Senaste nytt

American Airlines AAdvantage All partner airlines award tråd

Hur lång tid brukar det ta för aa att ställa ut / utfärda biljetten? Har en award som är betald och klar men ej utfärdad, det stod något i still med on request ( nöjd med först aadvantage resan, inte lika billig som usdm men lyxig så det förslår)

Hur lång tid brukar det ta för aa att ställa ut / utfärda biljetten? Har en award som är betald och klar men ej utfärdad, det stod något i still med on request ( nöjd med först aadvantage resan, inte lika billig som usdm men lyxig så det förslår)
Ungefär mellan en dag och två dagar är min erfarenhet.

Gissar att du inte ska åka förrän om ett par månader? Jag ställde samma fråga till AA nyligen och fick till svar att de prioriterar att ställa ut biljetter som ska användas kommande veckor... Tror jag fick vänta ca 1 vecka på biljetten efter att jag betalt/fått mail om att milesen dragits.

Gissar att du inte ska åka förrän om ett par månader? Jag ställde samma fråga till AA nyligen och fick till svar att de prioriterar att ställa ut biljetter som ska användas kommande veckor... Tror jag fick vänta ca 1 vecka på biljetten efter att jag betalt/fått mail om att milesen dragits.
Ja, det är månader kvar, avresa i december

Eftersom Qatar Airways kör Married segments på betalda biljetter, kan det finnas risk att de gör likadant på bonusresor?
Nej det var nog inte där skon klämde i detta fall. Jag sökte KUL-ARN och hittade tillgänglighet. Det löste sig dock. Jag ringde det gamla USAirways numret och kom till en agent som såg tillgänglighet och ändrade utan problem. Kostade inte något heller eftersom det bara var ändring av datum men samma flightnummer.

Last edited:
American Airlines AAdvantage är ett bra program om man vill resa till Söderhavet, Australien, Nya Zeeland.

Man kan välja följande flygbolags flygningar mellan Europa och Australien, Nya Zeeland, Söderhavet.
  • airberlin
  • Air Tahiti Nui
  • British Airways
  • Cathay Pacific
  • EL AL
  • Etihad Airways
  • Fiji Airways
  • Finnair
  • Gulf Air
  • Japan Airlines
  • Jet Airways
  • LAN
  • Malaysia Airlines
  • Qantas
  • Qatar Airways
  • Royal Jordanian
  • S7 Airlines
  • SriLankan Airlines

Ovservera att AAdvantage tillåter generellt inte byte i tredje zon. Det finns några undantag, vilka kan ni läsa i mitt första inlägg i tråden: American Airlines AAdvantage All partner airlines award tråd | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Angående Tillgänglighet av awardplats på Eithad Airways flight:
[Tips] Hur man söker awardplats på Etihad Airways webbsida | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

De stämde överens med "Guest Business" (Business class award hos Etihad Guest) när jag bokade en bonusresa med American Airlines AAdvantage miles.
Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 48 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Några funderingar:
Av någon anledning, finns det gott om tillgängliga awardplatser av Etihad Airways flight från Australien men inte så mycket till Australien.

Etihad Airways flyger:
Abu Dhabi-Brisbane, Melbourne, Perth, Sydney

Det är svårt att hitta tillgänglig plats i Business class på Doha-Melbourne, däremot var det relativt lätt att hitta Doha-Perth. Antagligen finns det inte så många affärsresenär på denna linje.

Forsøker å kombinere JAL F og CX F intra-asien til 40K én veis. Er det mulig uten å gå over MPM? HKG-HND (CX F) og HND-CGK (JL F) er de eneste jeg vet om.

Vad jag vet så kan du överskrida MPM med 25% som mest, och du kan använda expertflyer för att se vilket mpm din rutt har. (den ser omöjlig ut som en enkel...)

Forsøker å kombinere JAL F og CX F intra-asien til 40K én veis. Er det mulig uten å gå over MPM? HKG-HND (CX F) og HND-CGK (JL F) er de eneste jeg vet om.
Japan (Asia 1) och Hong Kong (Asia 2) är inte samma zon.
Eftersom man får inte byta i en tredje zon med American Airlines AAdvantage (det finns undantag men generellt så är det), kan du inte byta i Asia 1 när du reser mellan Hong Kong och Jakarta.

Om du vill, kan du betala som en Asia 2-Asia 1 bonusresa + en Asia 1-Asia 2 bonusresa.

Hur beräknas skatterna på en Awardbiljett. Jag håller på att boka en enkeresa på AA för poäng med BA från AUS - ARN med BA i F klass. Skatten på biljetten är ca $475. När jag bokar en t o r är skatterna ung samma.
Anledningen till att jag bokar en enkel är att jag skall nyttja min voucher på BA och den räcker bara till en enkelresa i F, varvid skatterna hamnar på ca 1500 kr. Hemresan får då bli på mina poäng på AA.

Kollar man vidare på ARN - HNL så ligger skatterna på ca $ 475 för en t o r.

Varför blir det så högt pris på skatterna på min enkelresa från AUS? Det borde rimligtvis blivit halva kostnaden.

Toppen