Senaste nytt

American Express Elite Eurobonus - snuvad på baspoängen

Vic

Medlem
Det behöver du inte kolla - det går inte.
Skönt att man alltid får snabba svar här, iaf ;). Tack! Hade för mig att jag hade läst att det var möjligt med SAS men måste ha läst tvärtom då. Kanske blir ett nytt försök på Amex lite längre fram, trist om man behöver mindre än 20 000 baspoäng till nästa nivå men måste sitta och vänta flera månader på "utbetalningen" för detta. Blir ju lite mindre value (genom mindre tid med den högre statusnivån) från Elite-kortet för mig och andra som kanske inte når upp till EBG/EBD varenda intjäningsår utan ibland åker ner på silver, som sagt.
 

agehall

Medlem
Blir ju lite mindre value (genom mindre tid med den högre statusnivån) från Elite-kortet för mig och andra som kanske inte når upp till EBG/EBD varenda intjäningsår utan ibland åker ner på silver, som sagt.
Isåfall flyger du för lite två år i sträck eftersom du får status året du tjänar in det samt året efter...
 

Vic

Medlem
Isåfall flyger du för lite två år i sträck eftersom du får status året du tjänar in det samt året efter...

Nja, det kan väl bli att jag når upp till EBG år 1, har således EBG under år 2 men når inte upp till att förnya det under år 2, trillar därför ner (efter ev. grace period) på EBS år 3. Där når jag upp i 25 000 baspoäng redan efter några månader, vilket ju oftast är relativt lätt gjort. I den situationen tappar jag ju value genom att jag inte fått resterande 20 000 amex-baspoäng till EBG i början av intjäningsåret utan istället först efter 11+ månader in på intjäningsåret. Trots att jag bara missat EBG ett intjäningsår. Eller tänker jag snett någonstans?

Inser att det kanske är att gapa efter mycket om man flyger så pass lite att man något år inte når upp till EBG ens med Elite, men man vill ju maximera.. därför BC finns, väl ;)
 

Sinclair

Medlem
American Express ringde alldeles nyss upp mig. Efter en kort diskussion konstaterar de följande över telefon:

1) Deras marknadsföring är idag vilseledande, och marknadsavdelningen har blivit ombedd att förtydliga informationen på webbplatsen.

2) Det är tekniskt möjligt att göra ett undantag denna gång och ge mig 20000 poäng, men de vill inte det eftersom det inte löser det långsiktiga problemet för mig som kund (!)

3) De förstår, och beklagar, att jag är missnöjd som kund - och uppmanar mig återigen att avsluta detta kort och ansöka om ett nytt

Ett mycket märkligt samtal. Gick från att bara vara missnöjd kund till att även bli allvarligt förundrad över hur världen fungerar. Men tack för alla fina svar :) Detta kort, och förmånen som vi diskuterar, är ju egentligen fusk och ett hån mot den sanna världsresenären som med möda och slit förtjänat sin Eurobonus-status. Får väl resa mer helt enkelt :)
 

Vic

Medlem
American Express ringde alldeles nyss upp mig. Efter en kort diskussion konstaterar de följande över telefon:

1) Deras marknadsföring är idag vilseledande, och marknadsavdelningen har blivit ombedd att förtydliga informationen på webbplatsen.

2) Det är tekniskt möjligt att göra ett undantag denna gång och ge mig 20000 poäng, men de vill inte det eftersom det inte löser det långsiktiga problemet för mig som kund (!)

3) De förstår, och beklagar, att jag är missnöjd som kund - och uppmanar mig återigen att avsluta detta kort och ansöka om ett nytt

Ett mycket märkligt samtal. Gick från att bara vara missnöjd kund till att även bli allvarligt förundrad över hur världen fungerar. Men tack för alla fina svar :) Detta kort, och förmånen som vi diskuterar, är ju egentligen fusk och ett hån mot den sanna världsresenären som med möda och slit förtjänat sin Eurobonus-status. Får väl resa mer helt enkelt :)
Sjukt konstigt bemötande, borde ju vara extremt enkelt - och utan konsekvenser för dem såvitt jag kan tänka mig? - att bara byta brytdatum för medlemskapet/poängutbetalningen. Litet minus för Amex i min bok detta... Nåja!
 

palmen

Moderator
Om du säger upp kortet får du tillbaka återstående del av årsavgiften. Du kan då teckna dig igen och får då på nytt betala årsavgiften och erhåller 20 000 baspoäng. I ditt fall så låter det som det mest pragmatiska att göra.
Säker på att det fungerar ? Då kan du skaffa kortet månad 1 och få 20k baspoäng och säga upp i slutet på månaden . Rinse and repeat varje månad så får du i teorin 240k baspoäng per år från Amex och betalar totalt en årsavgift . Amex lär dock stoppa dig långt innan .
 

Vic

Medlem
Säker på att det fungerar ? Då kan du skaffa kortet månad 1 och få 20k baspoäng och säga upp i slutet på månaden . Rinse and repeat varje månad så får du i teorin 240k baspoäng per år från Amex och betalar totalt en årsavgift . Amex lär dock stoppa dig långt innan .
Enligt Elite kundservice tidigare idag tas baspoängen tillbaka. Om så sker i praktiken vet jag inte men missbrukar man det där lär kontot stängas snabbt... Lät dock inte som de hade några invändningar om man gör det en gång och om syftet var det som diskuterades i denna tråd dvs för att få en annan tidpunkt då baspoängen kommer in.
 
Säker på att det fungerar ? Då kan du skaffa kortet månad 1 och få 20k baspoäng och säga upp i slutet på månaden . Rinse and repeat varje månad så får du i teorin 240k baspoäng per år från Amex och betalar totalt en årsavgift . Amex lär dock stoppa dig långt innan .

Enligt Elite kundservice tidigare idag tas baspoängen tillbaka. Om så sker i praktiken vet jag inte men missbrukar man det där lär kontot stängas snabbt... Lät dock inte som de hade några invändningar om man gör det en gång och om syftet var det som diskuterades i denna tråd dvs för att få en annan tidpunkt då baspoängen kommer in.

Mig veterligen har inte någon blivit av med baspoäng, förutom i de fallen där Amex av misstag registrerade dubbla/trippla baspoäng.
 

thh

Medlem
Mig veterligen har inte någon blivit av med baspoäng, förutom i de fallen där Amex av misstag registrerade dubbla/trippla baspoäng.

Om du får flera baspoäng i samma period kan man tänka sig att SAS och Amex drar tillbaka dem, det har nog inte hänt så många gånger.

För övrigt anser jag att hemsidan är ganska tydlig, du får det en gång per betalning av årskostnaden. Jag vet inte hur mycket tydligare de ska behöva vara.
 
Toppen