Senaste nytt

American Express Elite Eurobonus - snuvad på baspoängen

Sinclair

Medlem
I augusti skaffade jag ett AmEx Elite Eurobonus. Detta kort kostar som bekant 4k per år, och för detta får man bland annat 20 000 baspoäng och blir automatiskt Eurobonus Silver-medlem.

Min kvalificeringsperiod börjar den 1 november varje år. När jag den 1 november öppnar SAS-appen ser jag att mina 20 000 baspoäng är borta. Jag är fortfarande Silver, men har betydligt mycket längre kvar upp till Gold.

Hela poängen med att skaffa kortet var ju att bli EBD snabbt! Enligt American Express får jag inte baspoängen påfyllda förrän i augusti 2017, så jag sitter med andra ord och betalar för något i ett år som jag bara åtnjutit i cirka 2 månader. Det framgår inte alls tydligt hur detta fungerar i marknadsföringen. Deras rekommendation var att avsluta kortet och skaffa ett nytt, vilket också känns absurt.

Någon som delar samma erfarenhet, och kanske rentav har en lösning?
 

dino_81

Medlem
Som jag förstår det gäller de 20´000 baspoängen innestående intjäningsperiod på samma sätt som vanliga baspoäng (dvs. som tjänats in på flygningar). I ditt fall 1 november - 31 oktober. När din intjäningsperiod är över nollas baspoängen och du får börja samla på nytt.

Hur länge står det att du är Silver? Är det till januari 2017 eller januari 2018?

Ett tips kan vara att skaffa Amex Elite först då din intjäningsperiod har påbörjats på nytt, i motsats till att skaffa det i slutet eller mitten av en intjäningsperiod. Givetvis beroende av hur många vanliga baspoäng du förväntas tjäna in. Som jag förstår det går det inte att använda de baspoäng du får via Amex Elite under två intjäningsperioder, tyvärr.
 

agehall

Medlem
Ett tips kan vara att skaffa Amex Elite först då din intjäningsperiod har påbörjats på nytt, i motsats till att skaffa det i slutet eller mitten av en intjäningsperiod.
Jag har sagt det förr - det spelar ingen roll. Du får in poängen varje period och om du får dessa tidigt eller sent spelar ingen roll.
 

seat56f

Medlem
Jag har sagt det förr - det spelar ingen roll. Du får in poängen varje period och om du får dessa tidigt eller sent spelar ingen roll.

Mnja, om du ska uppnå högre status under en period, i motsats till bara behålla den, vill du senast få in baspoängen när du uppnår aktuell gräns minus 20k för att få högre status så fort som möjligt. TS kommer ju, om han drar in 70k nu och sen inget alls under perioden, få vänta tills augusti nästa år innan han dingar EBD.
 

agehall

Medlem
Mnja, om du ska uppnå högre status under en period, i motsats till bara behålla den, vill du senast få in baspoängen när du uppnår aktuell gräns minus 20k för att få högre status så fort som möjligt. TS kommer ju, om han drar in 70k nu och sen inget alls under perioden, få vänta tills augusti nästa år innan han dingar EBD.
Och om man enbart ser till en enda period så har man tänkt helt fel över lag om du frågar mig.
 

dino_81

Medlem
Jag har sagt det förr - det spelar ingen roll. Du får in poängen varje period och om du får dessa tidigt eller sent spelar ingen roll.
Mnja, om du ska uppnå högre status under en period, i motsats till bara behålla den, vill du senast få in baspoängen när du uppnår aktuell gräns minus 20k för att få högre status så fort som möjligt. TS kommer ju, om han drar in 70k nu och sen inget alls under perioden, få vänta tills augusti nästa år innan han dingar EBD.
Och om man enbart ser till en enda period så har man tänkt helt fel över lag om du frågar mig.

Det var lite så jag tolkade TS. Att det gällde en specifik period som han ville uppnå status. Och därav tipset.

Är det så att man har ett resemönster som gör så att man uppnår ex. EBG eller EBD vid varje intjäningsperiod spelar det mindre roll när under intjäningsperioden man ansöker om Amex Elite.
 

palmen

Moderator
Som redan nämnts så är det inget fel från Amex i detta fall utan så det fungerar. Sas nollställd alltid alla baspoäng vid din periods slut, oavsett var de kommit ifrån.
Är man osäker på sånt här är det oftast bäst att fråga här på BC först så får man Troligtvis ett bra svar snabbt.
 

Vic

Medlem
Gjorde samma tabbe, tänkte mig inte för (dvs. tänkte inte på Eurobonus-intjäningsperioden) när jag tecknade Elite-kortet. Funderar dock på att ringa dem och fråga om jag kan förskottera nästa års årsavgift, exempelvis, mot att de utbetalar de 20 000 baspoängen i förtid. Som det är nu tar min Eurobonus-intjäningsperiod slut 31 aug 2017, och jag kommer få de 20 000 baspoängen runt första veckan augusti, vilket är lite trist.
 
Toppen