Senaste nytt

Allmänna tips för hyrbil i USA

Har alltid med mig min kära Garmin plus att jag laddar mitt prepaid T-mobile till iPhonen. Hertz neverlost med den förbenade reklamen i är ju både dyr o dålig...

$13/dag blir snabbt mer än du betalar för en GPS om du köper den...

Denna gång gäller det bara två dagar. Blir det fler tillfällen så lär det bli ett eget köp. Iom att jag heller inte skaffar någon US mobil undviker jag att använda den som GPS. Denna gång...

Har alltid med mig min kära Garmin plus att jag laddar mitt prepaid T-mobile till iPhonen. Hertz neverlost med den förbenade reklamen i är ju både dyr o dålig...

Amen.

Jag investerade i en billig GPS på NetOnNet i Linköping och har laddat in North America-kartorna och det sparar man en stor slant på, speciellt på lite längre resor. GPS är något de kan ta bra betalt med och Hertz NeverLost är nog den sämsta produkten någonsin i den kategorin. Den kostnad en GPS medför på resor kring en vecka är nästan så pass hög att man kan köpa en enklare, men fullt fungerande, modell för samma peng.

När jag var i LA i mars så kom naturligtvis frågan om jag ville ha GPS (Avis denna gång dock), jag avböjde bara för att se att Equinox:en hade inbyggd GPS ändå, så den medhavda GPS:en fick stanna kvar i väskan.

Denna gång gäller det bara två dagar. Blir det fler tillfällen så lär det bli ett eget köp. Iom att jag heller inte skaffar någon US mobil undviker jag att använda den som GPS. Denna gång...
Om du laddar ner en gps (med kartor) på telefonen - t ex Navfree - på förhand så behöver du ju inte roama. GPSen funkar bra, så länge du har hyfsad mobilmottagning på telefonen.

Så länge man rör sig i storstadsområden så brukar bensinstationer osv. inte vara något problem. Det är värre när man är ute på landsbygden. Då gäller det att ha wifi med sig…

Problemet med det är att du inte kan söka på ex "bensinstation i närheten" utan internet uppkoppling. Därför jag väljer en GPS och inte mobilen.
Du kan ju använda din telefon som en GPS. Jag använder själv CoPilot Live USA på mina resor till USA. Kostar 10 USD och är väl värt det. Har många bra POI (points of interest) och är snabb och har bra grafik. Kan verkligen rekommenderas!

Du kan ju använda din telefon som en GPS. Jag använder själv CoPilot Live USA på mina resor till USA. Kostar 10 USD och är väl värt det. Har många bra POI (points of interest) och är snabb och har bra grafik. Kan verkligen rekommenderas!

Det har jag. Men då endast använt Google Maps med nersparade kartor och då fungerar ej POI sökning utan internet uppkoppling. Men ska kanske testa CoPilot appen :)

Jag planerar en tvåveckors biltripp i västra USA nästa år och kan välja om jag ska utgå från LAS (Vegas), SFO (San Francisco) eller LAX (Los Angeles). Är det någon skillnad på hyrbilspriser mellan dessa flygplatser som ni känner till? Jag får väl sätta mig och köra lite testbokningar också...

Det brukar inte variera så mycket när man hyr i förväg om man jämför SFO och LAS iaf de gånger vi varit där.

Är man flera som ska köra bilen så är dock extra förare gratis i Kalifonien så det kan då vara mycket billigare att hyra bil där.

Dyrare från LAS är min erfarenhet, om ska lämna tillbaka i annan stat tillkommer envägsavgift
kan vara värt att överväga om man det inte är smartare att flyga till SFO, LAX eller t.ex. Fresno(bra för Yosemite och Seqouia)

Toppen