Senaste nytt

American Express Elite Eurobonus - snuvad på baspoängen

Sinclair

Medlem
Tack för bra svar :)

Precis som flera av er har antagit så är mitt mål att så snabbt som möjligt uppnå EBD för att åtnjuta förmånen av den statusen under så lång tid som möjligt. Poängen från AmEx går inte att konsumera för, det vet jag. Dess primära funktion är ju istället att vara en genväg till högre status, något AmEx gör en stor sak av i sin marknadsföring. Det framgår dock ingenstans i marknadsföringen att man bör ta hänsyn till sin kvalificeringsperiod eller hur detta fungerar, varför jag känner mig just snuvad på poängen. Tycker inte det är helt klockrent.

Jag skall undersöka mer noggrant vilka alternativ jag har. Säga upp kortet och skaffa samma igen? Utgår då ytterligare en årsavgift? Skaffa ett annat kort? Etc... Håller er uppdaterade.

@Vic - uppdatera gärna på hur de ser på den lösningen.
 
  • Gilla
Reactions: Vic

Vic

Medlem
Tack för bra svar :)

Precis som flera av er har antagit så är mitt mål att så snabbt som möjligt uppnå EBD för att åtnjuta förmånen av den statusen under så lång tid som möjligt. Poängen från AmEx går inte att konsumera för, det vet jag. Dess primära funktion är ju istället att vara en genväg till högre status, något AmEx gör en stor sak av i sin marknadsföring. Det framgår dock ingenstans i marknadsföringen att man bör ta hänsyn till sin kvalificeringsperiod eller hur detta fungerar, varför jag känner mig just snuvad på poängen. Tycker inte det är helt klockrent.

Jag skall undersöka mer noggrant vilka alternativ jag har. Säga upp kortet och skaffa samma igen? Utgår då ytterligare en årsavgift? Skaffa ett annat kort? Etc... Håller er uppdaterade.

@Vic - uppdatera gärna på hur de ser på den lösningen.
Absolut! Tycker det du skriver om att det inte riktigt framgår hur/när man får poängen i förhållande till intjäningsåret hos SAS är en bra poäng. De borde kunna lösa det, tycker man. Även om jag vet att många här tycker att det bara spelar roll första året så får det ju dels betydelse första året, och men det är ju även så att inte alla kan nå upp till EBG/EBD varenda år heller, och då får ju tidpunkten för när man får baspoängen också betydelse (dvs om/när man ska försöka återkvalificera sig).

Återkommer när jag haft möjlighet att kolla med Amex!
 
Jag skall undersöka mer noggrant vilka alternativ jag har. Säga upp kortet och skaffa samma igen? Utgår då ytterligare en årsavgift? Skaffa ett annat kort? Etc... Håller er uppdaterade.
Om du säger upp kortet får du tillbaka återstående del av årsavgiften. Du kan då teckna dig igen och får då på nytt betala årsavgiften och erhåller 20 000 baspoäng. I ditt fall så låter det som det mest pragmatiska att göra.
 

Vic

Medlem
Om du säger upp kortet får du tillbaka återstående del av årsavgiften. Du kan då teckna dig igen och får då på nytt betala årsavgiften och erhåller 20 000 baspoäng. I ditt fall så låter det som det mest pragmatiska att göra.
Eftersom detta bör fungera kan man tycka att de, som en service, kan flytta tidpunkten för baspoängsutbetalningen. :)
 
Last edited:

Sinclair

Medlem
Eftersom detta bör fungera kan man tycka att de, som en service, kan flytta tidpunkten för baspoängsutbetalningen. :)
Instämmer till 100%. Det torde vara det mest praktiska och enklaste sättet att lösa problemet på. Hade jag varit dem så hade jag tillsammans med SAS byggt om produkten så att förmånen matchade kvalificeringsperioden eller kalenderåret.
 
Om du säger upp kortet får du tillbaka återstående del av årsavgiften. Du kan då teckna dig igen och får då på nytt betala årsavgiften och erhåller 20 000 baspoäng. I ditt fall så låter det som det mest pragmatiska att göra.
Innebär detta att man kan få de 20000 baspoängen flera gånger under samma kvalificeringsperiod (oberoende av systemfel som gett dubbla/trippla poäng)? Eller återtas (delar av) de 20000 poängen om man säger upp kortet i förtid?
 
Innebär detta att man kan få de 20000 baspoängen flera gånger under samma kvalificeringsperiod (oberoende av systemfel som gett dubbla/trippla poäng)? Eller återtas (delar av) de 20000 poängen om man säger upp kortet i förtid?
Jag vet faktiskt inte, men jag kan inte tänka mig att de återtar baspoäng. Men jag skulle inte försöka mig på att sätta det i system, risken är överhängande att Eurobonuskontot stängs... Just i detta specifika fallet handlar det ju bara om att få in baspoängen tidigare under kvalificeringsåret.
 

Vic

Medlem
Innebär detta att man kan få de 20000 baspoängen flera gånger under samma kvalificeringsperiod (oberoende av systemfel som gett dubbla/trippla poäng)? Eller återtas (delar av) de 20000 poängen om man säger upp kortet i förtid?
Ja, de tar tillbaka poängen. Enligt samtal nyss med Elite-kundservicen, i alla fall (men "tänk dock på att korten nu är kreditkort och inte betalkort, som du har idag"). Som jag förstod återbetalar de alltså resterande del av årsavgiften OCH tar tillbaka baspoängen (liten reservation för att hon inte lät bombsäker, dock..).

Fick hursomhelst prata med en mycket trevlig tjej (men kanske inte den med mest detaljkunskap om Eurobonus-systemet) och frågade nämligen om det går att flytta på "utbetalningen" av baspoäng så att det synkar med Eurobonus-kvalificeringsperioden. Det gick inte. Först hänvisade hon till att man kan få poäng genom att rekrytera någon istället, men jag förklarade att det var de statusgrundande baspoängen jag var ute efter och att, som @Sinclair var inne på, det inte framgår riktigt i marknadsföringen hur/när man får dessa poäng (jag tänkte nog att jag alltid "har" dem på kontot, inte att de "utbetalas" en gång per år). Fick svaret att vad de lovar är att man alltid har silver - vilket man ju har - men inget mer än så, tyvärr. Hon kollade t.o.m. med en kollega och det fanns inget sätt att göra detta. Rekommenderade mig att kolla med SAS om jag kan byta intjäningsperiod, istället. Men jag gillar att ha sept-aug... Kanske får bli en HUACA ändå. Ville inte bråka då hon var trevlig som sagt och tog sig tid att kolla med kollega för säkerhets skull, etc. Men det borde ju verkligen gå, särskilt eftersom man kan lösa det genom att säga upp/nyteckna sig...
 
Toppen