller bara har extrakort) har de nu ändrat att man inte ska har varit kort- eller extrakortsmedlem tidigare. Tolkar det som att man aldrig ska ha haft ett Amexkort tidigare, någonsin. Tror många blir besvikna när det är dags för utbetalning av bonus. Screenshot_20220220-214919.jpg Screenshot_20220213-113025.jpg
 

igelkotten

Medlem
Kunde idag konstatera att min partner (som har ett extrakort till mitt Platinum) kan känna sig blåst på den signup-bonus på 45000 extrapoäng som erbjuds just nu. Tog en skärmdump när ansökan skickades för drygt en vecka sedan och en idag. Från att erbjudandet bara gäller nya medlemmar (som betytt tidigare att man inte varit medlem senaste 6 månaderna eller bara har extrakort) har de nu ändrat att man inte ska har varit kort- eller extrakortsmedlem tidigare. Tolkar det som att man aldrig ska ha haft ett Amexkort tidigare, någonsin. Tror många blir besvikna när det är dags för utbetalning av bonus. Visa bifogad bild 126455 Visa bifogad bild 126456

Amex har kommit fram till att de inte behöver ge bonus/incitament för att få en extrakortsinnehavara skaffa sig ett eget kort. Antingen för att något sådant incitament inte krävs, eller, för att den typen av nykund inte lönar sig för de (t ex ett par där personerna i förhållandet skiftar mellan vem det är som håller huvudsakliga kontot). Jag tror på sistnämnda och gissar att det beteendet har blivit så utbrett att Amex sett ett mönster. Synd! Förhoppningsvis gäller någon typ av 6-månadersregel här.
 
Amex har kommit fram till att de inte behöver ge bonus/incitament för att få en extrakortsinnehavara skaffa sig ett eget kort. Antingen för att något sådant incitament inte krävs, eller, för att den typen av nykund inte lönar sig för de (t ex ett par där personerna i förhållandet skiftar mellan vem det är som håller huvudsakliga kontot). Jag tror på sistnämnda och gissar att det beteendet har blivit så utbrett att Amex sett ett mönster. Synd! Förhoppningsvis gäller någon typ av 6-månadersregel här.
Den ändrade formuleringen skulle jag tolka som att 6-månadersregeln är borta också. Det är lite surt för då hade jag kunnat värva istället. Där verkar de inte ha ändrat kravet men det är väl bara en tidsfråga innan de gör det där också. Det är ändå lustigt att de ändrar eller förtydligar reglerna en vecka innan kampanjen är slut. Säkert många som missar detta.
 
Kunde idag konstatera att min partner (som har ett extrakort till mitt Platinum) kan känna sig blåst på den signup-bonus på 45000 extrapoäng som erbjuds just nu. Tog en skärmdump när ansökan skickades för drygt en vecka sedan och en idag. Från att erbjudandet bara gäller nya medlemmar (som betytt tidigare att man inte varit medlem senaste 6 månaderna eller bara har extrakort) har de nu ändrat att man inte ska har varit kort- eller extrakortsmedlem tidigare. Tolkar det som att man aldrig ska ha haft ett Amexkort tidigare, någonsin. Tror många blir besvikna när det är dags för utbetalning av bonus. Visa bifogad bild 126455 Visa bifogad bild 126456

Signup-bonusen på 45000 för min partners Elite-kort som skulle dykt upp senast 31/7 kom in idag. Trodde inte de skulle komma alls, med tanke på villkoret om att aldrig ha innehaft något kort tidigare. Tack Amex!
 

Martin B

Medlem
Jag har sedan några år tillbaka det gamla/ursprungliga Elite betalkortet, och tänkte inför kommande period ge mig en liten extra boost och skaffade därför även Elite kreditkort för några månader sedan. Några extra 20k poäng dök dock aldrig upp och jag vände mig då till Amex som säger att jag bara har rätt till 20k per år oavsett betala- och kreditkort, eftersom de säger att det är samma produkt och att produkten är Amex SAS Elite. Är detta något nytt? Eller har jag bara otur med vem jag pratar med på kundtjänst? Kanske ska tilläggas att jag inte hängt här på forumet så mycket det senaste så har inte hängt med i utvecklingen...
 

Glenn E

Medlem
Jag har sedan några år tillbaka det gamla/ursprungliga Elite betalkortet, och tänkte inför kommande period ge mig en liten extra boost och skaffade därför även Elite kreditkort för några månader sedan. Några extra 20k poäng dök dock aldrig upp och jag vände mig då till Amex som säger att jag bara har rätt till 20k per år oavsett betala- och kreditkort, eftersom de säger att det är samma produkt och att produkten är Amex SAS Elite. Är detta något nytt? Eller har jag bara otur med vem jag pratar med på kundtjänst? Kanske ska tilläggas att jag inte hängt här på forumet så mycket det senaste så har inte hängt med i utvecklingen...
Det låter oroväckande nytt.
jag fick 20000 poäng två gånger i år bara genom att behålla kortet jag hade.
Du kan ju prova med en HUACA
 

palmen

Moderator
Jag har sedan några år tillbaka det gamla/ursprungliga Elite betalkortet, och tänkte inför kommande period ge mig en liten extra boost och skaffade därför även Elite kreditkort för några månader sedan. Några extra 20k poäng dök dock aldrig upp och jag vände mig då till Amex som säger att jag bara har rätt till 20k per år oavsett betala- och kreditkort, eftersom de säger att det är samma produkt och att produkten är Amex SAS Elite. Är detta något nytt? Eller har jag bara otur med vem jag pratar med på kundtjänst? Kanske ska tilläggas att jag inte hängt här på forumet så mycket det senaste så har inte hängt med i utvecklingen...
Det har rapporterats från flera i år att man bara kan få statuspoäng från ett kort.
 
Om Amex plötsligt och utan att meddela drar in en av de huvudsakliga förmånerna för kortet, tycker jag det är ytterst tveksamt agerat. Om inget annat bör man få tillbaka avgiften för det år man inte fått några statuspoäng, men egentligen tycker jag inte det räcker som kompensation.
 
Toppen